Nyt lærlingecampus ved Femern-projektet indviet

Del

Campus Femern består bl.a. af 24 individuelle boliger og fælles faciliteter, der giver lærlinge på Femern Bælt-projektet bedre mulighed for at have et fællesskab udenfor arbejdet på byggepladsen.

Til indvielsen af Campus Femern deltog blandt andre tidligere statsminister og protektor for lærlingeindsatsen på Femern Bælt-projektet, Poul Nyrup Rasmussen, som i anledningen holdt en tale.
Til indvielsen af Campus Femern deltog blandt andre tidligere statsminister og protektor for lærlingeindsatsen på Femern Bælt-projektet, Poul Nyrup Rasmussen, som i anledningen holdt en tale. Sund & Bælt

Sund & Bælt havde 27. oktober inviteret repræsentanter og samarbejdspartnere fra byggebranchen til officiel indvielse af Campus Femern – et nyt bolig- og læringsmiljø, hvor lærlinge på Femern Bælt-projektet kan bo under deres uddannelse på byggeriet af verdens længste sænketunnel.

Som bygherre på Danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt har Sund & Bælt en særlig forpligtelse til at styrke uddannelsen af faglært arbejdskraft. Formålet med Campus Femern er derfor at skabe attraktive rammer, hvor lærlinge kan bo, lære og vokse – og forhåbentlig tiltrække flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse for at blive lærling på Femern Bælt-projektet.

Campus er placeret i naturskønne omgivelser tæt på byggepladsen og rummer bl.a. 24 boliger, fælleshus, værksted og træningsfaciliteter. Under indvielsen understregede Emilie Juel-Helwig, direktør for bæredygtighed i Sund & Bælt, betydningen af at tænke lærlinge aktivt ind i store byggeprojekter.

”Vi ved, hvor stor betydning det sociale har for de unges valg og trivsel under uddannelse. Derfor kræver det, at vi imødekommer de unges krav, hvis vi skal give flere lyst til at vælge en erhvervsuddannelse. Jeg er stolt af, at vi i dag officielt åbner Campus Femern, som, vi håber, vil sætte nye standarder for, hvordan vi tænker lærlingene ind i fremtidens store bygge- og anlægsprojekter", sagde Emilie Juel-Helwig, direktør for bæredygtighed i Sund & Bælt, under indvielsen.

Mere end bare tag over hovedet
Sund & Bælt har stillet krav til entreprenørerne om at levere mindst 500 lærlingeårsværk i løbet af projektets anlægsfase, og indtil nu har man uddannet 339 lærlingeårsværk, og man er således mere end halvvejs i mål. 

Men for nogle af lærlingene på Femern Bælt-projektet ligger byggepladsen i Rødbyhavn langt fra deres hjemby. En af dem, der er langt væk hjemmefra, er Sebastian Grønn, der til dagligt er smedelærling hos hovedentreprenøren FLC. 

“Jeg kommer fra Silkeborg, så det betyder meget at kunne bo tæt på arbejdspladsen og samtidig være en del af et fællesskab. Her har jeg både min egen bolig og adgang til træningscenter, TV-stue og bordtennis. Det gør det nemt at koble af – og være social med de andre lærlinge, når man har lyst,” siger han.

Til indvielsen deltog også direktør for Danske Byggefag, Søren Sand Kirk, som i anledningen holdt en tale, hvor han slog fast, hvor vigtigt et projekt Campus Femern er.

“Her bor lærlinge, der er langt hjemmefra. Fra smede til kranførere til IT-supportere. Det er unge mennesker, som bygger fremtidens Danmark. Og som fortjener de bedste rammer. På Campus Femern får de ikke bare et sted at bo. De får respekt for hinandens fag. De får følelsen af at høre til. Og venskaber for livet”, sagde Søren Sand Kirk i talen.

Udover boliger og diverse faciliteter, består Campus Femern også af en bygning med kontorpladser, hvor forskellige uddannelsesinstitutioner og erhvervsorganisationer vil få deres gang sammen med medarbejdere fra Sund & Bælt.

Om Femern Bælt-tunnelen

  • Femern Bælt-tunnelen bygges som en 18 km lang sænketunnel til biler og tog mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn.

  • Tunnelen bygges med en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor til højhastighedstog. Det vil tage 10 minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og 7 minutter i tog.

  • Sund & Bælt, der er bygherre på Femern Bælt-forbindelsen, har stillet krav til entreprenørkonsortierne om, at der skal uddannes minimum 500 lærlingeårsværk i byggeperioden. Indtil videre er der uddannet 339 lærlingeårsværk.

Kontakter

Billeder

Til indvielsen af Campus Femern deltog blandt andet tidligere statsminister og protektor for lærlingeindsatsen på Femern Bælt-projektet, Poul Nyrup Rasmussen, som i anledningen holdt en tale.
Til indvielsen af Campus Femern deltog blandt andet tidligere statsminister og protektor for lærlingeindsatsen på Femern Bælt-projektet, Poul Nyrup Rasmussen, som i anledningen holdt en tale.
Sund & Bælt
Download
Tidligere statsminister og protektor for lærlingeindsatsen på Femern Bælt-projektet, Poul Nyrup Rasmussen.
Tidligere statsminister og protektor for lærlingeindsatsen på Femern Bælt-projektet, Poul Nyrup Rasmussen.
Sund & Bælt
Download
Emilie Juel-Helwig, direktør for bæredygtighed i Sund & Bælt.
Emilie Juel-Helwig, direktør for bæredygtighed i Sund & Bælt.
Sund & Bælt
Download
Direktør for Danske Byggefag, Søren Sand Kirk.
Direktør for Danske Byggefag, Søren Sand Kirk.
Sund & Bælt
Download
Indvielse af Campus Femern
Indvielse af Campus Femern
Sund & Bælt
Download
Efter talerne var der rundvisning på det nye Campus, som bl.a. består af 24 boliger, fælleshus, træningscenter og værksted.
Efter talerne var der rundvisning på det nye Campus, som bl.a. består af 24 boliger, fælleshus, træningscenter og værksted.
Sund & Bælt
Download
Søren Sand Kirk, direktør for Danske Byggefag.
Søren Sand Kirk, direktør for Danske Byggefag.
Sund & Bælt.
Download
Borgmester i Lolland Kommune, Holger Schou Rasmussen, var også tilstede under indvielsen af Campus Femern.
Borgmester i Lolland Kommune, Holger Schou Rasmussen, var også tilstede under indvielsen af Campus Femern.
Sund & Bælt
Download
Sund & Bælt
Download
Campus Femern, august 2025.
Campus Femern, august 2025.
Sund & Bælt
Download
Campus Femern, august 2025
Campus Femern, august 2025
Sund & Bælt
Download
Campus Femern, august 2025
Campus Femern, august 2025
Sund & Bælt
Download
Campus Femern set fra luften. September 2025.
Campus Femern set fra luften. September 2025.
Sund & Bælt
Download
Femern Bælt-projektet set fra oven.
Femern Bælt-projektet set fra oven.
Sund & Bælt
Download

Om Sund & Bælt

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Nye priser på Storebælt i 2026 for fritidstrafikken5.12.2025 12:38:57 CET | Pressemeddelelse

Priserne for at passere de grønne ekspresbaner med bizz eller nummerplade stiger fra 201 til 205 kr. 1. januar 2026. For personbiler, der betaler kontant eller med kort, stiger prisen til 235 kr. Besparelsen ved at benytte ekspresbanerne bliver dermed 30 kr. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Ekprespris kræver ikke længere en særaftale Fra 1. januar 2026 bliver det lettere at opnå ekspresprisen med bizz eller nummerpladebetaling. Hidtil har det krævet en Storebælt Privataftale, men fremover vil man automatisk opnå besparelsen uden behov for en særskilt aftale. Det gælder, uanset om man er kunde hos Brobizz, ØresundPay eller øvrige udbydere. Formålet er at forenkle processen for alle privatkunder, uanset hvilken udbyder man benytter. Sådan ser priserne ud for privatkunder i 2026 Køretøjstype Eksprespris Kort- og kontantpris MC / personbil under 3 m 109 kr. 125 kr. Personbil under 6 m

Prisændringer for erhvervskunder på Storebælt i 20265.12.2025 12:38:12 CET | Pressemeddelelse

1. januar 2026 stiger prisen for at passere Storebælt med grøn rabat for lastbiler og busser mellem 10-20 meter fra 874 kr. til 887 kr. Prisen uden grøn rabat stiger fra 1.005 kr. til 1020 kr. Dermed bliver besparelsen 133 kr. med grøn rabat. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Grøn rabat erstattes af eksprespris for lette erhvervskøretøjer I det nye år vil lette erhvervskøretøjer automatisk få turen til eksprespris, hvis der betales med bizz eller nummerplade i ekspresbanerne. Det betyder, at grøn rabat afskaffes, og man skal derfor ikke længere søge om grøn rabat for at få en besparelse. Ekspresprisen i en almindelig personbil med bizz eller nummerplade bliver 205 kr. i 2026. Grøn rabat vil fortsat være gældende for alle tunge erhvervskøretøjer. For at opnå grøn rabat kræver det, at ens køretøj opfylder betingelserne. Find alle priser og læs mere om betingelser for Grøn rabat på St

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye