Magasin begynder julen med Malte Ebert på balkonen og samler ind til Røde Kors
Magasin åbner julen den 7. november med Malte Ebert på balkonen, hvor én krone per køb doneres til Røde Kors. Arrangementet på Kongens Nytorv markerer begyndelsen på julen i København, med fokus på traditioner, oplevelser og at støtte unge. Initiativerne forventes at rejse over en kvart million kroner i 2025.

Når tusindvis af lys tændes på facaden, og Malte Ebert synger fra balkonen over Kongens Nytorv, begynder julen for alvor i København. Fredag den 7. november kl. 17 samles mennesker fra hele landet foran Magasin, som siden 1868 har været en uundværlig del af danskernes juleeventyr.
I år er det Malte Ebert, der får æren af at synge julen ind fra balkonen – og for ham er det noget helt særligt:
”Jeg glæder mig helt vildt til at synge julen ind sammen med Magasin og Røde Kors på Kongens Nytorv i glimt af julelys. Der er noget særligt over den tid på året – (jule)hjerternes fest. Det er mørkt udenfor, familierne har hver deres traditioner, børnene fylder lidt mere, man kigger tilbage på året der gik, rykker lidt tættere sammen – og for manges vedkommende også en tur i Magasin for at finde julegaver,” siger Malte Ebert.
Et hus fuld af traditioner
Magasins juleåbning er for mange blevet et fast holdepunkt – et sted, hvor generationer mødes for at mærke den stemning, der hvert år forvandler byen til et vintereventyr.
Til årets juleåbning får Magasin besøg af tidligere medarbejdere, som i dag er medlemmer af Magasins seniorforening og tilknyttet Magasin du Nord Museum, hvor de viser nysgerrige gæster rundt blandt de mange historiske genstande, der er samlet ind gennem årene.
Men for en stund bringes de gamle traditioner til live når de tidligere medarbejdere på åbningsdagen vil agere portier og elevatorfører – præcis som i midten af 1900-tallet, hvor et besøg i Magasin allerede fra døren var en oplevelse i sig selv.
”Magasin har altid været en destination, der samler mennesker – et sted, hvor man ikke bare handler, men mødes, inspireres og mærker julestemningen. I en tid, hvor meget foregår digitalt, spiller de fysiske forretninger en vigtig rolle. Her får man mulighed for at opleve julen med alle sanser, gå på opdagelse og skabe de traditioner, som mange familier vender tilbage til år efter år. For os handler julen derfor ikke kun om shopping og gaver, men i lige så høj grad om oplevelser, nærvær og omtanke. Vi er stolte over, at Magasin fortsat er en del af danskernes juletraditioner,” siger Frederik G.G.G. Nielsen, Retail Director i Magasin.
Gestussen hylder Magasins historie og minder om, at Magasin gennem tiden har været mere end en forretning – et levende mødested i hjertet af byen. Som de tidligere ansatte siger: En gang Magasin, altid Magasin.
Men julen i Magasin handler ikke kun om fortidens traditioner – den handler også om at give videre til dem, der har brug for det i dag.
Jul med omtanke – til fordel for Røde Kors
Hele åbningsdagen den 7. november donerer Magasin én krone per transaktion i stormagasinet på Kongens Nytorv til Røde Kors’ arbejde for unge mennesker.
De øvrige Magasin-forretninger følger efter med juleåbninger og donationer på deres respektive åbningsdage i november.
Samarbejdet mellem Magasin og Røde Kors løber gennem hele året og omfatter blandt andet salget af Magasins klassiske julesokker, tørklæder designet af influencer Frederikke Toftsø til fordel for Røde Kors samt loppemarkeder og aktiviteter, hvor Magasin har åbnet dørene for at samle ind til organisationens sociale indsatser.
Med tusindvis af gæster i Magasin på åbningsdagene forventes donationen hurtigt at vokse. I løbet af åbningsdagene alene forventer Magasin at byde over 60.000 besøgende velkommen på tværs af landet – og dermed skabe et betydeligt bidrag til Røde Kors’ arbejde.
Med årets initiativer forventer Magasin, at den samlede donation til Røde Kors i 2025 vil overstige en kvart million kroner – en milepæl, der understreger Magasins ønske om at tage et aktivt samfundsansvar og gøre en forskel for unge i Danmark. Samarbejdet med Røde Kors fortsætter i 2026.
”Især i juletiden har vi fokus på trivsel hos de unge og dermed et større behov for de fællesskaber, som Røde Kors stiller til rådighed. Derfor er vi meget glade for Magasins bidrag til vores arbejde”, siger Anders Ladekarl, generalsekretær i Røde Kors.
For Magasin er samarbejdet med Røde Kors ikke blot blevet en del af julen, det er et symbol på den omtanke og fællesskabsfølelse, som julen altid har repræsenteret for Magasin og samarbejdet fortsætter i 2026.
En del af danskernes jul gennem generationer
I mere end 150 år har julelysene på Kongens Nytorv markeret begyndelsen på julen i København. Magasin har gennem generationer været en del af den tradition – et sted, hvor julen ikke bare ses, men mærkes. Fra de første lys tændes, til de sidste gaver pakkes ind, fortsætter Magasin med at samle danskerne om alt det, julen handler om: traditioner, stemning og oplevelser. Det handler om at mærke julen og bringe mennesker sammen.
Nøgleord
Kontakter
Sandra Garder AbrahamsenHead of Corporate Communication & Public RelationsMagasin du Nord
Tlf:20 67 59 68SandraGarder.Abrahamsen@magasin.dkBilleder




Om Magasin du Nord
Magasin er en ikonisk kæde af stormagasiner med rødder tilbage til 1868 og driver i dag ni fysiske forretninger og webshop i Danmark samt onlineforretning i både Sverige og Norge. Kendt for sin unikke shopping-oplevelse og store fokus på service og kvalitet, tilbyder Magasin et bredt sortiment indenfor fashion, beauty og design.

Følg pressemeddelelser fra Magasin du Nord
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Magasin du Nord
Fra brands til fællesskaber: Magasin lader kunderne afgøre fremtidens beauty-favoritter16.9.2025 12:21:28 CEST | Pressemeddelelse
Med en helt ny prisoverrækkelse, Chosen by Beauty LoversTM, inddrager Magasin kunderne som medskabere i en kåring, der binder oplevelser og community sammen på tværs af forretning og digitale platforme. Initiativet bygger på troen på, at fremtidens detail ikke kun handler om varer – men om relationer, fællesskab og omni-channel oplevelser.
Magasin overtager aktiemajoriteten i MessyWeekend4.9.2025 09:07:26 CEST | Pressemeddelelse
Magasin har købt yderligere aktier i MessyWeekend og er nu majoritetsejer med en ejerandel på 60 procent. Med den nye konstellation står eyewear-brandet klar til at accelerere væksten – og nye store aftaler er allerede på plads, der skal løfte brandet ind i sin næste fase.
Magasin køber det danske modeikon Bitte Kai Rand17.7.2025 08:59:20 CEST | Pressemeddelelse
Magasin du Nord overtager 100 % af det danske modebrand Bitte Kai Rand. Opkøbet er en del af Magasins langsigtede strategi om at investere i stærke, danske brands med potentiale for vækst – og markerer endnu et skridt i stormagasinets ambition om at kombinere retail, design og brandudvikling.
Magasin sikrer solid vækst med stærke resultater og strategiske investeringer i 20248.4.2025 14:04:38 CEST | Pressemeddelelse
2024 var et år med markant fremgang for Magasin, der med en imponerende vækst på 5% har rundet en omsætning på tre milliarder kroner. På trods af udfordrende markedsvilkår har Magasin formået at styrke sin position og skabe endnu bedre kundeoplevelser gennem strategiske investeringer og nye initiativer.
Magasin fortsætter ambitiøs investeringsstrategi27.2.2025 09:48:04 CET | Pressemeddelelse
Magasin indleder året med at styrke sin venture-portefølje gennem investering i to danske skønhedsbrands. Stormagasinet har erhvervet ejerandele i Relevant og BLID Care, hvilket understreger Magasins strategi om at udvikleforretningen ved at investere i brands, der matcher Magasins profil og værdier.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum