En god praktik er afgørende for studerendes fremtidsplaner
Tre ud af fire studerende fra Københavns Professionshøjskole har haft så gode praktikforløb, at de vil anbefale praktikstedet til andre. Et godt læringsmiljø bliver vægtet særligt højt.

Når man som ny pædagogstuderende skal i praktik i en daginstitution, så kan en hektisk hverdag med børnene på gul stue være lidt af en omvæltning. Det samme gør sig gældende for fx lærerstuderende i en folkeskole eller SOSU-elever på et plejehjem.
Men med en god modtagelse, sikker støtte, uddannede praktikvejledere og faglig sparring bliver praktikforløbet så god en oplevelse, at man anbefaler praktikstedet til sine studiekammerater – og måske selv kunne være interesseret i en fastansættelse.
Sådan lyder en af konklusionerne i en stor undersøgelse blandt 30.000 studerende og elever, som Strategisk partnerskab om uddannelse (SPU) står bag. Partnerskabet er et samarbejde mellem Københavns Professionshøjskole, hovedstadens 29 kommuner, Region Hovedstaden, SOSU H, Diakonissestiftelsen og Bornholms Sundheds- og Sygeplejeskole.
Tre ud af fire studerende og elever på tværs af samtlige uddannelser svarer, at de oplever et godt udbytte af deres praktik. 77 pct. svarer, at praktikforløbet i høj grad har øget deres forståelse for eget fagområde – og 77 pct. vil anbefale deres praktiksted til andre. Særligt mange sygeplejerskestuderende i Region Hovedstaden har en god praktikoplevelse, hvor hele 80 pct. vil anbefale praktikstedet til andre. For de socialrådgiverstuderende er tallet ligeledes på 84 procent, mens det tilsvarende tal for pædagog- og lærerstuderende ligger på 72 og 69 procent.
“Vores uddannelser her på Københavns Professionshøjskole er jo såkaldte vekseluddannelser, hvor vores studerende flere gange skifter mellem undervisning og praktik. Og praktikken fylder utrolig meget på fx sygeplejerskeuddannelsen, hvor over 40 procent af uddannelsen foregår som klinisk praktik. Eller fx på læreruddannelsen hvor man allerede ved studiestart får en ugentlig dag i praktik på en folkeskole”, siger dekan Jakob Harder fra Københavns Professionshøjskole.
“Derfor er jeg utrolig glad for, at et stort flertal af vores studerende er glade for deres praktikophold. Både fordi daginstitutioner, skoler, bosteder og sygehuse har et stort ansvar for at sikre stærke og lærerige praktikforløb. Men også for at få skabt en positiv fortælling om, at langt flertallet af vores studerende rent faktisk kommer tilbage på campus med gode oplevelser i bagagen”.
Når man spørger de studerende, om de også ønsker en fastansættelse på praktikstedet, så er det kun 56 procent, der er interesserede. Her er der flere faktorer som fx geografi, faglig interesse og praktiske hensyn, der kan spille ind. Men overordnet set viser undersøgelsen, at praktiksteder med gode læringsmiljøer og uddannede vejledere ligger øverst i job-bunken hos de kommende dimittender.
Tager opgaven som meduddanner alvorligt
En af de kommuner, hvor man for alvor har satset på praktikken de seneste år, er Ishøj Kommune.
”Vores skoler her i Ishøj Kommune modtager hvert år mange dygtige og engagerede lærerstuderende, så vi gør os selvfølgelig også umage med at sikre gode praktiksteder, hvor de unge mennesker får nogle konkrete erfaringer med hverdagen på skolerne. Hvor vi støtter dem i det, der kan være svært og giver dem en masse succesoplevelser med retur til uddannelsen”, fortæller Sarah De Masi, chef for Dagtilbud og Uddannelse i Ishøj Kommune.
”Det er klart en ambition for os, at de lærerstuderende skal opleve trygge og lærerige praktikophold. Dels fordi vi tager vores opgave som meduddanner alvorligt. Men også fordi vi ønsker, at skolerne i Ishøj Kommune er attraktive praktiksteder, hvor nyuddannede dimittender har lyst til at prøve kræfter med lærergerningen”.
Københavns Professionshøjskole sender hvert år ca. 5.000 dimittender ud i dagtilbud, skoler, bosteder, sygehuse osv., og der er rift om de nyuddannede. På sygeplejerskeuddannelsen er dimittendledigheden på blot 1 procent, mens lærer- og pædagoguddannelsen ligger på 3 procent.
“Derfor er det centralt, at alle kommuner fortsat prioriterer uddannelsesopgaven og rollen som meduddanner højt, så de studerende både oplever et stærkt læringsmiljø og en attraktiv arbejdsplads, som de har lyst til at vende tilbage til når de er færdiguddannede. Det er et område, som vi har stor opmærksomhed på tværs af samtlige hovedstadskommuner, og noget som vi fortsat vil prioritere at samarbejde om i fremtiden”, udtaler Steen Christiansen, der er borgmester i Albertslund Kommune, og formand for KKR Hovedstaden, der er et samarbejdsforum for de 29 kommuner i Region Hovedstaden.
For yderligere oplysninger:
Jakob Harder, Dekan, Københavns Professionshøjskole, +45 21 73 18 19
Sarah De Masi, chef for Dagtilbud og Uddannelse, Ishøj Kommune, +45 24 47 99 06
Steen Christiansen, borgmester i Albertslund Kommune, og formand for KKR Hovedstaden, +45 43 68 60 01
Nøgleord
Kontakter
Michael AndersenPressechef
Tlf:23445383micn@kp.dkBilleder




Links
Følg pressemeddelelser fra Københavns Professionshøjskole
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Professionshøjskole
AI-bot kan blive sur og lægge røret på8.10.2025 12:06:54 CEST | Pressemeddelelse
Københavns Professionshøjskole har udviklet en banebrydende AI-bot, der træner studerende i professionel kommunikation – og som reagerer realistisk, hvis man er uhøflig
Egedal Kommune styrker praktik for pædagoger1.10.2025 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Egedal Kommune arbejder tæt sammen med Københavns Professionshøjskolen om styrkede praktikforløb for pædagogstuderende. Det skal være med til, at flere fuldfører uddannelsen
KP vil gøre op med stereotype fagopfattelser22.9.2025 05:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Københavns Professionshøjskole vil skabe en helt ny fortælling om professionsuddannelserne – væk fra stereotyper og hen imod karrieremæssig dynamik og udvikling
Markant fremgang i efteroptaget på KP12.9.2025 05:15:00 CEST | Pressemeddelelse
381 studerende er denne sommer blevet optaget via efteroptaget på lærer-, pædagog- og sygeplejerskeuddannelsen på KP. En fremgang på 25 procent siden sidste år. En af dem er 23-årige Anne Helene Ladefoged, som glæder sig til fællesskabet på læreruddannelsen
Forskere: Milliard til daginstitutioner skal investeres i relationer2.9.2025 11:05:44 CEST | Aktuelt
Regeringens plan om at bruge 1,1 milliarder kroner på flere voksne i dagtilbud kan styrke kvaliteten – men kun hvis pengene omsættes til nærvær, kontinuitet og tid til børnene, påpeger forskere.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum