Mange elbilister betaler for meget for at oplade bilen
Alt for mange danske elbilister betaler dyrt for deres opladning, fordi de er bundet til all-inclusive ladeabonnementer, som slet ikke matcher deres forbrug. Det betyder i praksis en ekstra regning på op til 3.000 kroner om året.

”Mange elbilister med all-inclusive abonnementer betaler for kilometer, de aldrig kører. Det er en høj pris for en bekvemmelighed, der samtidig binder dem unødigt til én udbyder. Vi ønsker et marked, hvor forbrugerne har en reel frihed til at vælge den løsning, der passer bedst til deres behov,” siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.
Nye beregninger viser, at en dansk elbilist, der, som gennemsnittet, kører 16.500 kilometer om året, kan spare op til 3.000 kroner årligt ved at droppe sit all-inclusive ladeabonnement – også selvom omkring 30 procent af opladningen sker uden for hjemmet.
Lades kun 10 % ude og 90 % hjemme, er besparelsen et godt stykke over de 4000 kr. årligt.
Konkurrencerådet konkluderede allerede tilbage i 2023, at den såkaldte bundling – hvor abonnement på hjemme- og udeladning sælges samlet – gør det svært for forbrugerne at gennemskue, hvad de reelt betaler for.
”Vi ser desværre, at stadig flere ladeoperatører tilbyder all-inclusive abonnementer, der kobler hjemme- og udeopladning i én samlet løsning. Det lyder bekvemt – men i virkeligheden skævvrider det konkurrencen og betyder, at mange elbilister betaler alt for meget,” siger Jacob Stahl Otte.
Siden Konkurrencerådets rapport blev offentliggjort, er elbilsalget eksploderet med over 80.000 nye private elbiler alene det seneste år – og dermed er problemet vokset markant.
Drivkraft Danmark lancerer derfor nu en oplysningskampagne, der skal hjælpe elbilister med at gennemskue deres ladeøkonomi. Og det er ikke kun prisen, der er en klar fordel ved at vælge all-inclusive ladeabonnementet fra.
”Mange elbilister oplever i dag frustrationer, når de sidder i kø ved ladestandere i ferier og weekender, fordi alle skal lade samme sted på samme tid. Det er en direkte konsekvens af, at all-inclusive abonnementer binder folk til bestemte udbydere og standere,” siger Jacob Stahl Otte og tilføjer:
”Der er faktisk også et grønt aspekt. Med et fastprisabonnement forsvinder meget af incitamentet til at lade, når strømmen er billigst og grønnest – fordi prisen alligevel er den samme. Det er både skidt for den grønne omstilling og kan skabe unødigt pres på elnettet.”
Drivkraft Danmark opfordrer derfor flere elbilister til at tænke sig en ekstra gang om, inden de vælger et all-inclusive ladeabonnement – eller til at overveje at skifte til en forbrugsbaseret løsning. Det vil give forbrugerne større frihed, lavere omkostninger og et grønnere aftryk.
Læs mere om fordelene ved at køre elbil uden ladeabonnement på https://vioplader.dk/udenladeabonnement
Kontakter
Jacob Stahl OtteDirektør
Tlf:+45 33 45 65 16jso@drivkraftdanmark.dkGent GrinvaldsAnsvarlig for e-mobilitet
Tlf:+ 45 48 80 74 04gg@drivkraftdanmark.dkSøren Rosenkilde ClausenPolitisk chef
Tlf:+45 33 45 65 12Tlf:+45 53 64 29 31src@drivkraftdanmark.dkBilleder
Drivkraft Danmark er arbejdsgiver- og brancheorganisation for Danmarks brændstofleverandører og ladeoperatører. Vi får den grønne omstilling helt ud til bilisterne og transporten med to raffinaderier og over 2.200 tankstationer, ladestationer og truckanlæg over hele landet.
Følg pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark
Stor interesse for ny TCO-beregner til el-lastbiler3.10.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Kun en måned efter at Drivkraft Danmark lancerede en ny TCO-beregner i samarbejde med COWI på vidensportalen eltiltrucks.dk, har mere end 150 virksomheder og øvrige aktører i transportbranchen allerede downloadet værktøjet.
Drivkraft Danmark hilser øget synlighed omkring brændstofpriser velkommen – men efterlyser samtidigt handling for el-ladekunderne18.9.2025 14:27:57 CEST | Pressemeddelelse
Drivkraft Danmark hilser forslaget om øget synlighed på brændstofpriser for forbrugerne velkomment. Den samme synlighed for forbrugerne savnes dog på ellademarkedet, hvor forbrugerne er efterladt i et meget uigennemskueligt marked. F.eks. kan en dansk familie, der kører 15.000 km. om året, spare over 4.000 kr. om året ved at gå fra et abonnement med fast pris til kun at betale for den mængde el, de lader.
Ny TCO-beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler3.9.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Drivkraft Danmark lancerer i samarbejde med COWI en ny TCO-beregner på vidensportalen eltiltrucks.dk. Målet er at gøre det lettere for vognmænd og transportfirmaer at vurdere økonomien i at skifte fra diesel til el-lastbiler – en vigtig hjælp til at overvinde en af de største barrierer, som især små vognmænd står overfor.
Fjernelse af elafgift: Godt for danskerne, men løser ikke den usunde konkurrencesituation på lademarkedet21.8.2025 11:51:43 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen fjerner elafgiften i to år. Det er godt for danskerne og deres pengepung, men løser ikke elbilisternes problemer med den usunde konkurrencesituation på lademarkedet.
Drivkraft Danmark henter erfaren brancheprofil som ny politisk chef26.6.2025 09:38:35 CEST | Pressemeddelelse
Branche- og arbejdsgiverorganisationen for de danske tankstationer, brændstofleverandører og ladeoperatører styrker sine politiske muskler med ansættelsen af Søren Rosenkilde Clausen som ny politisk chef.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum