Kæmpekran skal udvide Københavns Lufthavn Station

Del

Hvad gør man, når en 216 ton tung gangbro skal løftes på plads under trange vilkår? Man tilkalder en muskuløs kæmpekran på larvefødder, der kan klare opgaven.

En stor mobil bæltekran skal udvide Københavns Lufthavn Station.
En stor mobil bæltekran skal udvide Københavns Lufthavn Station. Foto: BMS Heavy Cranes

Københavns Lufthavn Station bliver i disse måneder udvidet med nye perroner og spor til både godstog og de mange dagligt togrejsende til og fra lufthavnen. Som et led i arbejdet får stationen også en ny gangbro fra lufthavnens terminal 3.

For at løse opgaven med at løfte gangbroen på plads har Sund & Bælts entreprenør hentet en enorm mobil bæltekran udstyret med en særlig bom. Det gør kranen i stand til at arbejde under meget trange forhold, hvor bommen løfter den 216 ton tunge gangbro ind til stationen i to store dele i over 60 meters højde.

Kranen er så stor, at den bliver leveret i flere dele, som derfor må samles på stedet. Transporten af delene begyndte allerede i sidste uge og kræver hele 39 lastbiler.

Kranen er udstyret med bælter, så den selv kan køre korte afstande. Men med en vægt på over 850 ton skal der tages særlige hensyn til både sikkerheden og motorvejen. Det er derfor nødvendigt først at lægge et tykt lag grus som underlag og derefter store køreplader, så asfalten nedenunder kan holde til vægten. Derefter samles kranen del for del, indtil den står klar.

Reducering af kørespor på motorvejen
For at få plads til kæmpekranen og skabe sikkerhed for bilister og arbejdere, er det nødvendigt at inddrage to af Øresundsmotorvejens kørebaner på en 1500 meter lang strækning ved lufthavnen fra mandag den 20. oktober frem til slutningen af november.

”For at udføre opgaven så sikkert og hurtigt som muligt, er det desværre nødvendigt at inddrage en del af motorvejen i op til fem uger og flytte trafikken over i to kørespor. Vi er meget bevidste om, at vores arbejde er til gene for trafikken omkring lufthavnen, så vi skynder os, så meget vi kan”, siger Preben Vejlgaard, der er construction manager i Sund & Bælt.

Forberedelser til kranens ankomst går i gang tidligt om morgenen mandag den 20. oktober, hvor indskrænkningen af Øresundsmotorvejen også træder i kraft. I ugerne efter samles kranen, hvorefter den løfter den nye gangbro ind i to store dele. Når løftet er veloverstået, pilles bæltekranen ned og sendes retur med de 39 lastbiler.

Derefter indsætte to mindre og mere mobile kraner, som hejser gangbroens trapper ind samt de store dele til stationens elevator. Til slut skal motorvejen ryddes for materialer og genåbnes i alle fire kørespor.     

”Løfteopgaverne i sig selv tager egentlig kun ganske få dage. Det er forberedelserne til den store kran og monteringen af de mindre kraner, samt oprydning af vejen bagefter, der tager tid,” siger Preben Vejlgaard.

Sådan vil trafikken på Øresundsmotorvejen blive påvirket ved lufthavnen

  • Begge kørebaner i retning mod Sverige inddrages, og trafikken bliver afviklet i ét spor i hver retning på en 1500 meter lang strækning ved Københavns Lufthavn. Det kan særligt i myldretiden om morgenen og om eftermiddagen give kø på strækningen.
  • Frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup lukkes. Bemærk, det er sidste frakørsel i Danmark.
  • Trafikanter til lufthavnen kan fortsat benytte Frakørsel <17> Lufthavn V eller en af de foregående frakørsler på strækningen.
  • Øvrige trafikanter, der ikke skal til lufthavnen, opfordres til at benytte Frakørsel <18> Tårnby eller <19> Ørestad.  

Sådan udføres arbejdet

  • Uge 43: Trafikomlægning på Øresundsmotorvejen, klargøring og opsætning af mobil bæltekran.
  • Uge 44: Løft af ny gangbro. Mobil bæltekran tages ned.
  • Uge 45: Mindre kran sættes op. Løft af trapper og rulletrapper. Kran tages ned.
  • Uge 46: Ny kran sættes op. Løft af materialer og stål til elevator. Kran tages ned.
  • Uge 47: Oprydning i arbejdsområde på motorvej. Trafikken lægges tilbage til normal.


Om udvidelsen af Københavns Lufthavn Station

Øresundsbanen er i dag tæt trafikeret, og kapaciteten på strækningen er udfordret. Der forventes desuden øget togtrafik på Øresundsbanen, når Femern Bælt-tunnelen åbner. Sund & Bælt udvider derfor Københavns Lufthavn Station, så der bliver plads til endnu flere tog. Udvidelsen omfatter etablering af to nye perroner, forbedring af de eksisterende perroner og etablering af en forbindelse til de nye perroner fra lufthavnens Terminal 3.

Kontakter

Billeder

En stor mobil bæltekran skal udvide Københavns Lufthavn Station.
En stor mobil bæltekran skal udvide Københavns Lufthavn Station.
Foto: BMS Heavy Cranes
Download
Grafik: Indskrænkningen af Øresundsmotorvejen ved Københavns Lufthavn
Grafik: Indskrænkningen af Øresundsmotorvejen ved Københavns Lufthavn
Sund & Bælt
Download

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Øresundsmotorvejen genåbnet for trafik18.9.2025 13:34:23 CEST | Pressemeddelelse

Vi har nu stoppet vandindtrængningen, så der ikke længere kommer vand ind på vejbanen. Vores undersøgelser viser, at det nu er sikkert at åbne Øresundsmotorvejen delvist for trafik igen. Vores eksperter har kun konstateret mindre skader i det venstre spor mod midterrabatten. Vi åbner med reduceret hastighed på 50 km/t og lader trafikken passere i det højre spor og nødsporet udenom det sted, hvor vejen er beskadiget. Vi holder nøje øje med udviklingen de næste 24 timer. De mindre skader vil blive udbedret i nattetimerne i den kommende periode af hensyn til at generere trafikken mindst muligt.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye