Første AutoMester-hold gennemfører svendeprøven i Skjern
Der er rift om fremtidens mekanikere, der skal kunne håndtere hele bilparken og kundernes bekymringer. I tæt samarbejde med værkstedsindehaverne er et nyt hold klar, fortæller uddannelseschef

Store biler, små biler, nye som gamle. Alle passet, plejet og gjort til noget helt særligt. Parkeringspladsen foran Skjern Tekniske Skole afslører, at her har mekanikerne deres daglige gang. Og i dag står et helt særligt hold mekanikerlærlinge klar til deres svendeprøve. Det er nemlig landets første deciderede AutoMester-hold, og det kan mærkes både i undervisningen og i værkstedsfællesskabet.
“Det er næsten som et fodboldhold, når de har det samme arbejdstøj på. De er medlem af den samme klub, og deltager i de samme events, som AutoMester har for dem, og det er de vildt stolte af,” fortæller uddannelseschef Allan Vendelbo Kristiansen, der selv er udlært mekaniker og tidligere har undervist på uddannelsen. Han tilføjer: “Det særligt gode ved det her hold, det er det sammenhold, der er i klassen. De er så gode til sammen at hjælpe hinanden igennem, holde hinanden oppe og støtte hinanden, når det er svært.”
Et ansvar over for mester
Som lærlinge med kontrakt hos AutoMester-værksteder rundt om i landet er relationen til værkstedsindehaverne en afgørende del af uddannelsen.
“Vi leverer sådan set et produkt til deres mester. Der er en kæmpe efterspørgsel på arbejdskraft, og når der i dag mangler svende, så må vi samarbejde med værkstederne om at få uddannet nogle gode nogle,” mener uddannelseschefen, der har været på Skjern Tekniske Skole i mere end 25 år. Han uddyber: “Det betyder også, at mester får at vide, hvis hans lærling har været fraværende, hvad der går godt, og hvad de bør lære lærlingen hjemme på værkstedet. Det er et fælles ansvar, at de møder op, leverer deres bedste og bliver så dygtige som muligt. Det er et fælles ansvar at skabe en god svend. Og det bliver de også, for de er hammerdygtige og stolte af deres fag. Det er ikke unormalt, at de går ned på værkstedet om aftenen for at skrue videre på deres bil, eller at de går over til smedene og lærer at svejse en udstødning.”
Holdet består af i alt 15 lærlinge, hvor postnumrene spænder fra 4550 Asnæs til 9430 Vadum. Skolen har 270 pladser på skolehjemmet, hvoraf ca. 80 procent af dem er besat af skolens mekanikere. Det koster ikke mester noget at sende deres lærlinge helt til Vestjylland - for de får både lønrefusion for transporten samt kost og logi, beretter Allan Vendelbo Kristiansen:
“Jeg er stolt af, at så mange af AutoMesters knap 400 værksteder vælger at sende deres lærlinge til Skjern Tekniske Skole. For hvis det kun handlede om geografi, var vi nok ikke førstevalget.”
Et fag i overhalingsbanen
At blive mekaniker i dag er ikke det samme som for 20 år siden. Det ved Allan Vendelbo Kristiansen, for han har selv været der:
“Teknologisk er der sket vildt meget. Da jeg stod i lære, skruede vi mest på mekaniske dele. I dag kræver det testere og picoskoper at finde fejlen. Der er næsten ikke gået noget ud af faget, men der er kommet meget mere til. For nu hvor de lærer om el- og hybridbiler, skal de jo stadig vide alt om de traditionelle, der kører på fossilt brændstof. Så der er et helt andet pres, fordi de skal have en større viden. Heldigvis er de nysgerrige og klar på opgaven.”
Og så er der ikke mindst alt det, der ikke foregår på liften eller under motorhjelmen:
“At være mekaniker er også blevet et servicefag - det er ikke kun håndværk. I sidste ende overlever din forretning på, om du kan fortælle en kunde, hvad du har lavet, hvordan du fandt fejlen, og hvordan du har løst det. Selvom det stadig er træls for kunden at skulle af med penge, er der en helt anden forståelse for, at det var det, der skulle til, hvis du formår at formidle det. Så det er også en del af opgaveløsningen hos os, at de skal fremlægge det hver gang, de har fået en opgave.”
Relationen til kunden er alfa og omega
At du taler direkte med den, der har ordnet din bil, er desuden et afgørende princip for AutoMester. Kæden har mere end 100.000 anmeldelser på Trustpilot, hvor de kan bryste sig af hele fem stjerner. Her fremhæver kunderne især, at de sætter pris på, at de bliver informeret undervejs i processen, og at der gives klare og forståelige forklaringer på nødvendige reparationer.
“Vi har brug for endnu flere dygtige mekanikere i fremtiden, der kan servicere og reparere alle typer biler og samtidig skabe tryghed hos kunden. Derfor er vi meget glade for vores stærke samarbejde med Skjern Tekniske Skole om at uddanne de mekanikere, du i fremtiden møder på dit lokale AutoMester-værksted, når bilen skal serviceres og gøres køreklar,” udtaler Michael Lauesen, der er midlertidig kædechef for AutoMester.
Kæden har flere initiativer for de unge, som f.eks. ‘Young Mechanics CLUB’ - en klub for lærlinge i AutoMester, der blandt andet afholder fede events, der skal gøre det endnu mere attraktivt at uddanne sig i autobranchen. Et initiativ de blandt andet har vundet en pris for ved Auto Awards.
En festdag for faglighed og fællesskab
Når det første AutoMester-hold af sin slags afslutter deres svendeprøver 9. oktober, bliver det markeret med flag, taler og middag med AutoMester, familier og mestre, der gerne rejser langvejs fra for at fejre de unge.
“Det betyder alt for dem, at deres mester bakker op, kommer og ser, hvad de har lavet, og vil være med til at hylde dem, når de får deres bevis. Vi gør for lidt ud af at fejre håndværkerne i Danmark. For de har valgt en uddannelse, hvor de kan forsørge sig selv og bidrage fra dag ét,” understreger Allan Vendelbo Kristiansen.
Omkring 150 deltager i festlighederne på Skjern Tekniske Skole for at lykønske lærlingene med deres nyerhvervede svendebrev.
Nøgleord
Kontakter
Lena Britt PedersenMarketing ManagerAutoMester ApS
Tlf:+ 45 63 41 89 88lena.pedersen@automester.dkBilleder



Om AutoMester
AutoMester er Danmarks største værkstedskæde med næsten 400 værksteder. Den prisvindende kæde investerer i grønnere tiltag og nye teknologier, mens de tilbyder service og reparation af alle slags biler - uanset mærke, model og årgang. Fordi det skal være enkelt at være bilejer.
Følg pressemeddelelser fra AutoMester Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra AutoMester Danmark
Pers Auto bliver en del af Autocentrum Rudkøbing8.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Jesper Ejlersen har overtaget værkstedet på Mjølbyvej. Det bliver markeret med åbent hus d. 10. oktober, hvor kunder inviteres forbi det nyistandsatte værksted, der er bygget på fællesskab
Uldum Auto lytter til byen: Sætter strøm til værkstedet30.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
39-årige Claus Lauritzen har altid været klar over, at han skulle lave biler som sin onkel. Men at bilerne skulle køre på el, havde han ikke forestillet sig, da drømmen først spirede. Nu bliver hans værksted en del af AutoMester E+ og dermed også bedre rustet til at håndtere kundernes el- og hybridbiler
Claus’ værksted brændte - nu er han tilbage30.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
KP Biler brændte ned for to år siden. Siden da har Claus Pedersen drevet forretningen videre hos en god kollega. Nu er han tilbage på hjemmebane i et nyt og miljørigtigt værksted. “Det kunne kun lade sig gøre, fordi alle kunder fulgte med”
Populært værksted skifter hænder og bliver AutoMester E+24.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Søren Johannsen Automobiler i Tønder får nye ejere efter næsten 32 år. En menneskealder for de to nye ejere på bare 21 og 29 år
Bonde Auto har vokseværk: Større lokaler og E+ giver muligheder16.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Bonde Auto er flyttet ind i det gamle Volkswagen-værksted i Haderslev. Det har givet mere plads til at håndtere blandt andet elbiler, erhvervslivet - og så en kendis’ gamle bil
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum