Elevmedbestemmelse er ikke hokus pokus!
Elevers indflydelse på egen undervisning er både til gavn for indlæring og motivation. Desuden kan elevmedbestemmelse relativt let implementeres i undervisningen. I dag var Center for Børnenes Hovedstad vært for et seminar om elevmedbestemmelse, hvor omdrejningspunktet var at skabe øget elevinddragelse helt lavpraktisk.

Elever går gladere i skole og lærer mere af undervisningen, når de føler sig involverede og inddragede. Derudover er børns ret til medbestemmelse og medindflydelse i undervisningen indskrevet i Folkeskoleloven. Budskabet var tydeligt for de 110 tilstedeværende, der deltog ved seminaret om elevmedbestemmelse hos Center for Børnenes Hovedstad.
”Elevmedbestemmelse er ikke hokus pokus. Men det er nødvendigt, hvis vi vil løfte kvaliteten af undervisningen. Elever, der føler sig motiverede og finder mening i undervisningen, får ganske enkelt meget mere ud af det. Derfor har vi i dag dykket ned i metoder og veje til at skabe øget elevmedbestemmelse. Sammen med 110 elever og skolefolk har vi delt, kvalificeret og perspektiveret metoder og arbejdsgange til at skabe fornyet medbestemmelse i læringsrummene," siger chefkonsulent Sara Bæklund Daugaard fra Center for Børnenes Hovedstad.
Min motivation er større, når jeg får lov til at bestemme!
Begejstringen for at indtænke medbestemmelse i undervisningen vækker genklang hos de deltagende elever fra henholdsvis Vestre Skole i Billund Kommune, Vestbjerg Skole i Aalborg Kommune og Læringshuset HTK i Høje-Taastrup Kommune.
Eleverne indtog skiftevis scenen og fortalte om deres skoles arbejde med medbestemmelse og deres egen oplevelse med medbestemmelse og projektbaseret undervisning:
"Jeg vil gerne være advokat, så derfor er det mega fedt at få lov til rent faktisk at arbejde mere i dybden med noget, jeg kan bruge og har interesse for. Det gør altså, at jeg er meget mere motiveret, og det er en helt anden måde at have undervisning på. Det betyder, at vi kan gå i gang mandag morgen med det samme i stedet for at sidde ned og lytte til en lærer, der snakker,” siger Carla, der går på Vestre Skole i Grindsted.
Medbestemmelse halter bagud
Seminaret tog afsæt i nedslående tal. Ifølge en ICCS-undersøgelse og rapporten Medbestemmelse i undervisningen - fra elevernes perspektiv, der er udgivet af UNICEF, Børnerådet og Danske Skoleelever, går udviklingen den forkerte vej. Ifølge rapporten:
- 3 ud af 5 af de interviewede elever oplever sjældent eller aldrig at have indflydelse på, hvad de arbejder med i undervisningen.
- Færre end 1 ud af 10 elever føler, at undervisningen ofte tilpasses deres interesser.
- Mere end halvdelen ønsker mere medbestemmelse
Særligt i udskolingen er visse tendenser tydeligere, hvorfor seminaret har fokus på netop denne målgruppe med deltagelse af udskolingseelever fra tre forskellige skoler, samt oplæg ved Børne- og ungeforsker og medlem af Børnerådet, Louise Klinge. I alt 110 elever og skolefolk deltog i seminaret, der blev afholdt d. 8. oktober hos Center for Børnenes Hovedstad.
Kontakter
Cecilie Davidsen HøjKommunikationskonsulent
Tlf:+45 28 10 32 82cdh@cenbh.dkBilleder






Center for Børnenes Hovedstad
I Børnenes Hovedstad tror vi på legens kraft. Leg er en nøgle til nytænkning og hænger uløseligt sammen med læring, dannelse og trivsel. Derfor arbejder vi i fællesskab på at inddrage børn og voksne i legen, så vi kan forløse nysgerrigheden, kreativiteten og sammenholdet.
I Center for Børnenes Hovedstad sker forandring og nyskabelse sammen med vores børn - ikke bare for vores børn. Det er sådan vi leger os til en bedre fremtid i Børnenes Hovedstad.
Følg med i vores aktiviteter på vores hjemmeside www.boerneneshovedstad.dk
Følg pressemeddelelser fra Center for Børnenes Hovedstad
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Center for Børnenes Hovedstad
Elevrådet giver naturfagslokaler en overhaling3.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Elevrådet på Vorbasse Skole samarbejder med Center for Børnenes Hovedstad og Billund Kommune om at redesigne naturfagslokalerne, så de inspirerer til læring i biologi, fysik og kemi. Projektet kombinerer praktisk undervisning og naturinspiration, og de nye faciliteter forventes at være klar i efteråret.
Børnenes Hovedstad: Børn skal danne fortrop på cykelstierne!29.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Cyklen er med til at øge børns selvstændighed, frihedsfølelse og sundhed. Derfor skal cyklen være det naturlige valg som transportmiddel mellem skole, hjem og fritidstilbud. Sådan lyder det fra Center for Børnenes Hovedstad, der sætter fokus på den tohjulede med nye skoleforløb.
Børnenes Hovedstad lancerer ny visuel identitet14.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Børnenes Hovedstad præsenterer en ny visuel identitet, der trækker på legens karakteristika.
Vellykket startskud på ny børneskabt festival21.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fællesskab og god stemning markerede Legens Festival, der blev afholdt den 11. juni på FN’s Internationale Dag for Leg.
Børnehave giver udearealer en overhaling19.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sammen med Center for Børnenes Hovedstad har børnene i Hejnsvig Børnehave arbejdet på at forvandle deres udearealer fra snublefare til slaraffenland for leg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum