Danmarks Nationalbank

Nationalbankens nye anbefalinger om betalinger i butikker og anden fysisk handel

Del

Det danske betalingssystem er robust og omfatter flere forskellige betalingsmuligheder, der tilsammen sikrer, at danskerne kan betale, hvis de normale betalingsmuligheder ikke virker i kortere eller længere tid. Nationalbanken offentliggør mandag en analyse, der sætter fokus på, hvordan borgere og erhvervsdrivende i den fysiske handel kan understøtte, at betalinger kan gennemføres, hvis en eller flere betalingsløsninger ikke fungerer.

På den baggrund lancerer Nationalbanken opdaterede betalingsanbefalinger til borgerne.

De tre mest udbredte betalingsformer – betalingskort, kontanter og kontooverførsler – fungerer i langt de fleste situationer uafhængigt af hinanden og sikrer samlet set, at betalinger kan gennemføres i langt de fleste situationer, hvis borgere og butikker er forberedte.

”Det danske betalingssystem er robust og sikkert, men Nets-nedbruddet og omfattende strømsvigt i Spanien, Portugal og dele af Frankrig tidligere i år har tydeliggjort, at borgere og butikker skal være forberedte og bevidste om alternative betalingsmuligheder som for eksempel offline-betalinger for at kunne bruge dem,” siger Ulrik Nødgaard, direktør i Nationalbanken.

Kortbetalinger er den mest udbredte måde at betale på, og her kan såkaldte offline-kortbetalinger anvendes, hvis kortsystemerne ikke virker som normalt. Offline-kortbetalinger kræver dog, at butikkerne er klar til at modtage dem, og at personalet ved, hvordan og hvornår løsningen aktiveres. Kunderne skal desuden typisk også have deres fysiske kort med og bruge kortets pinkode. 

Anbefalinger til erhvervsdrivende

Danmarks Nationalbank har i dag offentliggjort en analyse, der sætter fokus på, hvordan borgere og erhvervsdrivende i den fysiske handel kan understøtte, at betalinger kan gennemføres, hvis en eller flere betalingsløsninger ikke fungerer.

På den baggrund lancerer Nationalbanken opdaterede betalingsanbefalinger til borgerne, samtidig med at Nationalbanken for første gang giver anbefalinger til de erhvervsdrivende i den fysiske handel om, hvordan de kan understøtte, at danskerne kan betale for deres varer eller services, hvis almindelige betalingsløsninger ikke virker. Nationalbanken anbefaler derfor, at butikker, restauranter og andre erhvervsdrivende i den fysiske handel:

  1. forbereder sig på, at betalinger ikke kan foretages normalt, fx ved driftsforstyrrelser, internetudfald eller kriser, og beslutter om man skal kunne modtage betalinger med både betalingskort og kontooverførsler i tillæg til kontanter, så man har alternativer, hvis der er problemer med en eller flere betalingsløsninger.
  2. forbereder sig på at modtage offline-kortbetalinger, hvis man i forvejen modtager almindelige betalingskort, så kunderne fortsat kan betale, selvom der er problemer med betalingskortsystemerne. Hertil en overvejelse om at implementere en løsning, der kan håndtere wallet-betalinger offline.
  3. sikrer, at personalet i den enkelte butik ved, hvad de skal gøre, og har den information og de instrukser, de har brug for, inden situationen opstår.

”Vi har et godt udgangspunkt. Over 80 pct. af danskerne har et betalingskort, der kan fungere uden internetforbindelse, hvis de har deres fysiske kort og pinkode med. Men det kræver, at butikkerne er forberedte og ved, hvordan de skal håndtere offline-betalinger. Samtidig ser vi, at wallet-betalinger som fx Apple Pay og Google Pay bliver mere og mere udbredte i disse år, og derfor kan de erhvervsdrivende med fordel implementere offline-løsninger, der også kan håndtere wallet-betalinger,” siger Ulrik Nødgaard.

Anbefalinger til borgerne

Nationalbankens anbefalinger omfatter en bred vifte af situationer, hvor borgere og butikker kan blive udfordret i forhold til betalinger. Dermed dækker de nye anbefalinger mange flere situationer end de anbefalinger, Nationalbanken leverede i 2024 i forbindelse med regeringens samlede anbefalinger til borgerne om forberedelse til kriser. Nationalbankens nye anbefalinger omfatter en lang række situationer, fx internet-udfald, driftsforstyrrelser i betalingssystemer og andre uheld såvel som kriser.

Nationalbanken anbefaler borgerne:

  1. Hav flere forskellige betalingsmuligheder til rådighed i form af betalingskort, kontanter og en betalingsløsning på telefonen, der kan foretage kontooverførsler, fx mobilbank eller MobilePay.
  2. Hver husstand bør have mindst to fysiske betalingskort fra forskellige mærker. Husk pinkoder, for offline-kortbetalinger fungerer de fleste steder kun med pinkode.
  3. Hav et mindre beløb i kontanter. Et pejlemærke kan være 250 kr. pr. person i husstanden, men vurder selv, om behovet er større. Det er en fordel at have kontanter i mindre sedler og mønter. Det vil gøre det nemmere for butikkerne at give byttepenge tilbage, i tilfælde af at mange kunder betaler med kontanter.

”Vi ser offline-kortbetalinger som en nøgleløsning, der sikrer, at borgerne fortsat kan betale, hvis systemerne svigter. Derfor er det vigtigt, at borgerne er opmærksomme på muligheden, har deres betalingskort med sig og kan huske pinkoden i en sådan situation,” siger Ulrik Nødgaard og tilføjer:

”Men erfaringerne fra Den Iberiske Halvø viser, at andre betalingsløsninger, herunder kontanter, også kan spille en vigtig rolle. Derfor har vi i de opdaterede anbefalinger øget fokus på kontanter, og vi har også sat et beløb på, som man kan bruge som pejlemærke. Derudover har vi tilføjet et råd om at have en løsning som fx MobilePay på mobilen. Med fysiske kort, kontanter og en betalingsløsning på mobilen står man et godt sted,” siger han.

Nationalbanken arbejder i regi af Betalingsrådet sammen med detailhandlen, bankerne og andre aktører i betalingsbranchen på at sikre, at danskerne allerede senere i år også vil kunne foretage offline-betalinger med alle fysiske betalingskort fra Dankort, Mastercard og Visa og via wallets på mobilen, herunder Apple Pay og Google Pay, på alle apoteker og i landsdækkende dagligvarekæder.

Nationalbanken har i dag udgivet analysen ”Robuste betalinger i Danmark”, der kan findes på www.nationalbanken.dk

Henvendelser kan rettes til presserådgiver Peter Levring på tlf. 26201809

Nøgleord

Kontakter

Henvendelse kan rettes til presserådgiver Peter Levring på tlf. 3363 6383 eller PNBL@nationalbanken.dk

Links

Om Nationalbanken

Nationalbanken er Danmarks centralbank. Vores tre overordnede formål er at sørge for stabile priser, sikre og effektive betalinger samt stabilitet i det finansielle system. Igennem de tre arbejdsområder bidrager vi til at sikre Danmark en robust økonomi.

Følg pressemeddelelser fra Danmarks Nationalbank

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danmarks Nationalbank

Global usikkerhed påvirker den finansielle sektor3.6.2025 08:37:59 CEST | Pressemeddelelse

Den igangværende handelskonflikt har forværret de globale vækstudsigter. Samtidig er risikoen for nye stød til de finansielle markeder blevet en mere langvarig trussel som følge af den store globale usikkerhed om handelspolitik. Danmark vil som en lille, åben økonomi også blive påvirket af handelskonflikten, og i den finansielle sektor kan det særligt ramme bankernes udlån til eksportfølsomme erhverv.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye