Nordens største forsikringsselskab lancerer ny AI-løsning til danske privatkunder
Digitalisering er en afgørende prioritet for forsikringsselskabet If, der nu giver danske privatkunder adgang til en generativ AI-chatbot.

If, Nordens største forsikringsselskab, tager nu et vigtigt skridt inden for arbejdet med digitalisering og kunstig intelligens. Forsikringsselskabet giver mere end 200.000 danske privatkunder adgang til en generativ AI-chatbot kaldet IfGPT, der kan svare på spørgsmål om Ifs privatforsikringer.
500.000 privatkunder i If-familien har allerede adgang til en generativ AI-chatbot kaldet TopGPT. Det var den første kundevendte generative AI-chatbot i den danske finanssektor. Med IfGPT og TopGPT har samtlige danske privatkunder i If-familien nu adgang til at bruge generativ AI, når de har spørgsmål til privatforsikringer.
”I If vil vi være det førende digitale forsikringsselskab i Danmark og i resten af Norden og tilbyde den bedste digitale service til vores kunder. Derfor er jeg rigtig glad for, at alle vores danske privatkunder nu kan gøre brug af generativ AI, når de har spørgsmål til privatforsikringer, samtidig at med det naturligvis stadig er muligt at få den samme gode service af vores medarbejdere,” siger Ingrid Janbu Holthe, privatchef i If.
IfGPT kan svare på kundens spørgsmål om privatforsikringer, fx bil- eller rejseforsikring, med udgangspunkt i indhold fra if.dk/privat, og den kan også give skræddersyede svar på spørgsmål om den enkelte kundes forsikringsforhold, hvis kunden er logget ind på Ifs ’Mine sider’.
”Vi oplever en stor efterspørgsel på digitale services og en mere komplet digital rejse, og med IfGPT kan vi i højere grad imødekomme efterspørgslen og gøre vores service lettere,” siger Ingrid Janbu Holthe:
“Man kan dog ikke købe en forsikring via IfGPT, og man skal ringe til kundeservice, hvis man skal have afdækket sine forsikringsbehov.”
Effekt af integration
Inspirationen og fundamentet til IfGPT kommer fra Topdanmark, som lancerede den generative AI-chatbot TopGPT til privatkunder i 2024. I forbindelse med at Topdanmark blev integreret i If 1. juli 2025, har If arbejdet på at udnytte erfaringer fra begge selskaber, og et af resultaterne af dette arbejde er IfGPT.
If forventer, at de to chatbots tilsammen kommer til at besvare mere end 200.000 spørgsmål fra kunder årligt.
Nøgleord
Kontakter
Jonas IngvardsenPresserådgiver
Tlf:40941601jmw@topdanmark.dkSøren Martin OlsenPressechef
Tlf:25456575smo@topdanmark.dkFølg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Forsikringsselskab i opråb: Mange virksomheder mangler en kriseplan ved cyberangreb30.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mikrovirksomheder og små virksomheder bør udarbejde en kriseplan i tilfælde af, at de bliver ramt af et cyberangreb, lyder opfordringen fra If.
Stor stigning i danske hjem: Her er 6 gode råd til at undgå farlige batteribrande13.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
If, Nordens største forsikringsselskab, opfordrer til øget opmærksomhed og deler konkrete råd til brandsikring af danske hjem.
Vildt sommervejr gav flest skybrudsskader siden 20216.9.2025 06:01:00 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmarks kunder blev især ramt af en usædvanlig våd juli, viser ny opgørelse fra Nordens største forsikringsselskab.
Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse
If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve
Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum