Nordens største forsikringsselskab lancerer ny AI-løsning til danske privatkunder
Digitalisering er en afgørende prioritet for forsikringsselskabet If, der nu giver danske privatkunder adgang til en generativ AI-chatbot.

If, Nordens største forsikringsselskab, tager nu et vigtigt skridt inden for arbejdet med digitalisering og kunstig intelligens. Forsikringsselskabet giver mere end 200.000 danske privatkunder adgang til en generativ AI-chatbot kaldet IfGPT, der kan svare på spørgsmål om Ifs privatforsikringer.
500.000 privatkunder i If-familien har allerede adgang til en generativ AI-chatbot kaldet TopGPT. Det var den første kundevendte generative AI-chatbot i den danske finanssektor. Med IfGPT og TopGPT har samtlige danske privatkunder i If-familien nu adgang til at bruge generativ AI, når de har spørgsmål til privatforsikringer.
”I If vil vi være det førende digitale forsikringsselskab i Danmark og i resten af Norden og tilbyde den bedste digitale service til vores kunder. Derfor er jeg rigtig glad for, at alle vores danske privatkunder nu kan gøre brug af generativ AI, når de har spørgsmål til privatforsikringer, samtidig at med det naturligvis stadig er muligt at få den samme gode service af vores medarbejdere,” siger Ingrid Janbu Holthe, privatchef i If.
IfGPT kan svare på kundens spørgsmål om privatforsikringer, fx bil- eller rejseforsikring, med udgangspunkt i indhold fra if.dk/privat, og den kan også give skræddersyede svar på spørgsmål om den enkelte kundes forsikringsforhold, hvis kunden er logget ind på Ifs ’Mine sider’.
”Vi oplever en stor efterspørgsel på digitale services og en mere komplet digital rejse, og med IfGPT kan vi i højere grad imødekomme efterspørgslen og gøre vores service lettere,” siger Ingrid Janbu Holthe:
“Man kan dog ikke købe en forsikring via IfGPT, og man skal ringe til kundeservice, hvis man skal have afdækket sine forsikringsbehov.”
Effekt af integration
Inspirationen og fundamentet til IfGPT kommer fra Topdanmark, som lancerede den generative AI-chatbot TopGPT til privatkunder i 2024. I forbindelse med at Topdanmark blev integreret i If 1. juli 2025, har If arbejdet på at udnytte erfaringer fra begge selskaber, og et af resultaterne af dette arbejde er IfGPT.
If forventer, at de to chatbots tilsammen kommer til at besvare mere end 200.000 spørgsmål fra kunder årligt.
Nøgleord
Kontakter
Jonas IngvardsenPresserådgiver
Tlf:40941601jmw@topdanmark.dkSøren Martin OlsenPressechef
Tlf:25456575smo@topdanmark.dkFølg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Frost og sne rammer Danmark: If med vigtig opfordring til landets bilister20.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det kan skabe farlige situationer, hvis man kører med sommerdæk på isglatte veje, lyder det blandt andet fra forsikringsselskabet If.
Ny rapport: Små virksomheder mere optagede af øgede risici5.11.2025 09:03:48 CET | Pressemeddelelse
Forsikringsselskabet If sætter fokus på virksomheder i sin seneste udgave af "If hjælper meget"-rapporten.
Boligejere ruster sig mod det våde vejr: If melder om stor interesse for særlig dækning2.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Forsikringsselskabet If har siden 2020 oplevet en vækst på over 100 procent i antallet af danske kunder, der er omfattet af dækningen.
If advarer om dyr på afveje: Ekstra høj risiko nu1.11.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
If modtager flest anmeldelser om dyrepåkørsler i november. Forsikringsselskabet beder derfor sine kunder om at være opmærksomme, når de sætter sig bag rattet den kommende tid.
Få det gjort i tide: Novembervejr kommer ofte bag på bilister26.10.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Som bilist har man et ansvar for at køre med dæk, der passer til det aktuelle og forventede føre, lyder påmindelsen fra If.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum