Information lancerer progressiv weekendavis
Informations læsere vil fremover finde en ekstra tyk avis i postkassen hver fredag. Avisen lancerer nu Information Weekend, som samler alle tillæg i det, adm.dir. Stine Carsten Kendal kalder en progressiv weekendavis. Det er en bunden opgave at tilpasse avisen et mediemarked i forandring og samtidig levere et fristed fra skærme og støj, siger hun. Den nye Information Weekend er på gaden første gang fredag den 3. oktober, og der vil samme dag være frieksemplarer på caféer landet over.

Med Information Weekend lægger Dagbladet Information fredags- og lørdagsaviserne sammen i én stor printudgave, som udkommer om fredagen. Samtidig styrker avisen sin digitale udgivelsesprofil. Omlægningen er et led i den løbende digitale omstilling, som Information ligesom resten af dagbladsbranchen står midt i, og som bl.a. rummer videreudvikling af avisens app og lydflade.
De seneste læsertal fra Gallup viser, at ca. en fjerdedel af Informations læsere er under 30 år. Adm.dir. Stine Carsten Kendal oplyser desuden, at oplaget er øget med knap 2 pct. i forhold til sidste år, hvilket især kan tilskrives en stigning i antallet af digitale abonnenter. Samtidig er læsertallet steget for tredje år i træk.
En progressiv weekendavis
Den nye avis er skabt i et samarbejde mellem redaktionerne på tværs af huset. Den bygger på et længere strategisk arbejde og solide læserundersøgelser, fortæller adm.dir. Stine Carsten Kendal:
”Vores ambition er at skabe en progressiv weekendavis, som leverer ro, overblik og intellektuel modstand og møder læserne, hvor de er. I over et år har medarbejdere og bestyrelse arbejdet frem imod en ny udgivelsesstrategi, der skal imødekomme de krav, vores trofaste læsere stiller til os. Det betyder flere og bedre digitale tilbud, mere fleksibilitet og flere berøringsflader. Til gengæld viser vores brugerundersøgelser, at der er en stor tolerance for at eksperimentere med den måde, vi udkommer på papir,” siger hun og understreger, at printavisen ikke er på vej ud:
”Vi ser meget stor tilfredshed med printavisen, også på tværs af aldersgrupper – især er vores abonnenter glade for de tillæg, som følger med avisen i weekenden. Vi har nu valgt at samle dem i én stor weekendudgivelse, der udkommer om fredagen. Samtidig styrker vi vores digitale tilstedeværelse hen over weekenden, så der vil være nyt at læse i app’en og på information.dk både lørdag og søndag, og vi gør det lettere at lære vores journalister at kende med profiltekster på alle skrivende.”
Nye måder at læse avis
”Det er en bunden opgave at tilpasse os dels den stigende digitalisering, dels et mediemarked i forandring,” siger hun. ”Vi skal sikre os, at vi både kan møde brugernes behov, efterhånden som de opstår, og at vi er godt polstrede mod fx prisstigninger i produktionen og eventuelle ændringer til mediestøtten. Alt sammen med ét formål, nemlig at sikre, at Information kan fortsætte med at udgive kvalitetsjournalistik og være et tiltrængt fristed fra skærme og støj – præcis som vores abonnenter efterspørger.”
Information Weekend udkommer første gang fredag den 3. oktober og består af en udvidet 1. sektion, kulturtillæg, bogtillæg og weekendmagasinet Moderne tider.
Det vil være muligt at stifte bekendtskab med Information Weekend over morgenkaffen. Information deler nemlig frieksemplarer af den nye avis ud på alle Emmery’s, Coffee Collectives og 400 andre caféer landet over. Stine Carsten Kendal oplyser, at over 1.300 nye abonnenter allerede har skrevet sig op til at modtage Information Weekend på udgivelsesdagen.
Kontakter
Stine Carsten KendalAdm.dir., Information
Tlf:28802559Tlf:28802559sck@information.dkBilleder

Følg pressemeddelelser fra Information
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Information
Informations Forlag lancerer gratis forskningsbibliotek på lyd25.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Informations Forlag stiller fra 25. juni samtlige udgivelser i forskningsbogserien Moderne ideer gratis til rådighed som podcastserie. Et bidrag til udbredelse af verificeret videnskab, lyder det fra vicedirektør og forlagschef Rasmus Øhlenschlæger Madsen, som bl.a. håber, at bogserien vil finde vej til gymnasier og universiteter. Lundbeckfonden har støttet initiativet.
Informations regnskab 20248.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Information fik i 2024 et resultat af primær drift på 1,5 mio. kr. og en omsætning på 115,7 mio. kr., før mediestøtte. Antallet af digitale abonnementer og weekendabonnementer med digital adgang voksede, mens antallet af printabonnementer seks dage om ugen faldt. Alt i alt voksede antallet af abonnenter til 25.750 i gennemsnit på året. Abonnementsomsætningen voksede, og mediestøtten faldt som følge af en ny medieaftale. Årets resultat efter skat blev på 4,6 mio. kr.
Nanna sejrer i ’Forskerfesten 2025’ for sin formidling om Parkinsons sygdom25.4.2025 21:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det blev ph.d. Nanna Møller Jensen fra Sundhedsvidenskab på Aarhus Universitet, som sejrede i ’Forskerfesten 2025’. Her dystede fem forskere om at være bedst til at formidle tre års forskning på tre minutter.
Velfærd på forsiden: Information, VIVE og Danske Professionshøjskoler inviterer til konference22.10.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Debatten om velfærd er afgørende for udviklingen af vores samfund – og samtidig én af de mest polariserede. Derfor inviterer Dagbladet Information sammen med VIVE og Danske Professionshøjskoler til konferencen Velfærd på forsiden fredag 15. november på Borups Højskole i København. Målet er at samle medier, eksperter og beslutningstagere til en samtale om, hvordan vi sammen sikrer en velfærdsdebat, der er baseret på viden og fakta fremfor myter og folkestemninger. Samarbejdet er støttet af Trygfonden.
En fjerdedel af Informations læsere er under 30 år – nu skal endnu flere unge opdage modstandsavisen16.9.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På blot et år er andelen af Informations læsere, som er under 30 år gamle, gået fra 19 pct. til 26 pct. Et tegn på, at unge efterspørger kvalitetsjournalistik fra et magtkritisk ståsted, og at avisen er blevet bedre til at imødekomme digitale mediebrugeres behov, siger adm.dir. Stine Carsten Kendal. Et nyt abonnementstilbud, en forbedret app og en større kampagne skal lokke endnu flere af de attraktive unge læsere til.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum