Stryhns Gruppen A/S

Delitaste styrker markedspositionen – klar til næste fase

Del

Lidt over halvvejs i strategiperioden gør Delitaste status: en styrket markedsposition, øget kundeorientering og et bedre fundament for videre vækst.

Adm. direktør Kim Baltzer
Adm. direktør Kim Baltzer

Efter en gradvis sammenlægning af Stryhns Foodservice og Delitaste er foodserviceaktiviteterne i Stryhns Gruppen nu samlet. I starten af 2024 blev en ny, treårig strategi lanceret med ambitionen om at styrke Delitastes position i markedet for professionelle fødevareløsninger.

2024 var det første hele regnskabsår, som tæller Delitaste og Stryhns Foodservice som samlet forretning, hvilket afspejler sig i en stigning på 33% for årsresultatet ift. 2023. Dette skal dog ses i lyset af, at regnskabsåret for Delitaste i 2023 kun inkluderede Stryhns Foodservice i 10 af årets måneder og selvfølgelig var præget af indkøringsfasen ifm. sammenlægningen af forretningsområderne. I første halvår af 2025 har Delitaste realiseret en volumenbaseret vækst på 2,9 % i et marked, der samlet set har stået stille.

”Det at samle vores foodserviceaktiviteter har givet os et stærkere udgangspunkt. Vi ser allerede, hvordan det skaber bedre sammenhæng og mere klar retning – og vi skylder teamet en stor tak for den indsats, der er lagt i at få det til at ske. Vi har stadig meget potentiale at forløse. Vores ambition er ikke blot at vokse, men at gøre det på en måde, der giver værdi for både kunder og partnere – og som bygger på det, vi har lært af hinanden i fusionen,” siger adm. direktør i Delitaste, Kim Baltzer.

Et stærkere setup og mere effektiv drift
Væksten hænger tæt sammen med synergierne fra sammenlægningen, som har givet Delitaste adgang til et bredere sortiment og fælles ressourcer. Det har skabt grundlag for en række optimeringer – herunder mere effektiv drift, forbedret lagerstyring via SAP og øget præcision i forecasting med IT-systemet BMS.
Samtidig er der arbejdet målrettet med at forenkle interne processer, reducere omkostninger og øge fleksibiliteten over for kunderne – alt sammen i en tid med stigende omkostninger til råvarer, fragt og emballageafgifter.

Tættere på kunderne – og mere inspiration i dialogen
Delitaste har valgt en strategi, hvor fokus er rettet mod at skabe mere værdi for eksisterende kunder frem for blot at jagte nye markeder. Det betyder tættere samarbejde, bedre service og en skærpet forståelse for slutkundens behov.
“Vi skal fastholde momentum og samtidig løfte blikket mod nye muligheder. Det handler om at konsolidere vores eksisterende styrker og samtidig være ambitiøse i vores videre udvikling. Vi ønsker at være en proaktiv og værdiskabende samarbejdspartner – også på områder, hvor behovet endnu ikke er erkendt hos kunden. Derfor har vi i år etableret et dedikeret konsulentkorps med tre regionale konsulenter, som skal sikre en tættere og mere kvalificeret dialog med kunderne og udbygge Delitastes lokale tilstedeværelse,” siger direktør Kim Baltzer.

Kanaludvikling og segmentfokus
Som en del af forretningsstrategien, arbejder Delitaste målrettet med kanaludvikling via en klarere opdeling mellem kæde- og grossistkunder, som muliggør bedre specialisering og stærkere kundeindsigt. Det har eksempelvis medført, at Delitaste nu er fast leverandør af egen bearnaisesauce til Sunset Boulevards populære Steak Bearnaise burger. 
På eksportfronten er Delitastes produkter nu også tilgængelige på Færøerne – hvor det tidligere kun var Stryhns foodservice, der var repræsenteret.

Målrettet sortimentsudvikling 
Delitaste arbejder løbende med at variere sortimentet indenfor charcuteri-kategorien for at kunne tilbyde målrettede løsninger til forskellige foodservicekunder. Eksempelvis arbejdes der med nichekategorier som produkter uden tilsætningsstoffer og plantebaserede alternativer, som ikke har den største efterspørgsel, men som er interessante for specifikke grupper af kunder.

Senest har Delitaste udvidet sortimentet med skiveskåret Cecina de León – en spansk delikatesse, fremstillet af nøje udvalgt oksekød, hvor hvert stykke kød vurderes individuelt på vægt, fedtmarmorering, farve og struktur. Kødet saltes skånsomt, vaskes og gennemgår en langsom tørringsproces samt en naturlig røgning over eg eller steneg. Den naturlige modning resulterer i et saftigt og smagfuldt produkt, som giver kunden en komplet smagsoplevelse uden tilsætningsstoffer.

Fakta:

  • Delitaste har base i Hvidovre.
  • Delitaste er distributør af pålægsspecialiteter til primært Foodservice-branchen, heriblandt til hoteller, kantiner, restauranter, take-away, caféer mv.
  • Stryhns Gruppen opkøbte Delitaste pr. 1. juni 2022.
  • Delitaste udgør knap 15% af Stryhns Gruppens samlede forretning.

 

Om Delitaste

I sin nuværende form har Delitaste eksisteret i 10 år, men rødderne går tilbage til slutningen af 1980’erne, hvor den tyske pålægsvarevirksomhed Zimbo Fleisch- und Wurstwaren begyndte at afsætte sine pålægsprodukter på det danske marked. Etableringen af et lille kølelager og kontor i Kødbyen i København blev startskuddet til det, som i dag anses for at være en seriøs og velrenommeret foodservicevirksomhed, der tilbyder landets største mangfoldighed inden for charcuteri. Det klare fokus på kvalitet og store smagsoplevelser er fasttømret i Delitastes DNA, og har gjort varemærket Delitaste alment kendt i professionelle køkkener over hele landet.

Nøgleord

Kontakter

Om Stryhns Gruppen

Med sin mere end 80 år lange historie er Stryhns Gruppen efterhånden blevet en institution i dansk fødevareproduktion. Et iværksættereventyr drevet af passionen for postejer, som medtiden har udviklet sig til en moderne fødevarekoncern med fem fabrikker, en foodserviceforretning, otte brands og en lang række af landets førende mærkevarer inden for såvel postejer og pålægssalater som saucer, remoulade, mayonnaise, dressing, sennep og pølser.

I dag tæller Stryhns Gruppen mere end 400 passionerede medarbejdere, der hver dag går på arbejde for at gøre hverdagen bedre gennem vores brede portefølje af mærkevarer, som bl.a. tæller Stryhn’s, Jensens Køkken, Graasten, K-Salat, Langelænder og foodserviceforretningen Delitaste. Forskellige produkter med dét tilfælles, at de har en årelang tradition for høj kvalitet, god smag og ikke mindst en madglæde, der i generationer har gjortStryhns Gruppen til en del af danskernes hverdag.

Siden 2008 har Stryhns Gruppen været en del af den familieejede norske fødevarekoncern Agra. Agra har en årlig omsætning på mere end 3 mia. kroner om året.

Følg pressemeddelelser fra Stryhns Gruppen A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Stryhns Gruppen A/S

Stryhns Gruppen opnår vækst og slår rekord i omsætning trods udfordrende markedsvilkår1.7.2024 07:10:00 CEST | Pressemeddelelse

I det samlede regnskab opnåede Stryhns Gruppen i 2023 en vækst i omsætning på 9% ift. året før, og satte dermed historisk omsætningsrekord. Et stærkt fokus på kerneforretningen og effekten af tidligere optimeringsinvesteringer, har sikret fremgang i omsætningen og årsresultatet. Stryhns Gruppen, som råder over mærkerne Stryhn’s Leverpostej, Graasten Salater, K-Salat, Jensens Køkken, Langelænder og foodserviceforretningen Delitaste, begynder at se resultater af en nødvendig tilpasning i et udfordret marked. Den samlede forretning leverede i 2023 en rekordomsætning på 1,2 mia. som er en forbedring på 9%, og den højeste omsætning i Stryhns Gruppens historie. Det konsoliderede årsresultat (Stryhns Gruppen inkl. Delitaste og ejendomme) landede på 59,3 mio. kr., hvilket er en stigning på 21,6% ift. 2022. ”2023 har været et udfordrende år ovenpå fortsat inflation, stigende omkostninger og en større prisfølsomhed blandt forbrugerne. Set i lyset af de omstændigheder, har vi fået et udmærket res

Stryhns Gruppen bruger ”gris” som våben mod produktspild i bæredygtighedsprojekt, som kan spare over 1 mio. tuber remoulade om året10.5.2024 09:27:20 CEST | Pressemeddelelse

Som led i Stryhns Gruppens mål om at reducere det totale madspild med 50% og blive klimaneutrale i egen produktion i 2030, har fødevarevirksomheden investeret stort i at bekæmpe produktspild og nedsætte klimabelastningen. En ny tankfarm hos Graasten Salater, har indtil videre nedsat produktspild svarende til 82 tons eller 545.000 tuber remoulade på et år. Når tankfarmen står færdig og har fuld effekt, forventes besparelsen på produktspild at svare til 155 tons, eller over en million tuber remoulade årligt. Siden Stryhns Gruppen i 2018 blev en del af Danmark Mod Madspild, har fødevarevirksomheden arbejdet intensivt på at nedsætte madspild og mindske CO2-udledningen. Indtil videre er det lykkedes at nedsætte færdigvarespildet med 95%, og det totale spild med en tredjedel. En af de helt store investeringer, Stryhns Gruppen har foretaget for at nå målene, er projektet Graasten Go Green: En 600 kvm tankfarm, der opføres som tilbygning til fabrikken i Gråsten, som skal sikre mere ansvarlig p

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye