Bestseller A/S

BESTSELLERs svar på tv-udsendelsen ’Bestseller på vrangen’

Del

I BESTSELLER er vi uenige i påstande, der hen over to episoder på TV 2 og TV 2 Play bliver fremsat om vores virksomhed, vores arbejdsmetoder og vores ambitioner.

Vi tager skarpt afstand fra det billede, som udsendelsen på et delvist udokumenteret grundlag forsøger at tegne – og fra de journalistiske metoder, som er anvendt i programmets tilblivelse.

Det er vores oplevelse, at udsendelsen er skabt med en ensidig intention, og derfor er beskrivelser, som præsenteres for seerne, tilsvarende unuancerede og mangelfulde.

Vi har løbende og fyldestgørende orienteret TV 2’s redaktionelle ledelse om vores bekymring for udsendelsens indhold samt overtrædelser af ’TV 2’s etiske retningslinjer’.

I TV 2-programmet bliver seerne præsenteret for nogle af modeindustriens velkendte forhold og problematikker, som vi kommunikerer åbent om, pakket ind som en beskrivelse af Danmarks største modevirksomhed, BESTSELLER.

Fire anonyme kilder, i form af tidligere medarbejdere, får lov at påstå, at vi ser igennem fingre med bevidst greenwashing samt kritisable arbejdsforhold, lønniveauer og miljøbelastninger hos tekstilvirksomheder i Bangladesh.

Udsendelsen viderebringer potentielt meget skadelige påstande om virksomheder, der optræder eller tidligere har optrådt på BESTSELLERs åbne leverandørliste – i flere tilfælde alene på baggrund af én anonym kildes udsagn.

Virksomhederne i Bangladesh får ikke mulighed for at udtale sig i udsendelsen, selv om produktionsselskabet bag programmet i flere tilfælde er blevet tilbudt interview og besøg på fabrikkerne.

Denne mulighed for at få nuancer med i udsendelsen har TV 2 og produktionsselskabet frabedt sig.

Tilsvarende er virksomhedernes ønske om at se videooptagelser, der indgår i programmet, med henblik på at afklare misforståelser vedrørende deres fabriksforhold og kvalificere programmets sandhedsværdi, blevet afvist.

Ansvar for værdikæden

Det er vigtigt at understrege, at BESTSELLER ikke lukker øjnene for, hvordan vi kan hjælpe med at forbedre miljø- og arbejdsforhold i vores produktionslande.

Det er ikke en opgave, som kan løses af en enkelt virksomhed, og industrien har fortsat et væsentligt arbejde foran sig, men vi bruger aktivt vores tilstedeværelse og indflydelse til at tage medansvar og fremme de forbedringer, som vi åbent beskriver, at modeindustrien har brug for.

I de seneste år har vi investeret og tilkendegivet investeringer i omstilling af modeindustrien for omkring en milliard kroner. Det er et faktum, som programmet helt undlader at beskæftige sig med.

Vi kræver, at de virksomheder, der skaber vores tøj, lever op til gældende lovgivning, internationale standarder og de krav, vi særskilt stiller til dem, og vi overvåger og kontrollerer løbende ved anmeldte og uanmeldte kontrolbesøg, at de gør det.

Vi har ansat miljøspecialister, som fire dage i ugen året rundt blandt andet fører kontrol med, at virksomhederne ikke udleder urenset spildevand, og vi overvåger, at virksomhedernes medarbejdere får den løn, de har krav på.

Ved at igangsætte forskellige aktiviteter har vi ønsket at gøre det mere sikkert for kvinder at gå på arbejde i Bangladesh, og vi var blandt de første modevirksomheder til at støtte et projekt, som giver tekstilarbejdere og deres familier økonomisk hjælp, hvis de skulle komme alvorligt til skade, mens de er på arbejde.

Påstand om børnearbejde

Børnearbejde er fuldstændig uacceptabelt og må aldrig forekomme.

Vi har skabt et robust system, som forhindrer, at børnearbejde forekommer på de virksomheder, der syr vores tøj.

I to tilfælde omtales mindreåriges tilstedeværelse på fabrikker – vel at mærke ikke fabrikker, som vi arbejder sammen med, men fabrikker – som angiveligt skulle arbejde sammen med virksomheder, vi arbejder sammen med.

Virksomhederne har tilbudt TV 2 dokumentation for, at der ikke er eller har været et samarbejde med fabrikkerne. Denne dokumentation har TV 2 ikke ønsket at se.

TV 2 har heller ikke over for de to virksomheder villet dokumentere påstanden om, at børnearbejde skulle forekomme i vores værdikæde.

Skulle TV 2 have haft kendskab til så alvorlige forhold, er vi uforstående overfor, at TV 2 tilbageholder oplysninger om muligt børnearbejde i mere end et år.

Kommunikation om bæredygtighed

I TV 2’s udsendelse bliver vi beskyldt for bevidst greenwashing.

I BESTSELLER har vi intet ønske om at fremstille vores produkter eller ambitioner som bedre, end de reelt er.

Vores kommunikation skal tage afsæt i data, der afspejler vores reelle indsats.

Flere eksempler har vist, at alle virksomheder kan træde forkert, når de kommunikerer om bæredygtighed. Det kan vi også.

Vi tilpasser løbende vores kommunikation, og vi retter til, når vi bliver opmærksomme på de fejl, der måtte være.

Fokus på genanvendt polyester

Udsendelsen og TV 2’s nyhedsdækning genoptager et veldebatteret emne om brugen af genanvendt polyester.

Vi fastholder, som vi har sagt mange gange tidligere, at indtil systemer og teknologi til genanvendelse af brugte tekstiler er et reelt alternativ, vælger vi at prioritere andre genanvendte materialer med dokumenteret effekt. Ellers skulle vi gøre ingenting. Det mener vi ikke er bedre.

Ifølge data fra EU’s LCA-database er klimaftrykket på genanvendt polyester op imod 50% lavere på råmaterialeniveau end konventionel polyester.

Vi er ikke enige med dem, der mener, at det er forkert at bruge plastikflasker indsamlet som affald i produktionen af genanvendt polyester – men vi mener samtidig, at modebranchen skal tage ansvar for at nå frem til, at tekstilmaterialer bruges til at lave nye tekstiler.

Derfor har vi investeret markante millionbeløb i virksomheder, som kan tage brugte tekstiler og tekstilaffald og omdanne det til materiale, der kan bruges til at lave nyt tøj. Teknologierne er stadig i den spæde opstart, men slutmålet er, at det skal blive lige så almindeligt at genanvende tekstil, som det er at genanvende papir.

Læs mere og stil spørgsmål

Vi har valgt ikke at medvirke i udsendelsen, fordi den baserer sig på journalistiske metoder, som ligger langt fra, hvad vi forbinder med fair og ordentlig journalistik.

Journalisterne har blandt andet undladt at oplyse sandheden i deres researchproces, iværksat overvågning af forbrugsvarer, som har haft direkte konsekvenser for vores kunderelationer, og i mere end 20 måneder tilbageholdt oplysninger, som de siden offentlig har erkendt, at de skulle have delt med os.

Selvom vi ikke medvirker i udsendelsen, vil vi meget gerne dele vores svar på de emner, udsendelsen fokuserer på. Det gør vi i nyhedsdækningen og på vores hjemmeside: www.bestseller.com/replik

Tv-seere, kunder og andre interesserede er velkomne til at skrive til os på fakta@bestseller.com med øvrige spørgsmål til udsendelsens indhold.

Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye