Crashtest afslører livsfarlig fejl på kinesisk billigbil
Trods alvorlig fejl på sikkerheden får lille MG-hybridbil fire stjerner i ny Euro NCAP-test. MG vil nu ændre konstruktionen på nye biler, men ikke på de biler, der allerede er solgt. Hverken Euro NCAP eller FDM kan anbefale køb af bilen, før den er opdateret.

Advarselslamperne blinker rødt i septembers anden test fra Euro NCAP, der tæller bare én bil: MG 3.
Det tidligere britiske bilmærke brystede sig engang af sloganet ’Safety Fast’, men er i dag kinesiskejet. Den testede MG 3 er i Danmark, hvor den findes i en hybridudgave.
Overordnet klarer bilen sig til fire stjerner, men dykker man ned i resultatet, er der grund til bekymring. Det gælder ikke mindst i kollisionstesten, hvor førersædet rev sig løs med det resultat, at testdukken blev udsat for en voldsom belastning, som langt oversteg Euro NCAP’s tolerance. Testdukkens hoved ramte også rattet som følge af for lidt luft i rattets airbag. Også ved dukken på det forreste passagersæde blev der målt en forhøjet belastning af lår og bryst.
For passagerer på bagsædet afslørede testen også en ringe sikkerhed med en kritisk høj belastning af hovedet for voksne passagerer. I sidekollisionstesten svigtede gardinairbaggen, så testdukken svarende til et 10-årigt barn ramte bilens bagstolpe med høj belastning af hoved og krop til følge. Resultat: 0 point.
”Som testen af MG 3 afslører, er der tale om en så fundamental sikkerhedsmæssig brist, at Euro NCAP og FDM på ingen måde kan anbefale bilkøbere at købe en MG 3. Det er ikke en lille detalje, der er problemet, men derimod selve konstruktionen af den måde, som førersædet er fastgjort til karrosseriet på, den er gal med. Så indtil MG har fået ændret på bilens opbygning, kan vi ikke anbefale, at man køber denne bil,” siger bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen.
Det er første gang, siden Euro NCAP i 1997 begyndte at teste nye bilers sikkerhed, at et førersæde har revet sig løs. Når MG 3 alligevel kan få fire stjerner, skyldes det, Euro NCAP’s nuværende testprotokol ikke giver mulighed for at trække bilen længere ned, da bilen på andre områder klarer sig til fire stjerner.
”En bil med så alvorlig fejl på sikkerheden bør naturligvis ikke kunne få fire stjerner. Problemet er, at man ved udarbejdelsen af den nuværende testprotokol ikke havde forudset et tilfælde som det med MG 3. Og da man ikke her og nu kan ændre på reglerne for Euro NCAP-vurderingen, står man i den underlige situation, at MG 3 både får en rimelig samlet karakter, samtidig med at Euro NCAP og FDM ikke vil anbefale køb af den,” siger Søren W. Rasmussen.
Euro NCAP arbejder i øjeblikket på en helt ny testprotokol, der skal gælde fra 2026. Her vil man tage højde for tilfælde, hvor biler på enkelte punkter viser sig at have så alvorlige brister, at det skal kunne afspejle sig i antallet af stjerner, den enkelte bil kan opnå.
FDM har forelagt resultatet for den danske MG-importør, som oplyser, at MG siden august i deres produktion af MG 3 har ændret på førersædets låsemekanisme. Fra oktober ændres også førerens airbag. Til gengæld vil der ikke blive ændret på biler, der allerede er solgt.
Euro NCAP har på baggrund af testen delt resultaterne med typegodkendelsesmyndigheden, i tilfælde af at de mener, at en tilbagekaldelse af MG 3 er nødvendig.
Nøgleord
Kontakter
FDM presseafdeling
Tlf:45270967presse@fdm.dkMads Bregenov-PedersenPressemedarbejder
Tlf:21187030mbp@fdm.dkBarbara Borre LangeKommunikationschef
Tlf:26270721bbc@fdm.dkBilleder
Om FDM
FDM er med 284.000 medlemshusstande Danmarks største interesse- og forbrugerorganisation.
FDM arbejder for en afvikling af registreringsafgiften, en grøn omstilling af bilparken, bedre trafiksikkerhed, bedre infrastruktur og bedre forbrugersikkerhed.
Derudover sidder FDM i en lang række råd og nævn som Ankenævn for biler, Parkeringsklagenævnet, Færdselssikkerhedskommissionen og Rådet for Sikker Trafiks forretningsudvalg.
Læs mere om FDM
Følg pressemeddelelser fra FDM
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra FDM
FDM: Brugte biler sælges med vildledende forbrugstal11.9.2025 15:00:15 CEST | Pressemeddelelse
Brugte biler bliver markedsført og solgt med vildledende forbrugstal. Det kan have givet mange forbrugere høje ekstraregninger til brændstof. FDM forventer, at bilbranchen hurtigt retter fejlen og tager hånd om bilkøbere, der har købt bil ud fra forkerte oplysninger om bilens officielle EU-brændstofforbrug.
Kina giver europæiske biler baghjul i sikkerhed8.9.2025 11:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Kinesiske bilmærker overhaler europæiske konkurrenter, når det gælder høj sikkerhed i nye biler. FDM mener, det bør være et wakeupcall for de europæiske bilproducenter.
Kommuner udskriver rekordmange p-afgifter1.9.2025 05:55:00 CEST | Pressemeddelelse
Landets kommuner uddelte sidste år 627.825 p-afgifter. Det er knap 60.000 flere end året før og det højeste antal nogensinde. Samlet havde kommunerne i 2024 p-indtægter for 1,2 milliarder kroner, hvilket også er ny rekord.
Uro om bilafgifter – FDM efterlyser snarlig afklaring14.8.2025 10:11:13 CEST | Pressemeddelelse
Mens politikerne diskuterer, om og hvordan bilafgifterne kan ændres, skaber det usikkerhed blandt forbrugerne. Som det ser ud nu, vil populære elbiler rammes af afgiftsstigning fra årsskiftet, viser beregninger, FDM har lavet. Der er dog mange billige elbiler at vælge imellem, der ikke rammes af højere registreringsafgift.
Færdselsstyrelsen giver FDM ret: Tesla-modeller har for meget slør10.7.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
To utilfredse bilejere har klaget over, at deres Teslaer ikke bestod syn, fordi de havde væsentligt slør i hjulophænget. Færdselsstyrelsen har nu behandlet klagerne, og vurderer, at synsafgørelsen var korrekt. Afgørelsen sker i forlængelse af FDMs udmelding tidligere på året om, at mange Tesla-biler døjer med slør i hjulophænget, og derfor bør kasseres ved et bilsyn.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum