Cyklistforbundet

Als-Fyn: Verdens længste cykelbro kan være på vej til Danmark

Del

Hvis man bygger bro mellem Als og Fyn, skal den have en cykelsti. Det er det bæredygtige valg, og den kan blive en kæmpe turistattraktion.

Eksempel på en broløsning med cykelsti
Eksempel på en broløsning med cykelsti Covi 2021

Hvis man beslutter at bygge en bro fra Als til Fyn, skal den være med cykelsti. Det siger Cyklistforbundet, der håber, at man ikke kommer til at gentage fortidens synder.

”Vi fik ikke cykelsti på hverken Storebæltsbroen eller Øresundsbroen, fordi man ville spare forholdsvis få penge i nogle kæmpestore byggerier. Den fejl skal ikke gentages, hvis man vælger at bygge bro mellem Als og Fyn,” siger Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet. Han mener, at man i stedet bør kigge mod andre broer i Danmark, hvor man ikke kun kan tage bilen hen over vandet, men også cyklen.

"Det har altid været traditionen i Danmark at bygge broer med cykelsti - det har de allerfleste," siger Kenneth Øhrberg Krag og nævner Svendborgsundbroen, Den Gamle Lillebæltsbro og den kommende Storstrømsbro som gode eksempler.
"Storebælt og Øresund er de negative undtagelser."

Kenneth Øhrberg Krag ser desuden ser store turistmæssige fordele ved en cykelsti fra Sønderjylland til Fyn.

”I 2021 analyserede COWI på vegne af Dansk Cykelturisme og AlsFynBroen, om det er realistisk at koble en cykelsti på siden af en bro mellem Fyn og Als. Teknisk er det klart muligt, og meget tyder på, at broen vil have en turismeeffekt. Det vil i givet fald blive verdens længste cykelbro på cirka 11 km., som har potentiale til at tiltrække turister fra nær og fjern. Der er mange turister, der kommer sydfra for at holde cykelferie i et rigtigt cykelland, som vi siger Danmark er. En cykelsti fra Als til Fyn vil være en stor rekreativ oplevelse, og kan blive en magnet for cykelturister,” siger Kenneth Øhrberg Krag.

COWI’s vurdering er, at det vil koste 900 millioner kroner med en cykelsti, som den er afbildet, og hvor der er udsigtsplatforme undervejs. Det estimeres, at de øgede turismeindtægter vil være i størrelsesordenen 10-50 millioner kroner årligt.

”Hele broen er budgetteret til 22 milliarder kroner, så prisen for en cykelbro er fire procent af det samlede beløb. Det er jo ikke meget i den store sammenhæng, så det ville være tosset at undlade cykelstien for at spare nogle håndører," siger Kenneth Øhrberg Krag og uddyber:
"Cyklistforbundet har principielt ikke en holdning til, om det er en god idé at bygge broen, men hvis man gør det, bør den have en cykelsti."

Nøgleord

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye