Nu overdækkes indgangen til Femern Bælt-tunnelen
Den første del af Femern Bælt-tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig.

Arbejdet med nedkørslen til Femern Bælt-tunnelen ved Rødbyhavn på Lolland nærmer sig sin afslutning. Overgangen mellem motorvejen og jernbanen på land og tunnelen under vand sker via den såkaldte tunnelportal, som har været under opførelse siden 2022.
Tunnelportalen bliver nu dækket med jord. Overdækningen udføres på de første ca. 160 meter tunnel støbt på land.
Overdækningen af tunnelen på land markerer endnu et skridt fremad på det, der er Danmarks største anlægsprojekt, siger Christian Oldenburg, construction manager i Sund & Bælt.
”Overdækningen af tunnelen er den foreløbige kulmination på tre års arbejde med at etablere den særlige tunnelportal, der skal give en tryg og sikker overgang for trafikken ind og ud af tunnelen under Femern Bælt. Samtidig er det en markering af det gode samarbejde om tunnelportalen med hovedentreprenøren Femern Link Contractors”, siger Christian Oldenburg.
Den danske tunnelportal på 160 meter er med overdækningen tæt på at være færdig. Den overdækkede tunnel vil på sigt indgå naturligt i det omkringliggende landskab – præcis som det er sket på både Storebælts- og Øresundsforbindelserne.
Sideløbende er entreprenøren i gang med at støbe den over 800 meter lange rampe til jernbanen, hvor de første 300 meter rampe allerede er på plads.
Der arbejdes også på en kontrolbygning, der skal huse driftspersonalet, som skal overvåge tunnelens installationer og sikkerhed. På den tyske side ved Puttgarden er en tilsvarende portal under opførelse – dog uden kontrolrum.
Både den danske og tyske tunnelportal er også klar til næste store milepæl: nedsænkningen og tilkoblingen af det første tunnelelement under vand.
Men før denne proces kan gå i gang, skal det specialdesignede nedsænkningsfartøj Ivy 1 & 2 gennemføre de sidste tests og opnå en godkendelse. Sund & Bælt forventer, at dette vil falde på plads senere i år.
Om Femern Bælt-tunnelen
Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen er Danmarks største anlægsprojekt, og den største byggeplads i Nordeuropa. Den 18 kilometer lange tunnel bliver verdens længste sænketunnel. Når tunnelen står færdig, vil det være muligt at krydse Femern Bælt på 7 minutter i tog og 10 minutter i bil.
Kontakter
Andrew Crone-LangkjærKommunikationskonsulent, Sund & Bælt
Tlf:+4542262600acl@sbf.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet31.10.2025 10:31:39 CET | Pressemeddelelse
Den 1. november tiltræder Guy Taylor som ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet. Han afløser Henrik Vincentsen, der fratræder posten.
Nyt lærlingecampus ved Femern-projektet indviet27.10.2025 17:15:16 CET | Pressemeddelelse
Campus Femern består bl.a. af 24 individuelle boliger og fælles faciliteter, der giver lærlinge på Femern Bælt-projektet bedre mulighed for at have et fællesskab udenfor arbejdet på byggepladsen.
Stationsarbejde lukker Københavns Lufthavn Metrostation 29.-30. oktober og der indsættes metrobusser27.10.2025 11:01:32 CET | Pressemeddelelse
I forbindelse med arbejdet med at udvide Københavns Lufthavn Station er det nødvendigt at lukke Københavns Lufthavn Metrostation onsdag den 29. oktober til torsdag den 30. oktober. Der indsættes metrobusser mellem Femøren station og Københavns Lufthavn Station.
COWI vinder rådgiveropgave om kystsikring af kritisk infrastruktur24.10.2025 09:00:39 CEST | Pressemeddelelse
Klimaforandringer medfører en øget risiko for stormfloder i hovedstadsområdet. For at beskytte kritisk infrastruktur mod oversvømmelser fra havet igangsætter Sund & Bælt en miljøkonsekvensvurdering af en oversvømmelsessikring på Sydamager. COWI bliver teknisk og miljøfaglig rådgiver på projektet.
EKSTRA UDSENDELSE: Kæmpekran lukker motorvejsspor ved Københavns Lufthavn fra tidlig mandag morgen19.10.2025 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I forbindelse med udvidelsen af Københavns Lufthavn Station bliver Øresundsmotorvejen midlertidigt reduceret til to kørespor ved lufthavnen og Frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup lukkes. De reducerede kørespor træder i kraft fra tidlig mandag morgen, og bilister til lufthavnen anbefales at lægge ekstra rejsetid ind.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
