Specialiseret AI-værktøj understøtter læring
Kunstig intelligens hjælper ikke nødvendigvis studerende med at lære mere, hvis den blot bliver brugt til at give svar eller skrive halvfærdige tekster. Men forskning fra KU viser, hvordan AI-værktøjer, udviklet med læring for øje, kan hjælpe studerende.

Kunstig intelligens er kommet for at blive. Det kan de fleste nok efterhånden erkende. Men der er stadig skepsis omkring brugen af AI på mange områder. Et af dem er i uddannelsessektoren.
Tankerne ledes måske hen på studerende, der bruger generative AI-værktøjer, der kan svare på alverdens spørgsmål og nærmest skrive færdige opgaver. Og det kan føre til bekymringer om både manglende læring og i nogle tilfælde snyd.
Forskning fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) i USA har givet forøget liv til debatten i forskerkredse.
Kort fortalt viste MIT-forskningen, at der er mindre aktivitet i hjernen, når man bruger et AI-værktøj som ChatGPT til at løse en opgave. EEG-undersøgelser af testpersonerne viste, at der opstår færre forbindelser i hjernen, hvis man bruger en almindelig generativ AI som hjælpemiddel i stedet for at skrive en tekst selv.
MIT-forskningen viste også, at studerende, der havde brugt ChatGPT, havde sværere ved at huske, hvad de selv havde skrevet. Der var altså mindre neural aktivering og mindre læring at spore, når testpersonerne anvendte AI-værktøjer.
MIT-artiklen har blandt andet modtaget kritik i det store tidsskrift Nature, og i den forbindelse har man refereret til forskningen som professor Guido Makransky og hans kollegaer har lavet på Københavns Universitet. Her er man nemlig gået i en anden retning.
ChatTutor
Professor Guido Makransky fra Institut for Psykologi og hans kollegaer har samarbejdet med virksomheden ChatTutor og designet et AI-værktøj særligt til brug for studerende og læringsscenarier. Og de har evidens for, at dette AI-værktøj virker bedre end andre generelle AI-værktøjer som eksempelvis ChatGPT, når det kommer til læring.
”Vores arbejde bidrager til diskussionen om brugen af AI i undervisning. Det handler ikke om, at brugen af generativ AI gør dig dummere, som en del af debatten går på, men at vi skal designe de her AI-værktøjer på en måde, som støtter læring i stedet for at erstatte læring,” siger Guido Makransky.
Værktøjet er lavet i samarbejde med virksomheden ChatTutor. Og det er, som navnet antyder, lavet specifikt til at understøtte læring.
Helt konkret kan den kunstige intelligens hjælpe en studerende ved at stille opklarende spørgsmål og anspore mennesket til at reflektere over sine svar. Ligesom man kunne forestille sig, at en nærværende underviser ville gøre.
”Vores AI-værktøj bygger på teorier om, hvordan mennesker lærer bedst. Det gør vi, når vi er aktive. Det vil sige, at vi selv skal reflektere over det, vi skal lære,” siger Guido Makransky.
Hvis man bruger ChatTutor, kan den kunstige intelligens analysere dine svar på et givent spørgsmål og ved, hvilke dele af din forståelse af spørgsmålet, der er rigtige og forkerte, og den kan støtte dig og hjælpe dig i den rigtige retning ved at stille opklarende spørgsmål, som danner grundlag for refleksion – I stedet for bare at give svaret.
”På den måde kan en AI simulere, at underviseren kan være til stede sammen med hver enkelt studerende hele tiden. Det fede ved AI er, at man pludselig kan gøre det her med 250 studerende på en gang, som jeg aldrig ville kunne gøre som underviser, for jeg er kun én person,” siger Guido Makransky.
AI testet på KU-studerende
Arbejdet med ChatTutor er beskrevet i artiklen ’Beyond the “Wow” Factor: Using Generative AI for Increasing Generative Sense-Making’, som blev udgivet i Educational Psychology Review i juni 2025.
Heri kan man læse, hvordan Guido Makransky og kollegaer har afprøvet ChatTutor på studerende fra Københavns Universitet.
”Vi lavede et eksperiment med 175 studerende, hvor vi sammenlignede ChatTutor med ChatGPT og almindelig undervisning uden AI-assistance. Og vi målte både, hvor meget de studerende lærte, om de kunne lide at bruge værktøjet, og om de stolede på det,” fortæller Guido Makransky.
Efterfølgende gentog de samme eksperiment med 234 gymnasieelever.
I begge tilfælde viste det sig, at de studerende lærte mere ved at bruge ChatTutor i forhold til både ChatGPT-gruppen og kontrolgruppen, som ikke havde adgang til AI-værktøjer. Forskerne kunne også konstatere, at de studerende udviste stor tillid til ChatTutor, nød at bruge værktøjet og gerne ville gøre det igen.
”Det viser os, at vi skal bruge generativ AI på en måde, som støtter læringen, og ikke som en maskine, der bare kan give os svarene,” siger Guido Makransky.
Artiklen ’Beyond the “Wow” Factor: Using Generative AI for Increasing Generative Sense-Making’ kan læses her:
https://link.springer.com/article/10.1007/s10648-025-10039-x
Nøgleord
Kontakter
Guido Makransky
Professor, Institut for Psykologi
E-mail: gm@psy.ku.dk
M: 31 33 85 11
Simon Thinggaard Hjortkjær
KU Kommunikation
Presse- og kommunikationsrådgiver
E-mail: sihj@adm.ku.dk
M: 93 56 53 20
Følg pressemeddelelser fra Københavns Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Universitet
Hashtags og humor bruges til at sprede ekstremt indhold på sociale medier3.9.2025 08:35:19 CEST | Pressemeddelelse
Konspirationsteorier og opfordringer til chikane og vold florerer i dag på helt almindelige sociale medier som Facebook og Instagram. Men det ekstreme indhold bliver ofte pakket ind i ironisk leg, memes og hashtags, som gør det svært for myndigheder og medier at håndtere, viser ny forskning.
H.M. Dronning Mary besøger Københavns Universitet28.8.2025 16:27:40 CEST | Pressemeddelelse
Den 9. september klokken 12.30 besøger H.M. Dronning Mary Det Samfundsvidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet efter invitation fra fakultetet og Dronning Marys Center. Formålet med besøget er bl.a. en drøftelse af, hvordan Det Samfundsvidenskabelige Fakultet gennem forskning, uddannelse og samarbejde med aktører i praksis bidrager til at fremme velfærdsinnovation på tværs af samfundssektorer.
Denmark Can Now Produce World-Class Chips21.8.2025 14:16:54 CEST | Press release
For the first time, Denmark is establishing production of microchip wafers at the leading standard. This makes Denmark a global player in chip production. The new “wafer factory,” which will be part of the University of Copenhagen, also gives a major advantage to Danish quantum researchers.
Nu kan Danmark producere chips i verdensklasse21.8.2025 13:56:05 CEST | Pressemeddelelse
For første gang etablerer Danmark produktion af mikrochip-wafers af den førende standard. Dermed bliver Danmark en global spiller i chipproduktionen. Den nye ”waferfabrik”, som bliver en del af Københavns Universitet, giver samtidig danske kvanteforskere en stor fordel.
Slædehundes DNA afslører skjult kapitel i Grønlands historie21.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Inuit ankom flere hundrede år tidligere til Grønland end hidtil antaget. Det viser en kortlægning af slædehundes gener, som forskere på blandt andet Københavns Universitet står bag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum