Bornholms erhvervsvenlighed får igen dumpekarakter

Del

Efter en lille fremgang i 2024 er Bornholms Regionskommune tilbage på en sidsteplads i DI’s landsdækkende undersøgelse Lokal Erhvervsvenlighed 2025.

Regionalforeningsleder Lars Nordahl fra DI Bornholm
Regionalforeningsleder Lars Nordahl fra DI Bornholm DI

Det står fortsat skidt til med erhvervsklimaet på Bornholm. Faktisk ligger Bornholms Regionskommune i år helt i bund i den seneste landsdækkende undersøgelse af erhvervsvenligheden blandt 91 danske kommuner udført af Dansk Industri.
De bornholmske virksomheder i undersøgelsen repræsenterer 17 procent af den private beskæftigelse i kommunen. Undersøgelsens resultater er derfor et klart signal til regionskommunen om, at noget skal gøres markant anderledes, hvis Bornholm skal kunne fastholde, udvikle og tiltrække private virksomheder og dermed arbejdspladser, mener regionalforeningsleder Lars Nordahl fra DI Bornholm:
- Undersøgelsen understreger behovet for, at der sættes målrettet ind fra BRK’s side for at skabe bedre rammevilkår for erhvervslivet. Bornholm er dybt afhængig af, at private virksomheder har gode betingelser for at vækste og skabe arbejdspladser. Det er derfor afgørende, at vi ser på undersøgelsesresultaterne med konstruktive øjne og får prioriteret de overordnede temaer, som har størst betydning for de lokale virksomheder.
Resultaterne peger tydeligt på, at regionskommunen især bør prioritere sagsbehandling og arbejdskraft for at forbedre vilkårene for lokale virksomheder. Der bør derfor sættes målrettet ind med særligt fokus på disse to områder, men samtidigt skal der tænkes langsigtet, tilføjer Lars Nordahl.
- Sagsbehandling og tiltrækning af dygtige medarbejdere udefra har stor betydning for rigtig mange virksomheder på Bornholm og bør være centrale fokusområder. Men vi har også brug for en langsigtet strategi for øens erhvervsudvikling, der kan trække hele øen fremad. Det bliver en vigtig opgave for en ny kommunalbestyrelse at sætte en klar og ambitiøs retning for erhvervspolitikken efter kommunalvalget i november.
Langsommelig byggesagsbehandling har længe været et kendt problem på Bornholm, og her er regionskommunen gået tre pladser tilbage fra sidste år til en plads nr. 89. Med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på knap 224 dage, må en bornholmer vente 221 dage mere på at få sin byggesag behandlet end i Odder Kommune, der har landets korteste sagsbehandlingstid. I Odder Kommune tager det kun tre dage at få behandlet sin byggesag. Jens Koefoed, formand for DI Byggeri Bornholm, roser dog kommunens nylige fokus på denne problemstilling:
- Kommunen har iværksat flere gode tiltag med fokus på at nedbringe behandlingstiden for byggesager, og jeg har en klar forventning om, at vi vil se en fremgang i næste års undersøgelse. Men indsatsen kan ikke stå alene. Også sagsbehandlingstider på Miljø- og
plansager og langsommelig lokalplanlægning står i vejen for Bornholms udvikling. Her kan man risikere at vente op til fem år på en tilladelse – og så er toget altså for længst kørt videre. Det er vigtigt, at politikere og embedsværk fortsat tager alvorligt, hvor uhyre vigtigt en velfungerende sagsbehandling er for de bornholmske virksomheder, så bygge- og miljøsager ikke bliver en hindring for vækst.
Trods de udfordrende resultater er der også lyspunkter i DI’s erhvervsvenlighedsundersøgelse. Bornholm har opnået en imponerende 7. plads målt på karaktergennemsnittet ved folkeskolens afgangsprøve ift. den socioøkonomiske reference, hvilket er helt afgørende for at kunne tiltrække børnefamilier til øen, fremhæver Lars Nordahl:
- Den flotte placering er overordentlig positivt, for gode folkeskoler er en forudsætning for Bornholms evne til at tiltrække og fastholde børnefamilier og dygtige medarbejdere. Skolerne løfter en uhyre vigtig opgave for vores børn og unge, og vi kan være stolte af de stærke lærerkræfter her på øen.
- Lad os være lige så ambitiøse for den generelle erhvervsvenlighed, så Bornholm kan blive et af de bedste steder i landet at drive virksomhed. Det vil føre til lokal vækst og flere arbejdspladser – og dermed skatteindtægter til borgernes kernevelfærd. Men det kræver en målrettetog strategisk indsats fra regionskommunens side. DI Bornholm står klar til at samarbejde med politikere og embedsfolk om de gode løsninger.


FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2025

DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2025, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 16. år i træk DI foretager en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.

7.514 virksomheder indenfor DI’s brancher – blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service – har svaret på undersøgelsen.

Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Resultaterne er opdelt i fire temaer, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set. Hver kategori vægter 25 procent.

91 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De syv kommuner Dragør, Fanø, Langeland, Læsø, Samsø, Vallensbæk og Ærø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.


Kontakter

Regionalforeningsleder for DI Bornholm, Lars Nordahl, tlf.: 5136 3748
Formand for DI Byggeri Bornholm, Jens Koefoed, tlf.: 2014 2888
Chefkonsulent for DI Bornholm, Lotte Jespersen, tlf.: 5213 2380
Presserådgiver i DI, Nis Peder Kolby, tlf.: 4032 3400

Følg pressemeddelelser fra DI Bornholm

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI Bornholm

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye