OK

Der er 85 procent flere el-lastbiler på vejene end sidste år – men det er alt for få

Del

Væksten tager fart, men kun en lille andel af den danske lastbilflåde kører på el. El-lastbilerne er stadig få, fordi totaløkonomien har svært ved at matche brændstof. Der er behov for øget politisk fokus for at sætte strøm til elektrificeringen af den tunge transport.

Elektrificeringen af den tunge transport er i gang. Antallet af eldrevne lastbiler og varebiler i Danmark er steget markant det seneste år. Nye tal fra Bilstatistik viser, at antallet af elektriske lastbiler i Danmark er vokset fra 634 til 1.176 siden juli sidste år – en stigning på 85 procent. Samtidig er antallet af elvarebiler steget fra 9.345 til 16.454, hvilket svarer til en vækst på 76 procent.

På trods af de høje vækstrater er udgangspunktet dog fortsat alt for lavt. Eldrevne lastbiler udgør stadigvæk kun en meget lille andel af den samlede lastbilflåde, og blandt varebiler er billedet det samme.

Samlet set er det knap tre procent af alle danske lastbiler, der i dag kører på el. Tidligere har Rådet for Grøn omstilling vurderet, at hver fjerde lastbil vil være eldreven i 2030.

”Vi ser en reel bevægelse mod elektrificering, men det er tydeligt, at den grønne omstilling i transportbranchen stadig er i sin spæde begyndelse. Særligt for lastbiler er barriererne betydelige,” siger Claus Linnemann, OK’s erhvervsdirektør.

Rammevilkår er nøglen

For transportbranchen er den største udfordring, at eldrevne lastbiler endnu har svært ved at konkurrere på totaløkonomien.

Hos OK peger man på, at forholdet mellem anskaffelsespris på lastbilen, investeringen i ladeinfrastruktur og tilgængelig offentlig infrastruktur er afgørende for, om den grønne omstilling accelererer.

”Vi oplever, at mange erhvervs- og transportvirksomheder ønsker at investere i eldrift, men de står i dag med en svær business case. Derfor er politiske incitamenter og målrettet støtte afgørende, hvis Danmark skal kunne øge tempoet i omstillingen,” siger Claus Linnemann.

Grøn pulje er åben

I dag, den 3. september klokken 10, åbner den nye støttepulje til grøn omstilling af vejtransporten. Gennem den kan virksomheder søge støtte til blandt andet elvarebiler, el-lastbiler og tilhørende ladeanlæg.

”Puljen er et vigtigt incitament. Vi tror på, at flere vognmænd vil bruge muligheden til at teste og investere i el-køretøjer. Men det er samtidig vigtigt, at der politisk holdes fokus på rammevilkårene, hvis udviklingen skal accelerere,” siger Claus Linnemann.

For at få fuld effekt af de politiske incitamenter og støtten kræver det også, at der findes løsninger, som gør det nemt for virksomhederne at komme i gang. Netop her bidrager OK gennem datterselskaberne GodEnergi og Fleetgrid.

GodEnergi er specialiseret i installation af ladeinfrastruktur og leverer de tekniske løsninger, der gør det muligt at etablere og drifte ladestandere. Fleetgrid tilbyder en samlet abonnementsordning på ladeanlæg til tung transport, der gør det økonomisk overskueligt for virksomheder at komme i gang med eldrift.

Faktaboks: Om tilskudspuljen

  • Staten har afsat i alt 352,5 mio. kr. til grøn omstilling og effektivisering af tung vejtransport i 2025. Midlerne udmøntes som en ansøgningspulje.
  • Vejdirektoratet administrerer puljen, som åbner for ansøgninger den 3. september 2025 kl. 10.00 og lukker den 30. september kl. 15.00.
  • Midlerne fordeles efter først til mølle-princippet, og én virksomhed kan maksimalt tildeles 4 mio. kr. i tilskud fra puljen i 2025.

Virksomheder kan søge om støtte til følgende tiltag:

  • Meromkostning ved indkøb eller leasing af nulemissionslastbiler, der ikke tidligere har været indregistreret som brint- eller ellastbil i Motorregistret.
  • Investering i depotladning eller -tankning til brint eller el.
  • Projekter der omfatter begge dele.
  • Omkostninger til nettilslutning ved investering i destinationsladning.

Kilde til faktaboks: Vejdirektoratet

Kilde til statistikker: Bilstatistik

Nøgleord

Kontakter

Rikke Bue LaumarkKommunikationskonsulent

ribl@ok.dk
  • OK er et bredt funderet energiselskab for private og erhverv. På hylderne er alt fra brændstof og ladestandere til grøn el og varmepumper.
  • OK er desuden en af de største elleverandører i Danmark
  • OK er et dansk andelsselskab med datterselskaber som Coop, Kamstrup, Enity og GodEnergi.
  • OK omfatter mere end 680 tankstationer, mere end 250 svanemærkede vaskehaller samt mere end 85 truckstationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK har mere end 4.100 offentligt tilgængelige ladepunkter til elbiler fordelt over hele landet.
  • OK støtter over 3.600 lokale klubber og foreninger over hele landet.

Følg pressemeddelelser fra OK

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra OK

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye