Forbrugerne mangler viden om økologisk produktion
Hver femte dansker ville købe mere økologi, hvis de fik mere viden om forholdene i økologisk produktion. Det viser en ny analyse fra Landbrug & Fødevarer.

Der er behov for mere viden om økologisk produktion, hvis forbrugerne i fremtiden skal putte flere økologiske fødevarer i indkøbskurven.
I en analyse, som Norstat har foretaget for Landbrug & Fødevarer, svarer 18 procent af de adspurgte, at de ville købe mere økologi, hvis de fik mere viden om forholdene i økologisk produktion – for de yngste i undersøgelsen, 18-29 år, er det 27 procent. Det halter især med viden om kød, æg og mejeriprodukter.
– Analysen viser tydeligt, at mere viden om den økologiske produktion er nøglen til en stigning i salget af økologiske fødevarer. Samtidig er det også de fødevaregrupper, der har den højeste pris, som for eksempel ost og kød. Formålet med kampagnen er derfor at give forbrugerne et kærligt skub og viden om den merværdi, man får i forhold til dyrevelfærd ved at vælge økologiske mejeriprodukter, æg og kød, siger Mette Gammicchia, afdelingschef, Marked, Fødevarer & Gastronomi, Landbrug & Fødevarer.
For at øge kendskabet til den økologiske produktion lancerer Landbrug & Fødevarer forbrugerkampagnen ”Økologi er også dyrevelfærd”, der fremhæver økologiens kerneværdier for især de økologiske animalske fødevarer.
– Der har gennem tiden været gennemført mange oplysningskampagner om økologi, og tilliden til økologi i Danmark er tårnhøj, men der er vokset nye generationer op, som måske ikke ved, hvad den økologiske produktion egentlig indebærer. Det er derfor formålet med den forbrugerkampagne, vi igangsætter den 1. september, siger Eva Kunnerup, chefkonsulent og kampagneleder, Landbrug & Fødevarer.
Og der er potentiale for, at salget af økologi kan stige betragteligt i fremtiden. I Landbrug & Fødevarers analyse svarer 48 procent, at de forventer at øge deres forbrug af økologiske fødevarer sammenlignet med deres forbrug i dag. Især yngre danskere forventer at øge deres forbrug om 1-3 år. Yderligere 40 pct. forventer at købe ’samme mængde’ økologi som i dag, men kun 5 pct. forventer at købe mindre.
Se analysen ’Mange forbrugere forventer at købe mere økologi om 1-3 år’ Mange forbrugere forventer at købe mere økologi om 1-3 år.
Læs mere om forbrugerkampagnen ”Økologi er også dyrevelfærd” https://voresmad.dk/oekologi
Forbrugerundersøgelsen om økologi er gennemført af Norstat for Landbrug & Fødevarer i maj 2025 blandt 1.598 danskere mellem 18-80 år.
Kontakter
Landbrug & Fødevarer pressetelefon
Tlf:33394520presse@lf.dkOm Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer varetager fælles opgaver og erhvervsmæssige interesser for danske landmænd og fødevarevirksomheder
Følg pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
Danmarks økologieksport forsætter med at stige5.12.2025 09:55:20 CET | Pressemeddelelse
Trods høj prisfølsomhed blev der i 2024 eksporteret økologiske varer for 3,6 milliarder kr. – det højeste niveau nogensinde. Landbrug & Fødevarer forventer, at eksporten fortsætter med at vokse i indeværende år.
L&F: Stort gennembrud for planteforædling i EU. Vil gavne EU's konkurrenceevne og miljøindsats4.12.2025 07:19:33 CET | Pressemeddelelse
Der er sket et gennembrud for NGT-forædlingsteknikken. Der er nu indgået en aftale, som skal gøre det muligt at forædle planter og afgrøder langt hurtigere.
L&F: Kvælstofaftale er et unødvendigt benspænd for dansk landbrug3.12.2025 11:59:47 CET | Pressemeddelelse
Den politiske aftale om en ny model for kvælstofreguleringen er langt om længe faldet på plads på Christiansborg.
Lucas fra Lørslev er Årets Unge Landmand 20255.11.2025 18:00:00 CET | Pressemeddelelse
25-årige Lucas Gotfredsen Brøsted fra Lørslev nær Hjørring vinder Årets Unge Landmand 2025.
I en urolig tid kan vi ikke bare have nok i os selv5.11.2025 11:06:19 CET | Pressemeddelelse
På Landbrug & Fødevarers delegeretmøde i Herning understreger Søren Søndergaard, at der er brug for flere fødevarer i fremtiden. Derfor skal landbruget styrkes og EU’s fødevareforsyningssikkerhed forsvares i de kommende år.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum