Forbrugerne mangler viden om økologisk produktion
Hver femte dansker ville købe mere økologi, hvis de fik mere viden om forholdene i økologisk produktion. Det viser en ny analyse fra Landbrug & Fødevarer.

Der er behov for mere viden om økologisk produktion, hvis forbrugerne i fremtiden skal putte flere økologiske fødevarer i indkøbskurven.
I en analyse, som Norstat har foretaget for Landbrug & Fødevarer, svarer 18 procent af de adspurgte, at de ville købe mere økologi, hvis de fik mere viden om forholdene i økologisk produktion – for de yngste i undersøgelsen, 18-29 år, er det 27 procent. Det halter især med viden om kød, æg og mejeriprodukter.
– Analysen viser tydeligt, at mere viden om den økologiske produktion er nøglen til en stigning i salget af økologiske fødevarer. Samtidig er det også de fødevaregrupper, der har den højeste pris, som for eksempel ost og kød. Formålet med kampagnen er derfor at give forbrugerne et kærligt skub og viden om den merværdi, man får i forhold til dyrevelfærd ved at vælge økologiske mejeriprodukter, æg og kød, siger Mette Gammicchia, afdelingschef, Marked, Fødevarer & Gastronomi, Landbrug & Fødevarer.
For at øge kendskabet til den økologiske produktion lancerer Landbrug & Fødevarer forbrugerkampagnen ”Økologi er også dyrevelfærd”, der fremhæver økologiens kerneværdier for især de økologiske animalske fødevarer.
– Der har gennem tiden været gennemført mange oplysningskampagner om økologi, og tilliden til økologi i Danmark er tårnhøj, men der er vokset nye generationer op, som måske ikke ved, hvad den økologiske produktion egentlig indebærer. Det er derfor formålet med den forbrugerkampagne, vi igangsætter den 1. september, siger Eva Kunnerup, chefkonsulent og kampagneleder, Landbrug & Fødevarer.
Og der er potentiale for, at salget af økologi kan stige betragteligt i fremtiden. I Landbrug & Fødevarers analyse svarer 48 procent, at de forventer at øge deres forbrug af økologiske fødevarer sammenlignet med deres forbrug i dag. Især yngre danskere forventer at øge deres forbrug om 1-3 år. Yderligere 40 pct. forventer at købe ’samme mængde’ økologi som i dag, men kun 5 pct. forventer at købe mindre.
Se analysen ’Mange forbrugere forventer at købe mere økologi om 1-3 år’ Mange forbrugere forventer at købe mere økologi om 1-3 år.
Læs mere om forbrugerkampagnen ”Økologi er også dyrevelfærd” https://voresmad.dk/oekologi
Forbrugerundersøgelsen om økologi er gennemført af Norstat for Landbrug & Fødevarer i maj 2025 blandt 1.598 danskere mellem 18-80 år.
Kontakter
Landbrug & Fødevarer pressetelefon
Tlf:33394520presse@lf.dkOm Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer varetager fælles opgaver og erhvervsmæssige interesser for danske landmænd og fødevarevirksomheder
Følg pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
Her er restauranterne, der er nomineret til Årets ret med gris og Årets ret med ost 20251.10.2025 06:07:00 CEST | Pressemeddelelse
Siden sommeren er det strømmet ind med indstillinger fra hele landet til dette års kokkekonkurrencer, Årets ret med gris og Årets ret med ost, og nu er de nominerede fundet.
Danske kokke satte grøntsagerne i front24.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse af Landbrug & Fødevarer viser, at hver tredje dansker ønsker at spise mere mad fra planter i fremtiden. Derfor samledes nogle af Danmarks mest visionære kokke og madprofessionelle til Grønt Kokketræf 2025 for at gå foran og demonstrere, hvordan det grønne køkken kan inspirere branchen til at udvikle smagsoplevelser.
Store som små strømmede til Åbent Landbrug22.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Halm i lommerne, smil på læberne og nysgerrige spørgsmål. Sådan så det ud, da tusindvis af danskere i alle aldre i går søndag tog på opdagelse i sol, regn og blæst. Årets Åbent Landbrug havde i alt 94.989 besøgende og markerede 30-års jubilæet for den landsdækkende begivenhed, hvor landmænd og virksomheder inviterer danskerne indenfor.
Vær med til at fejre 30-års jubilæum for årets familiedag på landet18.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Træk i gummistøvlerne, tag familien i hånden og gå på opdagelse i landbruget, når Landbrug & Fødevarer inviterer til årets store familiedag på landet søndag den. 21. september. Siden 1995 har danske landmænd og fødevarevirksomheder holdt åbent for gæster, der gerne vil vide mere om, hvor deres mad kommer fra
Slagterprisen 2025 er uddelt på Hindsgavl Slot17.9.2025 06:36:00 CEST | Pressemeddelelse
I et meget stærkt felt af dygtige slagtermestre på tværs af de to kategorier, kunne de bedste i slagterfaget lade sige hylde til Landbrug & Fødevarers Fødevaredag på Hindsgavl Slot, hvor slagtermester Anders Kjeldbjerg fra MENY i Herning og slagtermestrene Steffen Vammen Kolstrup & André Kjelkvist-Born fra Slagtermestrene Born og Kolstrup, kunne træde frem som vindere af Slagterprisen 2025. Prisen er en anerkendelse af håndværk, faglighed og nytænkning i slagterfaget.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum