Lidl samler over 60 danske leverandører til klimadag: Vil accelerere fødevarebranchens grønne omstilling
Torsdag samlede Lidl en række af de største, danske fødevareproducenter til leverandørdag, hvor fokus var, hvordan man sammen kan arbejde med at nedbringe CO2-udledningerne i fødevarebranchen. Formålet med dagen var at informere og inspirere samt præsentere leverandørerne for et nyt, skræddersyet leverandørprogram, der skal klæde dem på til arbejdet med at sætte klimamål.

Arbejdet med at innovere, transformere og skubbe den grønne omstilling i fødevarebranchen i en mere positiv retning er for mange en udfordring. Lidl vil derfor tage aktivt del i løsningen ved at drive branchen mod mere ambitiøse klimamål. Dagligvarekæden har et mål om at nå Net Zero inden 2050, og det er især et intensiveret samarbejde med leverandører om at reducere CO2-udledningerne, der har stor betydning for at nå målet.
Derfor inviterede dagligvarekæden en stor del af sine nationale fødevareleverandører til 'Leverandørdag - med klimaet i fokus' på kædens hovedkontor i Aarhus. Her blev der delt indsigter fra EU, talt visioner og ikke mindst, så gav Lidl sit bud på en af løsningerne, der kan være med til at transformere fødevarebranchen i en grønnere retning. Nemlig et nyt leverandørprogram, der skal hjælpe Lidls leverandører med at sætte klimamål og lave klimaregnskab - udarbejdet af rådgivningsbureauet SustainX og støttet økonomisk af Lidl.
"Som international dagligvarekæde har vi et ansvar for at passe på den klode, der leverer de varer, vi sælger. Fødevaresektoren skal gennem en grøn transformation, og det kræver, at vi løfter i flok. Med vores størrelse kan vi skubbe branchen i en grønnere retning – både i Danmark og Europa – og derfor hjælper vi nu vores leverandører i deres klimaarbejde," fortæller Peer Sandtner, indkøbsdirektør i Lidl.
“Et konkret program styrker både virksomheders konkurrencekraft og klimaindsats”
Dén pointe deles af Morten Helveg Petersen, der er tidligere EU-medlem og nuværende bestyrelsesleder i Synergi. Han fremhævede blandt meget andet på dagen, at detailhandlen har en central rolle i at drive hele værdikæden mod klimamål.
"Den europæiske Green Deal er det mest ambitiøse forsøg på at omstille et helt kontinent til en grønnere fremtid, og de kommende krav vil stille helt nye forventninger til danske fødevarevirksomheder. Derfor er det afgørende, at detailhandlen tager ansvar og hjælper leverandørerne med at komme i mål. Når Lidl sætter handling bag ordene med et konkret program, styrker det ikke blot klimaindsatsen, men også virksomhedernes konkurrencekraft. At komme i gang nu er den bedste måde at ruste sig til de forandringer, der uundgåeligt venter.”
Programmet bød desuden på oplæg fra Toms Gruppen og Arla, og så præsenterede SustainX det nye leverandørprogram. Rådgivningsbureauet har hjulpet flere end 100 virksomheder med at få styr på klimaarbejdet og sætter nu alle kræfter ind for at gøre det samme for de danske fødevareleverandører, der tilmelder sig Lidls leverandørprogram,” fortæller medstifter og CCO i SustainX, Kristian Danielsen.
”En af de største barrierer, som danske virksomheder møder i deres arbejde med bæredygtighed, er manglen på data i deres værdikæde. Derfor er det også imponerende at se, at Lidl som en stor dansk erhvervsaktør tager ansvar og adresserer denne barriere ved at etablere et leverandørprogram, som sikrer, at alle leverandører som minimum får muligheden for at bidrage aktivt til det fælles ansvar. Det er at dreje fødevareindustrien i en mere bæredygtig retning.”
Lidls leverandørprogram begynder senere på efteråret og forløber et år.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPressechef - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder




Om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 164 butikker.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
Stor åbningsglæde i Gug: Lidl byder kunderne velkommen i ny butik uden tobak og nikotin25.9.2025 12:28:24 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag slog Lidl dørene op til en ny butik på Gugvej 189, hvor snoren blev klippet foran en stor forsamling af fremmødte kunder. Forrest stod den hjemvendte butikschef, Nikolaj Jensen, sammen med sit nye team, der havde glædet sig til at byde velkommen.
“Det betaler sig at handle i Lidl” – ny international kampagne sætter fokus på værdi i hverdagen22.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang lancerer Lidl en fælles brandkampagne på tværs af alle 31 lande, hvor kæden er til stede. Med kampagnen “Det betaler sig at handle i Lidl” ønsker Lidl at vise, at kæden står for andet og mere end skarpe priser og høj kvalitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum