Dagrofa kommer med i EMD Retail Group: Styrker samarbejdet med de største mærkevarer
Et europæisk samarbejde sikrer stærkere koncepter og attraktive mærkevarer til danske forbrugere og købmænd.

Fra 2026 bliver Dagrofa en del af EMD Retail Group – en international alliance, der samler nogle af Europas mest markante dagligvareaktører. Det sker som led i et strategisk skridt for at styrke samarbejdet med de største mærkevareproducenter og sikre endnu stærkere koncepter og mærkevarer til danske forbrugere.
Dagrofa har siden 2002 været medlem af den internationale indkøbsorganisation European Marketing Distribution (EMD). Nu tager Dagrofa næste skridt og bliver fra 2026 en del af EMD Retail Group – et udvalgt fællesskab under EMD, som arbejder tæt sammen med førende internationale mærkevareproducenter.
Stærkere sammen med Europas førende detailkoncerner
Medlemmerne i EMD Retail Group inkluderer prominente detailaktører i deres respektive hjemmemarkeder, herunder Euromadi i Spanien, Superunie i Holland, ESD Italia, RTG International i Tyskland og senest Axfood i Sverige. Fælles for gruppen er, at de kombinerer dyb lokal indsigt med stærke internationale forbindelser. Målet er at tilbyde forbrugerne attraktive, innovative og relevante mærkevareprodukter – også på tværs af grænser.
“Det her er et vigtigt strategisk skridt for Dagrofa. Gennem EMD Retail Group får vi adgang til ny viden, partnerskaber og internationale koncepter, som vi kan bringe ind på det danske marked – til gavn for både vores kunder og købmænd. det matcher vores ambition om at være en moderne, samarbejdsorienteret og værdiskabende aktør – også for vores partnere i mærkevareindustrien. Og det er et led i bestræbelserne på at få producentpriserne så langt ned som muligt til gavn for forbrugerne,” siger Jesper Gottschalck Bjerring, kategoridirektør i Dagrofa.
Dagrofa styrker den skandinaviske tilstedeværelse i EMD
Dagrofa følger i kølvandet på svenske Axfood, som blev en del af EMD Retail Group tidligere i år. Med tilføjelsen af Dagrofa forstærkes EMD’s tilstedeværelse og samlede volumen i Skandinavien, hvilket øger samarbejdspotentialet med internationale leverandører og styrker gruppens position på det europæiske dagligvaremarked.
“Med Dagrofa som medlem styrker vi vores samarbejde med mærkevareindustrien i Skandinavien – på samme måde som vi gennem mange år har haft et stærkt og succesfuldt samarbejde på private label-området. Med både Dagrofa og Axfood i gruppen kan vi nu udbygge vores samlede tilbud i det dynamiske skandinaviske marked yderligere,” fortæller Phillipe Gruyters, Managing Director i EMD.
EMD er repræsenteret i følgende markeder gennem sine medlemsvirksomheder:
Østrig: MARKANT
Belgien: Colruyt
Tjekkiet: MARKANT
Danmark: Dagrofa
Frankrig: Francap
Tyskland: RTG International
Italien: ESD Italia
Luxembourg: Colruyt
Holland: Superunie
Norge: Unil/NorgesGruppen
Portugal: EuromadiPort
Slovakiet: MARKANT
Sydkorea: Lotte
Spanien: Euromadi
Sverige: Dagab/Axfood
Schweiz: MARKANT
Nøgleord
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkOm Dagrofa
Med mere end 530 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik, Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner, samt Aarstiderne, pioner indenfor økologisk frugt og grønt og måltidskasser til danskerne.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
SPAR-købmand vinder stor branchehæder: Først og fremmest er jeg bare lokal3.10.2025 17:39:14 CEST | Pressemeddelelse
Købmand Michael Sangill modtog fredag sin branches største hæder, da han vandt Danish Retail Award ved en stor ceremoni på Axelborg i København. SPAR-købmanden hyldes for en sund vækst, lokale værdier og ledelse med mennesket i centrum.
Dagrofa Foodservice donerer 97 tons fødevarer videre til Stop Spild Lokalt i kampen mod madspild25.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et samarbejde mellem fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice og den frivillige organisation Stop Spild Lokalt har i år reddet 97 tons overskudsmad fra at ende som madspild. I stedet er fødevarerne blevet uddelt til økonomisk pressede personer og familier over hele landet.
Hård kamp om de unge: Dagrofa tager nye skridt for at hente talenterne15.9.2025 10:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Med mere end 112.000 fuldtidsansatte i detailhandlen, er der konstant brug for nye talenter. Årgangene bliver mindre og mange andre brancher kæmper om de samme unge. Derfor skruer Dagrofa op for jagten på talenter med en række tiltag.
Ny undersøgelse: MENY kåres som Danmarks stærkeste dagligvarebrand13.9.2025 07:30:04 CEST | Pressemeddelelse
Efter næsten et årti år med konstante forbedringer, indtager MENY nu førstepladsen, som danskernes stærkeste supermarkedsbrand. MENY skubber dermed Rema 1000 ned fra den trone, som kæden ellers har haft nærmest patent på 9 år i træk.
Skærbæks nye SPAR får lokale kræfter i front12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Når dørene senere på året åbner til byens nye SPAR, bliver det med en købmand, der både kender byen og kunderne. Bag supermarkedet står et lokalsamfund med et imponerende sammenhold.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum