føtex-indsats virker: Løfter salget af Nøglehulsmærkede varer
Siden årsskiftet har føtex løftet salget af Nøglehulsmærkede varer med 10% procent – en indsats, der fortsætter for at nå et endnu højere niveau og målet på 40% frem mod 2030.

Kort inde i det nye år søsatte føtex en ny, dedikeret indsats for løfte opmærksomheden og salget af Nøglehulsmærkede varer. Det ved at prismatche 300 Nøglehulsmærkede varer således kunderne altid kan regne med, at netop de varer fås til den mest konkurrencedygtige pris på markedet.
Derudover har føtex øget sin markedsføring af nøglehulsmærkede varer og øget kampagnemængden af disse – alt sammen for at nå målet om et øget salg på 40% af nøglehulsmærkede varer frem mod 2030. Allerede nu, et halvt efter indsatsens start, er salget øget med 10 %, og arbejdet med at introducere flere Nøglehulsmærkede varer på hylderne fortsætter.
- Vi glæder os over, at vi med simple greb formår at flytte salget og inspirere vores kunder til at træffe et andet valg og måske tilvælge et sundere alternativ, end det de plejer. Det bekræfter os i, at vi faktisk kan rykke ved kundernes indkøb mod sundere vaner, og derfor fortsætter vi trykket, således endnu flere kunder vil vælge Nøglehulsvarer til, siger Morten Møberg, direktør i føtex.
Nøglehulsmærket er et glimrende pejlemærke for, om en given vare lever op til De Nationale Kostråd og en række krav om bl.a. indhold af flere kostfibre, mindre sukker, fedt og salt. Men føtex ønsker at tage skridtet videre og kæmper for at kunne oplyse kunderne om sundheden i sine produkter på en tydeligere måde til gavn og hjælp for de, som måske ikke ønsker at købe en given Nøglehulsmærket vare.
Ønsker man ikke ønsker varen med Nøglehullet, fordi man ønsker en anden smagsvariant, kan det som kunde være svært at orientere sig om, hvad det næstbedste alternativ er. Derfor kæmper føtex stadig for en udvidelse af Nøglehulsmærket med en form for et trafiklys eller en indførelse af Nutri-Score, så navigationsredskabet fremover dækker alle fødevarer.
- Nutri-Scoren er en yderst relevant mærkning, der med et overskueligt visuelt udtryk hurtigt kan give kunderne et overblik over hvilke varer, der er sundere end andre. Vi har en ambition om en bedre og tydeligere sundhedskommunikation, og Nutri-Score passer perfekt herind. Vi har testet mærkningen, og feedbacken fra kunderne var overvældende, så vi drømmer om at kunne rulle Nutri-Score ud i alle vores butikker på fast basis, fortæller Morten Møberg.
Nutri-Score er baseret på en farveskala med fem forskellige farver, der hver især er associeret med et bogstav fra A-E, hvor A er det sundeste alternativ akkurat som f.eks. energimærkningen på elektronisk udstyr. Den anvendes i forvejen i en lang række EU-lande.
Udover Nøglehulsvarer til altid lav pris, så vil man også som kunde i føtex opleve et endnu større fokus på sunde alternativer. F.eks. vil der hver uge under konceptet Det Nemme alternativ, hvor vi markedsfører et sundere alternativ til tilbudsvarer – og altid til samme pris – og ofte nøglehulsvarer.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Rimi og Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 70.000 dedikerede kolleger i Danmark, Tyskland, Polen, Letland, Estland og Litauen servicerer hver uge millioner af kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 2,3 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Hver anden dansker sover dårligt: Salling Group vil gøre nattesøvnen bedre13.8.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med et helt nyt søvnunivers i Bilka - Salling NatteRo vil Danmarks største dagligvarekoncern gøre det nemmere at prioritere en god nattesøvn – og som en af de første i Norden lancerer dagligvarekæden nu også søvnprodukter med fiber, som er mærket og anbefalet af Asthma & Allergy Nordic.
Salling Seeds investerer 100 mio. kr. i østjysk innovationsfond12.8.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Group investerer sammen med Aarhus Universitets Forskningsfond og to store østjyske aktører i en innovationsfond, der skal finde og dyrke innovative start-ups. Investeringen er samtidig den første i regi af Salling Seeds.
Salling Seeds åbner for investeringer i startups og innovatører11.8.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Group åbner nu officielt for ansøgninger til koncernens nye investeringspulje, Salling Seeds. Med en samlet investeringsramme på 500 millioner kroner ønsker Salling Group at styrke koncernens adgang til ny viden, teknologier og bæredygtige løsninger.
Innovation Day 2025 med historisk stor præmie: Salling Group søger nye og innovative nonfood-produkter31.7.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Group, Danmarks største detailvirksomhed, inviterer endnu en gang kloge og kreative hoveder til Nonfood Innovation Day på hovedkontoret i Aarslev, Aarhus, hvor et helt nyt og kundevendt format introduceres.
Salling Group hugger toppen af ananasen21.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Kunder i Bilka, føtex og Netto behøver ikke længere irritere sig over flossede indkøbs- og affaldsposer, idet toppen af ananasen hugges af.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum