Dagrofa går på barrikaderne for dansk frugt og grønt
Nyt initiativ fra Dagrofa skal løfte andelen af dansk frugt og grønt med 10 % inden 2030.

Med initiativet ”Styrk Rødderne” tager Dagrofa kampen op for at sikre flere danske varer på frugt og grønt hylderne. Det er en udløber af Dagrofas strategi Gro’27 - vækst på vores måde at initiativet nu lanceres.
Ifølge Madkulturen er omkring 75 % af de grøntsager og 90 % af den frugt, vi køber i Danmark, importeret, på trods af at hele 78 % af danskerne foretrækker at købe dansk. Men de danske producenter er pressede. Inden for frugt og grønt generelt, er 60% af producenterne forsvundet de seneste 15 år.
Det vil Dagrofa ændre på. Målet er at øge andelen af dansk frugt og grønt med mindst 10 % inden 2030.
"Vi vil og skal vende udviklingen for produktionen og forbruget af dansk frugt og grønt i Danmark – ellers forsvinder det. Så i Dagrofa gør vi nu en ekstra indsats for, at flere kan og vil vælge den danske frugt og grønt. Det handler både om kvalitet, forsyningssikkerhed og om at støtte op om den danske fødevareproduktion. Med Styrk Rødderne tager vi et klart standpunkt for lokale varer og stærkere samarbejder med danske producenter," siger Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa.
Fire fokusområder skal drive udviklingen
Initiativet rulles ud på tværs af Dagrofas fire detailkæder, Dagrofa Foodservice og til eksterne kunder gennem fire centrale indsatsområder:
- Dansk dyrket: Kampagner, tydelig mærkning og nye koncepter skal gøre det nemmere for kunderne at vælge danske varer.
- Fælles front: Stærkere partnerskaber med udvalgte danske producenter gennem bedre vilkår, langsigtede aftaler og mere fleksible rammer.
- Væksthuset: Innovation og produktudvikling i samarbejde med producenter, bl.a. nye convenience-produkter og klimarobuste sorter.
- Stærke rammer: En aktiv indsats for bedre konkurrencevilkår i branchen, fair regulering fx moms på frugt og grønt og politisk fokus på lokalt producerede råvarer.
Bygger videre på et stærkt fundament
Styrk Rødderne tager afsæt i Dagrofas fokus på at fremme danske råvarer og vil nu styrke blandt andet koncepter som ”Danske Madskatte” i MENY, ”Danske varer til lave priser” i SPAR og ”Danmark Dejligst” i Dagrofa Foodservice. Hertil drager det på synergier og vækst ambitioner i Dagrofas nuværende strategi; Gro’27 – vækst på vores måde.
"Vi tror på, at vi sammen med vores leverandører og selvstændige købmænd kan skabe en positiv forandring, både i butikkerne og i den danske fødevarebranche som helhed. Når vi vælger dansk, styrker vi både avlerne med bedre vilkår, den lokale økonomi og den korte vej fra jord til bord", afslutter Tomas Pietrangeli.
Styrk Rødderne lanceres i forbindelse med Den Nationale Grøntuge, hvor aktører på tværs af frugt- og grøntbranchen samarbejder om at øge danskernes forbrug af grøntsager og afholdelsen af det økologiske EU-topmøde Organic Summit i København.
Nøgleord
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkOm Dagrofa
Med mere end 540 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik, Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner, samt Aarstiderne, pioner indenfor økologisk frugt og grønt og måltidskasser til danskerne.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skandinaviens største campingkæde peger på Dagrofa som samlet fødevareleverandør i Danmark18.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang har First Camp valgt en samlet leveringsløsning af fødevarer virksomhedens 14 danske campingpladser. Her er valget faldet på et partnerskab med Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som gennem en travl højsæson har serviceret feriedestinationernes kiosker og spisesteder.
Organic Summit samler fødevareaktører fra hele Europa i Danmark13.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Organic Summit 2025 samler beslutningstagere, eksperter og aktører fra hele den europæiske fødevarekæde d. 18-19. august i Den Sorte Diamant, bliver det med MENY som hovedsponsor.
MENY Kibæk får velkendt ansigt ved roret11.8.2025 11:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter ni år med forskellige roller i butikken, bliver nuværende butikschef Mette Duedal Hansen købmand i MENY Kibæk den 1. september. Den kommende købmand har taget en lang række uddannelser på sin vej gennem MENY, og nu glæder hun sig til rollen som ”chefen for det hele”
Vi drikker markant mere alkoholfrit22.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere og flere dagligvarekunder lægger alkoholfri varer i indkøbskurven. Hvid januar er blevet til mere end bare en enkelt måned.
Danskerne lægger mere frugt og grønt i indkøbskurven15.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Frugt og grønt går som varmt brød i butikkerne i år. Dagrofas kæder satser på dansk frugt og grønt, og netop gode danske varer skubber særligt til væksten. Krølsalat er stukket helt af med tredobbelt salg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum