Direktør i Tænketanken Frej: “Regeringen vælger chokolade og champagne over dansk frugt og grønt”
Regeringen kigger på at fjerne afgiften på kaffe, chokolade og mousserende vine som champagne og cava samt softice. Ifølge regeringen er det en håndsrækning til danskerne og virksomhederne i en tid med høje fødevarepriser.

Marie-Louise Boisen Lendal, direktør i Tænketanken Frej, er enig i, at der skal gøres noget ved, at fødevarer er blevet så dyre – men hun mener, at regeringens prioritering er skæv:
“Hvordan kan det give mening at sænke afgifterne på udenlandske, kalorietætte og ernæringsfattige varer, mens vores danske frugt- og grøntbranche er ved at gå i knæ og forbruget er lavt? Vi burde gøre det stik modsatte.”
Dansk frugt- og grøntproduktion styrtbløder
I årevis har den danske frugt- og grøntproduktion været politisk forsømt. Resultatet er en sektor, der nu styrtbløder – dyrkningsarealet for frugt og bær er faldet med 59 procent siden 2008. Samtidig fastslår en hvidbog fra Fødevarealliancen, at Danmark i dag kun dækker 27 procent af sit eget forbrug af frugt og grønt. Det gør Danmark til det land med den laveste selvforsyningsgrad pr. indbygger i hele EU – ifølge en analyse fra Madkulturen er tre ud af fire grøntsager og ni ud af ti frugter i danskernes indkøbskurv importeret.
Det sker, selv om sektoren rummer alt det, vi burde fremme:
- Folkesundhed: Frugt og grønt er fundamentet i en sund kost. Lavindkomstgrupper spiser i gennemsnit færre friske grøntsager end højindkomstgrupper. En momsnedsættelse vil mindske den sociale ulighed i sundhed.
- Selvforsyning og konkurrenceevne: Egenproduktion reducerer sårbarheden over for internationale kriser. Flere EU-lande har allerede lavere moms på frugt og grønt – Danmark risikerer at tabe konkurrencefordele, hvis vi ikke følger trop.
- Grøn omstilling: Flere plantebaserede måltider reducerer klimaaftrykket og er i tråd med nationale kostråd og FN’s anbefalinger.
Lad os satse på de rigtige varer
Forskning fra Københavns Universitet viser, at fjerner vi momsen på frugt og grønt, kan forbruget stige med cirka otte procent.
“Når regeringen prioriterer at lette skatten på luksus- og nydelsesprodukter fra udlandet, sender det et signal om, at kortsigtet forbrug vægtes højere end folkesundhed, klima og fødevarestrategi. Hvis vi fortsætter ad den vej, får vi mindre dansk frugt og grønt i butikkerne – og større import af både usunde varer, der belaster vores klima,” siger Marie-Louise Boisen Lendal og aflsutter:
“Vi skal gøre det billigere at købe varer i supermarkedet – men lad os da fokusere på de råvarer, vi bør spise mere af og ikke dem, vi helst bør spise mindre af.”
Nøgleord
Kontakter
Marie-Louise Boisen LendalDirektør og MedstifterTænketanken Frej
Tlf:20878875mlbt@taenk-frej.dkLinks
Om Frej
I Tænketanken Frej arbejder vi for at skabe et mere bæredygtigt Fødevaredanmark ved at mobilisere erhvervet og samle aktører på kryds og tværs af meninger og holdninger for at nuancere debatten.
Vi bygger bro mellem land og by med udgangspunkt i at skabe fremdrift, fremskridt og forandring i den grønne omstilling og derigennem skabe en tværfaglig bevægelse, hvor løsninger og handling findes i fællesskab.
Fordi vi tror på, at vi sammen skaber en mere bæredygtig fødevareproduktion- og forbrug.
Følg pressemeddelelser fra Tænketanken Frej
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Tænketanken Frej
Grøn Michelin-gastronomi og fremtidens marker mødes i Midtjylland16.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis vi skulle kåre en hverdagshelt i køkkenet, ville bælgfrugter være i finalen – men de bliver stadig overset alt for ofte. Derfor har Bælgfrugtpartnerskabet, Turbo Plant, Culinary Instutute by Vejle Erhverv og Bjerre Herred Landbrugsselskab inviteret til Bælgdagen, hvor kreative madhåndværkere og igangsættere deler ud af viden, erfaring og smagsprøver – alt sammen for at vise de mange muligheder for at bruge bælgfrugter på nye, spændende måder.
Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug19.5.2025 06:53:29 CEST | Pressemeddelelse
Efter et succesfuldt projekt i 2024 tager Frej næste skridt i et nyt partnerskab, der skal accelerere regenerativt landbrugs udvikling. Partnerskabet lanceres i samarbejde med Yara, Agrovi og Nestlé og bygger på erfaringerne fra Frejs store succes med det forpligtende Bælgfrugtspartnerskab. Lanceringen sker d. 26. maj i København med deltagelse landbrugsordfører Ida Auken.
Tænketanken Frej styrker bestyrelsen: Nye profiler skal sikre missionen om et grønt fødevaresystem med respekt for planetens grænser11.4.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med en stemme for demokratiet og unge samt en ekspert i virksomheders grønne omstilling er Frej godt rustet til at realisere sin 2030-strategi, hvor netop de kompetencer er kernen.
Ny undersøgelse: Bælgfrugter på menuen? Danskerne siger ja – men hver 3. kender ingen opskrifter10.2.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Bælgfrugtspartnerskabet afslører resultaterne af en ny befolkningsundersøgelse. Den viser, at 51 % af danskerne ønsker at spise flere bælgfrugter om et år, men efterspørger mere inspiration fra butikker, kantiner og restauranter. Der skal blus under alle kedlerne, hvis vi skal nå op på de anbefalede 100 gram om dagen. Det er partnerskabets mission at lykkedes med.
Plantehumor går viralt: Ny kampagne, der skal få flere til at spise plantebaseret, er set over 3 mio. gange siden 1. januar6.2.2025 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Tænketanken Frej og Dummy Entertainments nye sketch-serie har i den grad grebet forbrugerne, som får plantebaseret kost serveret med humor og relaterbare karakterer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum