AI skal frigøre tusindvis af timer til rådgivning af kunder i Arbejdernes Landsbank
Kunstig intelligens er på vej til at overtage en række rutineprægede opgaver i Arbejdernes Landsbank og give kunderådgiverne mere tid til kundedialog. Tre nye AI-tiltag – automatisk referatskrivning, besvarelse af beskeder i netbanken og mødeforberedelse – forventes at frigøre tusindvis af arbejdstimer om året. Det vil komme både kunderne og deres bankrådgivere til gode.
Alle 300 privatkunderådgivere i Arbejdernes Landsbank vil i den kommende tid bruge mindre og mindre tid på opgaver som referatskrivning af kundemøder, besvarelse af kundebeskeder i netbanken og forberedelse forud for møder med kunderne. Banken har nemlig planer om at implementeret tre nye AI-tiltag i år, som skal frigøre tusindvis af arbejdstimer om året – og give rådgiverne mere tid til den direkte dialog med kunderne.
“De fleste kunderådgivere får mest energi af at være i dialog med deres kunder om, hvordan banken bedst kan hjælpe dem – hvad enten det handler om boligkøb, investeringer eller noget helt tredje. Jeg tør godt lægge hovedet på blokken og sige, at det i hvert fald ikke er referatskrivning, der driver én som kunderådgiver. Derfor er de nye muligheder, som kunstig intelligens giver os, en ren win-win,” siger Simon Sinding Jørgensen, bankdirektør i Arbejdernes Landsbank.
De tre AI-tiltag er udvalgt og udviklet ud fra et princip om, det skal være opgaver, der udføres mange gange i løbet af året – og som derfor rummer stort potentiale for effektivisering og samtidig kan bidrage til en bedre kundeoplevelse.
De første medarbejdere i Arbejdernes Landsbank er allerede gået i gang med at teste de første tiltag, og tilbagemeldingerne er positive. Det næste skridt er gradvist at implementere alle tre løsninger i kunderådgivernes dagligdag.
“Et konservativt skøn viser, at når alle tiltagende er på plads i alle filialer, vil vi spare op mod 12.000 arbejdstimer. Det er nogle meget vigtige timer, ikke mindst, når vi – ligesom mange andre brancher – oplever mangel på kvalificeret arbejdskraft. Hvis vi oveni kan højne tilfredsheden både blandt kunder og vores egne medarbejdere ved hjælp af AI, har det været en rigtig god investering for os,” siger Simon Sinding Jørgensen.
Fakta:
-
Der gennemføres ca. 65.000 kundemøder om året i Arbejdernes Landsbank. Og der modtages ca. 500.000 netbank-beskeder fra kunderne om året. 130.000 af disse besvares i kundeservice (som er fokus for løsningen).
-
Løsningen for netbank-beskeder er udviklet sammen med Salesforce og IT-leverandør Scoutz. De to andre løsninger er leveret fra Fintech selskabet &Money, som AL ejer i fællesskab med Nykredit og Trifork. Løsningerne er en videreudvikling af en samlet mødeplatform, som alle bankerne i BEC- fællesskabet bruger i forvejen.
Kontakter
Kristine RacinaPressechef
Tlf:21 26 34 71Tlf:21 26 34 71krra@al-bank.dkBilleder
Om Arbejdernes Landsbank:
Arbejdernes Landsbank er blandt Danmarks seks største banker med over 350.000 kunder. Vi er til stede i hele landet med mange lokale filialer og ca. 1.300 medarbejdere. Kundegrundlaget er privatkunder, mindre og mellemstore virksomheder samt foreninger og faglige organisationer.
Banken er 16 år i træk kåret til danskernes foretrukne bank i den største uafhængige tilfredshedsundersøgelse af danske banker (Voxmeter 2025). Vi er fokuserede på både etisk og fagligt at være et fyrtårn i vores sektor og har en stærk ambition om at drive en af landets bedste banker til gavn for både kunder og medarbejdere.
Følg pressemeddelelser fra Arbejdernes Landsbank
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Arbejdernes Landsbank
Arbejdernes Landsbank vil gøre det nemmere for foreninger at få en konto19.8.2025 14:07:30 CEST | Pressemeddelelse
Arbejdernes Landsbank lancerer nu et nyt tilbud til foreninger, der skal gøre det lettere at oprette en foreningskonto. Fremover vil banken invitere foreningen til et møde, hvor de sammen udfylder de mange dokumenter, som hvidvasklovgivningen kræver. Den nye løsning skal give frivillige mere tid til det, de brænder for: At drive en forening og styrke fællesskabet.
Et flertal af danskerne forventer højere boligpriser11.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Knap 6 ud af 10 danskere forventer stigende boligpriser det kommende år. Det viser en ny måling foretaget af Voxmeter på vegne af Arbejdernes Landsbank Det er i den høje ende i undersøgelsens periode, som strækker sig tilbage til 2020. Samtidig forventer færre end 1 ud af 10 faldende boligpriser.
Trods aktiecomeback: Danskerne er stadig bekymrede for deres investeringer2.7.2025 08:52:19 CEST | Pressemeddelelse
Uroen på aktiemarkedet i foråret har gjort mange danskere mere bekymrede for deres opsparing. Knap hver anden er blevet mere bekymret for værdien af sin pensionsopsparing, mens 6 ud af 10 udtrykker større bekymring for deres aktieinvesteringer, viser en ny undersøgelse fra Voxmeter for Arbejdernes Landsbank.
Arbejdernes Landsbank har fået grønt lys til køb af PenSam Bank24.6.2025 07:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Finanstilsynet har nu godkendt Arbejdernes Landsbanks køb af PenSam Bank. Opkøbet understøtter bankens vækststrategi – og betyder, at cirka 17.000 kunder og 40 medarbejdere bliver en del af Arbejdernes Landsbank Koncernen.
Aktiesparekonto hos Arbejdernes Landsbank bliver endnu billigere13.6.2025 07:04:15 CEST | Pressemeddelelse
265.000 privatkunder har i dag samlet over 13 mia. kroner stående på en helt almindelig bankkonto i Arbejdernes Landsbank. Det peger på et potentiale for, at flere kan få deres penge ud at arbejde – fx via en aktiesparekonto, som har en enkel og lav beskatning. Derfor vil Arbejdernes Landsbank nu gøre det endnu mere attraktivt at investere ved at gøre aktiesparekontoen billigere.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum