“Den smager pissegodt”: Plantebaseret burger overrasker på populær sønderjysk grillbar
Hos grillbaren Drej Ind i Jels sælger de stadig masser af kød – men en ny plantebaseret burger overrasker både ejer og stamkunder. Den traditionelle grillbar har knækket en del af koden til, hvordan man kan sælge flere grønne retter.

Hos den klassiske grillbar Drej Ind i den lille by Jels, hvor Ali Seren i 20 år har langet bøfsandwiches og flæskesteg over disken, har en ny og grønnere burger sneget sig ind på menukortet. Den 100 % plantebaserede "Rustic Smoke"-burger har både fundet vej til menukortet og til maverne på grillbarens gæster.
"Drej Ind er en klassisk grillbar, der sælger masser af kød. Men flere og flere kunder spørger efter plantebaserede muligheder. Derfor er jeg glad for, at vi også kan tilbyde Rustic Smoke-burgeren," fortæller indehaver Ali Seren.
Smagsprøver satte gang i interessen
I weekenden den 17.–18. maj tilbød Drej Ind smagsprøver på den nye plantebaserede burger. Omkring 10 % af gæsterne valgte faktisk burgeren frem for et klassisk måltid med kød, mens resten holdt sig til det velkendte – men udviste generelt positiv interesse. Siden da har grillbaren øget synligheden med skilte på borde og skærme, og ejer Ali Seren er optimistisk.
"Jeg er spændt på, hvordan salget går – jeg tror faktisk, at vi kommer til at sælge endnu flere," siger han.
Overrasker også kødelskere
Burgeren er sammensat med en speciel burger-dressing, som giver den en røgfyldt, saftig smag.
"Nu er jeg selv kødelsker, men jeg synes, at burgeren smager kanon. Hvis man ikke ved, den er plantebaseret, så vil man ikke kunne smage det. Jeg synes, den smager pissegodt," siger Ali Seren.
Det er ikke kun ejeren selv, der er positivt stemt over for det nye skud på burgerstammen. Også stamkunden Flemming Bonde lod sig overraske.
"Jeg er faktisk overrasket over, hvor god den er. Den smager rigtig lækkert, krydret og saftig. Man skulle ikke tro, der ikke var kød i. Jeg kunne godt finde på at købe den igen og anbefale den til andre,” siger han med et smil.
Drej Ind har nu fået flere plantebaserede produkter i sortimentet – herunder burger, nuggets og pølser. Særligt burgeren oplever stor interesse. Med det plantebaserede udvalg ønsker Ali Seren at favne gæster med forskellige spisevaner, så der også er noget for dem, der foretrækker at spise plantebaseret enten hver dag eller en gang imellem.
Opskriften på at sælge flere grønne retter
Ifølge Marie Luja Rasmussen, markedskonsulent for detail og foodservice i Dansk Vegetarisk Forening, er der et par enkle greb, som takeawaysteder med fordel kan tage i brug.
"Undgå at lave en plantebaseret kopi, af det, du allerede har. Lav noget unikt, der giver kunderne et alternativ i både smag og udtryk,” siger hun og fortsætter:
"Placer ikke de plantebaserede retter i en særskilt boks på menukortet. Præsenter dem i stedet som ligeværdige og appetitvækkende alternativer. Og giv dem navne med fokus på smag og oplevelse – ikke bare fraværet af kød”.
Et navn som "Rustic Smoke"-burger rammer bredere end f.eks. “vegetarisk burger” og vækker lysten til at prøve noget nyt, uanset spisevaner, påpeger Marie Luja Rasmussen.
Fakta:
Initiativet er en del af Mad på Farten 2.0, et projekt i regi af Dansk Vegetarisk Forening, som arbejder for at gøre plantebaserede retter mere tilgængelige i fastfood og takeaway.
Projektet er støttet af Fonden for Plantebaserede Fødevarer og samarbejder med spisesteder i hele landet om at gøre det lettere at vælge grønt – også når man er på farten.
Nøgleord
Kontakter
Marie Luja Rasmussen
markedskonsulent for detail og foodservice
Dansk Vegetarisk Forening
marie.luja.rasmussen@vegetarisk.dk
Alexander Grau
Pressemedarbejder
Dansk Vegetarisk Forening
alexander.grau@vegetarisk.dk
Tlf 81 11 09 60
Billeder



Links
Dansk Vegetarisk Forening (DVF) arbejder for at udbrede vegetarisk levevis samt oplyse om fordelene ved at skære ned på animalske produkter – såvel for dyr og mennesker som af hensyn til global bæredygtighed. Vi er den centrale plantebaserede aktør i Danmark og samarbejder med erhvervsliv, forskere, politikere, myndigheder og andre organisationer om at gøre verden grønnere. Vi er samtidig en forening for alle, der støtter plantebaseret levevis. Vi tror på, at hvert eneste plantebaserede måltid gør en forskel.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Vegetarisk Forening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Vegetarisk Forening
Ny pris hylder Danmarks bedste plantebaserede takeaway2.7.2025 05:58:00 CEST | Pressemeddelelse
I samarbejde med Plantebranchen og Danmarks Restauranter og Caféer hylder Dansk Vegetarisk Forening de bedste plantebaserede takeaway-måltider og produkter i fire kategorier, hvor et kompetent dommerpanel vurderer smag, innovation og kvalitet.
EU skal lære af Danmark: Nyt initiativ skal sprede dansk plantepolitik30.6.2025 05:56:00 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt dansk initiativ skal udbrede erfaringerne fra Danmarks plantebaserede fødevarepolitik og inspirere EU til politiske løsninger, der styrker klima, sundhed og fremtidens landbrug.
Rune-Christoffer Dragsdahl skal stå i spidsen for international organisation4.6.2025 07:22:00 CEST | Pressemeddelelse
Generalsekretæren i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), Rune-Christoffer Dragsdahl, er blevet valgt til forperson for den internationale organsation IVU.
Dansk Vegetarisk Forening i kraftig vækst: Fordobler medarbejderstaben og udvider med ernæringskontor9.4.2025 13:27:44 CEST | Pressemeddelelse
Dansk Vegetarisk Forening styrker med flere nyansættelser sin rolle som videnspartner i omstillingen til fremtidens fødevaresystem, både i Danmark og internationalt.
Ny undersøgelse bekræfter behovet for flere plantebaserede alternativer i takeaway-branchen – nyt samarbejde viser vejen13.2.2025 13:41:10 CET | Pressemeddelelse
En ny rapport fra DTU viser, at takeaway-mad i Danmark fortsat har et for højt indhold af fedt og salt samt for få kostfibre og grøntsager. Samtidig er danskernes forbrug af takeaway steget markant de seneste år. Dette understreger behovet for et bedre udbud af plantebaseret takeaway. Et samarbejde mellem branchen og grønne organisationer viser vejen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum