Molslinjen sætter strøm til kæmpe-katamaraner på Kattegat
Molslinjen har netop lagt en ordre på to batteridrevne kæmpe-katamaraner til Kattegat. Dermed skyder Molslinjen gang i verdens største elektrificeringsprojekt til søs. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med yderligere en tredje færge ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028.

Ejerne bag Molslinjen, Nordic Ferry Infrastructure, har netop lagt en milliard-ordre på to batteridrevne kæmpe-katamaraner til Molslinjens rute over Kattegat. De to katamaraner skal bygges på det australske værft, Incat, i Tasmanien, hvor flere af Molslinjens nuværende hurtigfærger også er bygget.
Der arbejdes også på en tredje færge, og dialogen er i gang med flere forskellige værfter, som forventes at kunne håndtere opgaven med at bygge en batteridrevet kæmpe-katamaran magen til de to andre. Ender det med tre færger, bliver Kattegat-ruten verdens største elektrificeringsprojekt til søs nogensinde. Den første af de tre færger forventes at ankomme i danske farvande til årsskiftet 2027-2028.
”Molslinjen har i mange år været kritisk infrastruktur og skabt sammenhængskraft med en flydende bro mellem Jylland og Sjælland. Nu sørger vi for, at den flydende bro bliver langt mere grøn og sætter samtidig en milepæl i den grønne omstilling for både færgedriften og for Danmark”, forklarer Carsten Jensen, CEO for Nordic Ferry Infrastructure, som ejer Molslinjen og det norske rederi, Torghatten.
De tre færger kommer til at blive 129 meter lange, 30,5 meter brede, og der bliver plads til 1.483 passagerer og 500 biler. Det er 11 procent større end Bornholmslinjens Express 5, som målt på antal biler regnes for verdens største katamaran. Det betyder samtidig, at den samlede kapacitet til biler og passagerer på Kattegat stiger med mere end 25 procent.
Hver af de tre færger bliver udstyret med batteripakker, som med 45.000 kWh kan drive færgerne afsted med op til +40 knob – det samme som +74 kilometer i timen.
”Det er et enormt projekt, som ud over de tre færger handler om omfattende byggerier af infrastruktur på land samt systemer til lagring af strømmen til de nye færger”, siger Kristian Durhuus, administrerende direktør i Molslinjen.
Byggeriet af de tre færger med tilhørende infrastruktur i land kommer til at koste i omegnen af 3,5 milliarder kroner.
Molslinjens hurtigfærger blev specifikt nævnt i den grønne skattereform, som er en række politiske initiativer, der har til formål at reducere Danmarks udledning af drivhusgasser og fremme den grønne omstilling.
Derfor har Molslinjen netop ansøgt statens grønne støttepulje til elektrificeringen af Kattegat-operationen. Muligheden for støtte fra staten har fået rederiet til at trykke på ordre-knappen.
”Vi har nu to et halvt år til at blive klar til fuldt elektrisk drift på Kattegat. Det er en fantastisk milepæl for vores virksomhed. Vi er en af landets fem største udledere af CO₂, og med støtte fra puljen giver det os og regeringen muligheden for med ét slag at fjerne 132.000 ton CO₂ om året fra Danmarks klimabelastning”, siger Kristian Durhuus.
Færgerne skal kunne lade i havnene i både Aarhus og på Sjællands Odde. Når en enkelt af de nye katamaraner sættes til ladestikket, vil færgen lade med 15 kV AC, 55.000 kW i 30 minutter. Det svarer til gennemsnitligt 25.000 kWh energi modtaget inden næste tur.
Det svarer til, at en elbil på en enkelt opladning kan sendes på en 150.000 kilometer lang køretur.
Kontakter
Jesper MaackPR & Communication Manager
Tlf:+4520196215jma@molslinjen.dkOm Molslinjen
Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab med en flåde på 20 skibe, som årligt transporterer mere end 15 millioner gæster. Med 10 overfarter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen, Samsølinjen og Øresundslinjen forbinder færgerne Danmark, Sverige og Tyskland.
Bornholmslinjen og Molslinjen betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier.
I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen, herunder også Bornholm Expressen i samarbejde med Vikingbus. Busserne kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Viborg, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.
Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1800 medarbejdere.
Mere info: www.molslinjen.dk
Andre sprog
Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Högsta på 25 år: Gående resenärer på Öresundslinjen i augusti2.9.2025 10:29:47 CEST | Pressemeddelelse
Landgångarna på Öresundslinjens färjor har blivit flitigt använda i augusti. Antalet gående resenärer har inte varit så högt på över 25 år. 372 497 resenärer reste till fots – en nivå som senast noterades i augusti 1999, alltså innan öppningen av Öresundsbron.
Højeste i 25 år: Passagerer brugte fødderne på Øresundslinjen i august2.9.2025 10:29:47 CEST | Pressemeddelelse
Der er blevet slidt godt og grundigt på landgangen på Øresundslinjens færger i august. Antallet af gående passagerer har ikke været højre i mere end 25 år. 372.497 rejsende tog turen til fods og det er ikke set højere siden august 1999 – altså før åbningen af Øresundsbroen.
Så vilde bliver Molslinjens elektriske mega-katamaraner29.8.2025 09:05:20 CEST | Pressemeddelelse
Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er så småt gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Men værftet har allerede nu et bud på, hvordan de elektriske katamaraner kommer til at se ud – og de bliver vilde og kraftfulde! Bare en enkelt af færgerne har et større batteri end Danmarks lige nu største batteri!
Nyt havnedesign udfordrer færger26.8.2025 18:14:46 CEST | Pressemeddelelse
Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras. Simuleringerne viser, at Hammershus ved bestemte vindretninger ikke længere sikkerhedsmæssigt forsvarligt kan sejle ind og ud af havnen i op til 23 sekundmeter vind – i stedet bør grænsen være 18 sekundmeter, anbefaler rapporten.
Öresundslinjen är bara ett skyfall från en miljon resenärer i juli13.8.2025 09:31:07 CEST | Pressemeddelelse
Efterfrågan på biljetter med Öresundslinjens färjor har varit extra stor i juli, en viktig resemånad för semesterfirare. Inte sedan sommaren 2022, direkt efter covid-pandemin, har så många rest med Öresundslinjen mellan Helsingborg och Helsingör. I år var det bara ett enda skyfall som hindrade sommartrafiken över sundet från att nå en miljon passagerare.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum