Vi drikker markant mere alkoholfrit
Flere og flere dagligvarekunder lægger alkoholfri varer i indkøbskurven. Hvid januar er blevet til mere end bare en enkelt måned.

Der bliver scannet flere øl og vin uden alkohol ved kasserne i de danske supermarkeder – det viser tal fra fødevarekoncernen Dagrofa, som står bag MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb.
Over de seneste 12 måneder er koncernens samlede salg af alkoholfri produkter i detailkæderne steget med næsten 20 procent – 17,5 for at være helt præcis. Det gælder både vin og øl under ét.
”Vi har rigtig god gang i salget af de alkoholfri drikkevarer. Tendensen har vi set de seneste par år, og den bliver bare ved. Det er som om, at flere og flere forbrugeres ”hvide januar” strækker sig langt ind i året,” siger kategoridirektør i Dagrofa, Jesper Bjerring.
Begrebet ”hvid januar” dækker over, at man efter en, måske, hård julemåned med fester og mere alkohol end normalt, tager en hel måned uden alkohol.
På vinområdet er producenterne kommet lidt senere i gang end bryggerierne gjorde med øl, men nu er de kommet efter det.
”Producenterne er blevet virkelig dygtige. De går videnskabeligt og professionelt til værks, og de er lykkedes med at producere alkoholfri vine med god smag. Det har forbrugerne også opdaget,” fortsætter Jesper Bjerring.
Dagrofa har mere end 30 forskellige vine uden alkohol i sit grundsortiment og yderligere næsten 100 mere, som købmændene kan hente hjem fra Dagrofas lager. Tallene for alkoholfri øl er endnu højere.
”I SPAR og især i MENY gør vi meget ud af specialøl, og vi har generelt et temmelig stort udvalg. Det store udvalg har vi også på det alkoholfri øl, som virkelig er i vækst,” siger Jesper Bjerring.
”Bryggerierne er blevet så dygtige, at du nærmest ikke kan smage om en øl er med eller uden alkohol. På den måde er det også blevet helt ”legalt”, at folk drikker dem i festligt lag, efter sport eller andet,” fortsætter han. I Dagrofas kæder er salget af alkoholfri øl vokset med mere end 4 procent. Sidste år var væksten endnu højere.
Vundne markedsandele
Når det kommer til salget af alkoholfri øl, har Dagrofa taget en bid af markedet.
”Vi ved, at vi er gode til drikkevarer. Vi har både fores øl-laug og vores vin-laug, hvor passionerede købmænd og medarbejdere er med at planlægge, hvad Dagrofa skal have på hylderne. Jeg ser de vundne markedsandele som et udtryk for, at vi er lykkedes med at have et stærkt og bredt varesortiment, som vores dygtige medarbejdere er klædt godt på til at sælge,” siger Jesper Bjerring.
Større fokus fra producenter
Den voksende efterspørgsel på alkoholfri produkter har også skubbet til innovationslysten hos producenterne.
”I takt med at vi har set øget efterspørgsel på alkoholfri varer i vores butikker, har vi udfordret producenterne på at udvikle og producere flere produkter. Det må vi sige, de er lykkedes med. Vi har aldrig haft så mange og så gode alkoholfri drikkevarer i vores butikker som nu,” siger Jesper Bjerring.
Tendensen er ifølge Jesper Bjerring langt fra isoleret i Danmark. Vinproduktionen er således faldende over hele Europa.
Nøgleord
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkOm Dagrofa
Med mere end 530 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik, Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner, samt Aarstiderne, pioner indenfor økologisk frugt og grønt og måltidskasser til danskerne.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener8.9.2025 07:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Fødevaregrosissten Dagrofa Foodservice og techvirksomheden FoodOp har forenet kræfterne i et nyt partnerskab, der skal gøre det nemmere drive et professionelt køkken. En digital assistent skal sikre, at der kommer mere fokus på madglæde og på kampen mod madspild i en travl hverdag.
Skøjtetalenter i Aalborg får penge fra SPAR28.8.2025 08:28:33 CEST | Pressemeddelelse
En donation på 10.000 kroner skal hjælpe Aalborg Skøjteløberforening med at forebygge skader og styrke medlemmernes præstationer.
Hotel- og Restaurantskolen peger på Dagrofa Foodservice som ny hovedleverandør af fødevarer28.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hotel- og Restaurantskolen har valgt Dagrofa Foodservice som ny hovedleverandør af fødevarer til skolens mange køkkener og kulinariske aktiviteter. Partnerskabet skal ikke kun sikre kvalitetsråvarer til undervisningen - det skal også bringe eleverne tættere på den virkelighed, de uddannes til.
Nye tal: Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære26.8.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny opgørelse fra fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice viser, at klassikere som pølser på grillen, flødeis, pizza og salat igen i år hitter hos gæsterne, der har spist ude i sommerlandet. Samtidig viser tallene, at økologiske og dyrevelfærdsmærkede produkter også har oplevet fremgang denne sommer.
Dagrofa kommer med i EMD Retail Group: Styrker samarbejdet med de største mærkevarer22.8.2025 11:51:18 CEST | Pressemeddelelse
Et europæisk samarbejde sikrer stærkere koncepter og attraktive mærkevarer til danske forbrugere og købmænd.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum