Arkil A/S

36 år senere: Arkil forskønner Aarøsund Havn igen

Del

Arkils afdeling for vandbygning har været tilbage i Aarøsund, hvor vi etablerede lystbådehavnen i 1988. Denne gang lød bestillingen blandt andet på renovering af indsejlingen.

Store sten i havbunden gjorde det umuligt at følge den planlagte spunslinje, som derfor måtte ændres.
Store sten i havbunden gjorde det umuligt at følge den planlagte spunslinje, som derfor måtte ændres. Foto: Arkil

Der var på mange måder tale om et kærligt gensyn, da Arkils afdeling for fundering og vandbygning rykkede ind på Aarøsund Havn i slutningen af sidste år. Tilbage i 1988 var det nemlig den samme Arkil-afdeling, der udvidede den lille industrihavn til også at rumme en lystbådehavn.

Igennem 36 år har tidens tand – og det kraftige tidevand i Lillebælt – dog sat sit præg på særligt indsejlingen til havnen. Netop på grund af det kraftige tidevand har det aldrig været en udfordring at holde sejlrenden dyb nok. Udfordringen har snarere været det modsatte.

For igennem årene har tidevandet taget havbund med sig ud i bæltet med det resultat, at den spunsvæg, der er med til at holde ydermolen på plads, var blevet blottet i en grad, der krævede handling.

”I forhold til det oprindelige niveau var der omkring to meter mindre havbund til at holde spunsen,” siger Brian Bay Hermansen, der er projektchef i Arkil.

Støbningen af en 500 kvm stor bundplade i indsejlen blev foretaget af dykkere på fem meters dybde. Foto: Arkil

Derfor har en del af opgaven i Aarøsund været at genoprette bassindybden og forebygge den blotlægning af spunsen, som indtil nu er sket igennem årene. Løsningen har været at støbe en 500 kvm stor betonplade i indsejlingen, der nu ligger på fem meters dybde.

Udfordringer gør det spændende

Inde i havnen er et gammelt molehoved blevet erstattet med et stenmolehoved, og det ydre molehoved har gennemgået en totalrenovering.

I den forbindelse opstod der en af de udfordringer, som er med til at gøre vandbygning til noget særligt. For det viste sig, at det i praksis var umuligt at følge den plan for at sætte ny spuns omkring det ydre molehoved, der ellers var lagt og godkendt af myndighederne.

”Der var simpelthen for mange store sten i havbunden der, hvor spunsen skulle sættes. Og når vi forsøgte at fjerne stenene, begyndte molehovedet at gøre tegn til at skride. Så i stedet måtte vi lægge en ny plan for rammelinjen,” siger Brian og fortsætter:

”Det gik heldigvis glat, ikke mindst på grund af et godt samarbejde med rådgiver og Haderslev Kommune.”

For projektchefen er det den slags udfordringer, som er med til at gøre jobbet spændende.

”Jeg har det egentlig rigtig godt med, at vi aldrig helt ved, hvad der møder os, når vi går i gang. Selvfølgelig kan det også være lidt frustrerende, når vi står midt i det, men det er helt afgjort med til at gøre jobbet spændende,” siger Brian.

Det kræver en erfaren hånd at føre rammemaskinen på flåden, der bevæger sig en smule på havoverfladen. Foto: Arkil

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Store sten i havbunden gjorde det umuligt at følge den planlagte spunslinje, som derfor måtte ændres.
Store sten i havbunden gjorde det umuligt at følge den planlagte spunslinje, som derfor måtte ændres.
Foto: Arkil
Download
Støbningen af en 500 kvm stor bundplade i indsejlen blev foretaget af dykkere på fem meters dybde.
Støbningen af en 500 kvm stor bundplade i indsejlen blev foretaget af dykkere på fem meters dybde.
Foto: Arkil
Download
Det kræver en erfaren hånd at føre rammemaskinen på flåden, der bevæger sig en smule på havoverfladen.
Det kræver en erfaren hånd at føre rammemaskinen på flåden, der bevæger sig en smule på havoverfladen.
Foto: Arkil
Download
Det nye ydre molehoved står klar til at møde både erhvervs- og lystsejlere.
Det nye ydre molehoved står klar til at møde både erhvervs- og lystsejlere.
Foto: Arkil
Download
Efter at maskinfører Manfred Iver Dethlefsen møjsommeligt har placeret sten på det indre molehoved, sætter han her sidste hånd på værket. Manfred var i øvrigt også med på holdet, da Arkil etablerede lystbådehavnen i Aarøsund i 1988.
Efter at maskinfører Manfred Iver Dethlefsen møjsommeligt har placeret sten på det indre molehoved, sætter han her sidste hånd på værket. Manfred var i øvrigt også med på holdet, da Arkil etablerede lystbådehavnen i Aarøsund i 1988.
Foto: Arkil
Download

Om os:

Med 2.300 ansatte og en omsætning på ca. 4,7 mia. kroner er Arkil én af Danmarks største entreprenører. Som en familieejet virksomhed prioriterer vi blandt andet ordentlighed, dialog og ansvar, både i forhold til medarbejdere, kunder og samfundet omkring os.

Vi udfører små og store infrastrukturprojekter i Danmark, Tyskland og Irland. Vi anlægger veje og asfalterer. Vi byggemodner, etablerer fjernvarme og kloakerer. Vi bygger broer, vandværker og industrianlæg. Vi udfører alle typer fundering, og vi håndterer både forureninger og grundvand.

Vi løser opgaver for små og store private kunder, forsyningsselskaber, kommuner og regioner samt nogle landets største bygherrer som Vejdirektoratet, Banedanmark og Energinet. Vi håndterer alt fra den lille opgave til store totalentrepriser – og vi stiller gerne vores ekspertise til rådighed tidligt i processen.

Følg pressemeddelelser fra Arkil A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Arkil A/S

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye