Fortidsminder udskyder perronfornyelse
Fund fra bronzealderen er dukket op på Banedanmarks byggeplads ved Kvissel Station. For at give tid og plads til de arkæologiske udgravninger ombygger Banedanmark derfor først perronerne til næste år.

Når Banedanmark skal gennemføre større projekter, er det nødvendigt at arkæologer tjekker, om der er spor fra fortiden i undergrunden. På Banedanmarks byggeplads nær Kvissel Station er der fundet fortidsminder fra bronzealderen,
Her har arkæologer fra Vendsyssel Historiske Museum gjort fund fra den yngre bronzealder, hvilket vil sige i perioden fra 700 år før vor tidsregning og frem til Jesu fødsel. Og for at være sikre på, at der er tid og plads til arkæologerne, har Banedanmark udskudt perronfornyelsen til næste år.
”Vi har valgt at justere tidsplanen for at være sikre på, at Vendsyssel Historiske Museum kan gennemføre deres undersøgelser på byggepladsen. Det bliver derfor først i 2026, at vi ombygger perronerne på Kvissel Station, men til gengæld får vi en masse at vide om leveforholdene i Vendsyssel for over 2000 år siden,” siger Jette Aagaard, programdirektør i Banedanmark.
Banedanmark undersøger i den kommende tid perronerne for at vurdere, om det er nødvendigt med midlertidige foranstaltninger på perronerne, inden arbejdet går i gang næste år.
Arbejderne på Kvissel Station
- Banedanmark skal forny perronerne på Kvissel Station, som er i dårlig tilstand.
- Desuden hæver Banedanmark perronerne, så de opfylder kravene om niveaufri ind- og udstigning. Det gælder såvel perronen til spor 1 som ø-perronen mellem spor 1 og spor 2.
- Ombygningen af perronerne kræver, at spor 2 skal flyttes omkring 80 centimeter, da både perronbredde og -højde ændres.
- På ø-perronen bliver der sat hegn op ud mod spor 1, så det er tydeligt, at ø-perronen kun skal benyttes til tog, der kommer i spor 2.
- I forbindelse med flytningen af spor 2 bygger Banedanmark en ny sporkasse og lægger nye sveller og skinner, ligesom afvandingen tilpasses og kobles på eksisterende afvandingssystem.
- Stationsbygningen berøres ikke.
Om Banedanmark
Banedanmark er en styrelse under Transportministeriet med mere end 2.500 medarbejdere, som forvalter den danske jernbane. Vi bygger en helt ny attraktiv, grøn jernbane til nye, moderne eltog, mens vi kører på den gamle. Det gør vi ved at vedligeholde og opgradere eksisterende strækninger samtidigt med, at vi bygger en helt ny togkorridor til Europa og udruller nye signaler og elektrificerer. Dermed skaber vi forudsætningen for, at hundredtusindvis af danskere hver dag kan tage toget, og at mange tusind tons gods kan transporteres på jernbanen.
Følg pressemeddelelser fra Banedanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Banedanmark
EU sender 145 millioner kroner til nyt signalsystem på Fyn4.7.2025 11:49:28 CEST | Pressemeddelelse
Banedanmark har fået tildelt 19,3 millioner euro til at udrulle nyt digitalt signalsystem fra Korsør til Middelfart.
Sporfornyelse påvirker trafikken på travl strækning27.6.2025 10:42:35 CEST | Pressemeddelelse
Banedanmark fornyer sporene mellem Høje Taastrup og Roskilde, og det kan desværre mærkes på den travle strækning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum