Hver femte arbejder et sted uden stressplan
Hvad skal du gøre, hvis du bliver ramt af stress? Det svæver i luften på mange arbejdspladser. Mange erhvervsaktive danskere aner ikke, hvor de skal gå hen, hvis stressen rammer, viser nye tal fra IDA.

Arbejdsrelateret stress er kostbart. For den enkelte, for virksomhederne og for samfundet.
Sidste år viste en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, at det samlet set koster 55 mia. kr. om året i velstandstab, når medarbejdere med stress må arbejde færre timer og sygemelde sig.
Så skulle man tro, at alle danske arbejdspladser arbejdede strategisk med forebyggelse af stress og har et set-up og køreplaner liggende klar, hvis en medarbejder skulle blive ramt af stress. Men det er langt fra tilfældet.
I en ny befolkningsundersøgelse, som Analyse Danmark har lavet for IDA, svarer 22 pct., at der ikke findes et set-up, retningslinjer eller en politik på deres arbejdsplads, hvis de selv eller en kollega bliver ramt af stress. Og flere end 27 pct. svarer, at de ikke er klar over, om der findes et stress-beredskab på deres arbejdsplads.
Tallene overrasker og bekymrer Malene Matthison-Hansen, forperson for Ansattes Råd i IDA.
”Stress er et kæmpe problem i mange menneskers arbejdsliv, så det kommer bag på mig, at der ikke er større fokus. Det er simpelthen noget rod, når der er uklarhed om arbejdspladsens set-up for håndtering stress. Der bør være en synlig og kendt handleplan, så medarbejderne ikke er i tvivl om, hvor de skal gå hen, hvis de bliver ramt af stress,” siger hun.
Hun peger på, at arbejdsmiljøloven lægger vægt på, at medarbejderne på enhver arbejdsplads skal kende til virksomhedens arbejde med arbejdsmiljø. Det gælder også det psykiske arbejdsmiljø, og dermed også hvordan man håndterer en situation, hvor stress indgår.
”Uklarhed gavner ingen. Og hvis planen er gemt væk fem klik inde på et intranet, som man i øvrigt aldrig er blevet gjort opmærksom på, så er man på Herrens mark, hvis klappen skulle gå ned. Hvis arbejdspladser ikke har en plan for, hvordan stress håndteres, så efterlades både medarbejdere og ledere uden støtte,” siger Malene Matthison-Hansen.
Hun opfordrer arbejdsgiverne til at sætte fokus på forebyggelse og håndtering af stress og skærpe kommunikationen omkring de ting, som virksomheden gør, hvis en medarbejder bliver ramt af stress.
”Der er tydeligvis rum for forbedring mange steder. Det er oplagt at gøre det til en fast bestanddel af et intro-forløb, når en ny medarbejder begynder,” siger Malene Matthison-Hansen.
Nøgleord
Kontakter
Søren Lorentzen, presserådgiver i IDA, tlf. 51 85 17 64 / e-mail: slr@ida.dk
Links
Følg pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
Skuffende fald i optaget på ingeniøruddannelserne27.7.2025 18:03:09 CEST | Pressemeddelelse
Flere store samfundsudfordringer er truet af lavere optag på ingeniøruddannelserne
Massiv interesse for ingeniøruddannelserne5.7.2025 16:56:53 CEST | Pressemeddelelse
Civilingeniøruddannelsen er for andet år i træk den mest søgte
Facebook på kollisionskurs med danske brugere3.7.2025 13:28:59 CEST | Pressemeddelelse
Facebook vil have adgang til brugernes private billeder på telefonen, men otte ud af ti danskere opfatter deres billeder som lige så private som helbredsoplysninger, viser IDA-undersøgelse.
Hver anden tager jobbet med på ferie1.7.2025 07:28:11 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af danskerne tjekker arbejdsmail og tager opkald i sommerferien – og for mange er det ikke frivilligt. Hver fjerde oplever, at arbejdsgiveren forventer, de står til rådighed. Det viser nye tal fra IDA.
Gratis internet på ferien kan blive dyrt29.6.2025 08:12:00 CEST | Pressemeddelelse
Kun under hver femte dansker holder sig fra åbne wifi, når de er på ferie, hvilket ellers er det smarteste, advarer it-sikkerhedsekspert.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum