Lidl-kampagne imponerer: Stor vækst i salget af økologisk frugt og grønt
Salget af økologiske frugter og grøntsager er steget med 21 % i kædens butikker på landsplan i forbindelse med Lidl Danmarks ugentlige øko-kampagner, der kører en gang om måneden i Lidl-Plus-appen. Indkøbsdirektør i Lidl, Peer Sandtner, er glad for, at kunderne har taget tilbuddene til sig, for det skal være nemmere at tage sunde og økologiske valg, siger han.

Der har været rift om de økologiske frugter og grøntsager, når Lidl hver måned har afholdt ugentlige øko-kampagner i Lidl Plus-appen. Ifølge nye tal fra Lidl er salget vokset med 21 procent i kædens butikker på landsplan sammenlignet med normale perioder uden kampagnepriser.
Tendensen ses også på kommunalt plan, hvor butikker i hele ti kommuner har oplevet stigninger på over 25 procent i salget. Flere kommuner skiller sig endda ud med endnu højere vækst, herunder Allerød Kommune, Lyndby-Taarbæk Kommune og Tårnby Kommune på Sjælland og Holstebro Kommune og Odder Kommune i Jylland, hvor forbrugerne i særlig høj grad har lagt økologiske produkter i indkøbskurven.
"Vi er rigtig glade for, at så mange kunder har taget imod vores øko-tilbud. Det viser, at hvis prisen er rigtig, så vælger danskerne at handle mere økologisk frugt og grønt, hvilket vi også tidligere har kunnet se, når vi har eksperimenteret med at fjerne prisen svarende til momsen på frugt og grønt. Det vidner om, at hvis vi som samfund fjerner momsen på frugt og grønt, vil sunde og økologiske varer bliver mere populære, hvilket både vil komme danskerne og samfundet til gode," siger Peer Sandtner, indkøbsdirektør i Lidl.
Økologiske forbrugere betaler mere i moms
Økologisk Landsforening har dokumenteret, hvordan den nuværende momsstruktur rammer økologiske varer særligt hårdt, netop fordi økologi typisk er lidt dyrere. Det betyder, at økologiske forbrugere hvert år betaler omkring 700 mio. kr. mere i moms, selvom de vælger produkter, der bidrager til renere grundvand, bedre miljøbeskyttelse og bedre dyrevelfærd.
”Selvom intentionen om at købe økologiske og sunde varer er der, kommer mange til at tænke på alt det andet, de gerne vil have råd til eller på de mange faste udgifter. Dertil kommer, at det er et indgroet instinkt hos mange af os at vælge det billigste. Prisen kan derfor godt gå hen og blive lidt af en partykiller for sundhed og økologi. Det, synes vi, i Økologisk Landsforening ikke er rimeligt. Økologi skal være for alle. Derfor glæder vi os over Lidls indsats for at fremme økologien, og vi arbejder politisk for at sænke momsen på økologiske varer,” siger Rasmus Prehn, administrerende direktør i Økologisk Landsforening.
Også Lidl deler holdning om, at økologi skal være for alle.
"Økologiske frugter og grøntsager skal ikke være luksusvarer. Når vi ser så stor effekt af kampagner, der gør de sunde valg mere tilgængelige, bør det få politisk opmærksomhed. Vi ved fra egne testperioder og generel brug i udlandet, at differentieret moms er et værktøj, som virker og har stor effekt. Vi er klar til at gå forrest og sørge for, at de administrative omkostninger bliver minimale," siger Peer Sandtner.
Datagrundlaget går fra maj 2024 til slutningen af marts 2025, hvor Lidl har afholdt 13 kampagner - én uge hver måned - i alt.
Fakta: Her så Lidl den største stigning i antal solgte stk. økologisk frugt og grønt:
Top 10:
Allerød Kommune |
44% |
Tårnby Kommune |
34% |
Lyngby-Taarbæk Kommune |
32% |
Gentofte Kommune |
31% |
Egedal Kommune |
30% |
Holstebro Kommune |
29% |
Odder Kommune |
27% |
Frederiksberg Kommune |
27% |
Furesø Kommune |
26% |
Københavns Kommune |
26% |
Kontakter
Thomas SejersenPressechef - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkOm Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 164 butikker.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
Stor åbningsglæde i Gug: Lidl byder kunderne velkommen i ny butik uden tobak og nikotin25.9.2025 12:28:24 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag slog Lidl dørene op til en ny butik på Gugvej 189, hvor snoren blev klippet foran en stor forsamling af fremmødte kunder. Forrest stod den hjemvendte butikschef, Nikolaj Jensen, sammen med sit nye team, der havde glædet sig til at byde velkommen.
“Det betaler sig at handle i Lidl” – ny international kampagne sætter fokus på værdi i hverdagen22.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang lancerer Lidl en fælles brandkampagne på tværs af alle 31 lande, hvor kæden er til stede. Med kampagnen “Det betaler sig at handle i Lidl” ønsker Lidl at vise, at kæden står for andet og mere end skarpe priser og høj kvalitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum