Lidl-kampagne imponerer: Stor vækst i salget af økologisk frugt og grønt
Salget af økologiske frugter og grøntsager er steget med 21 % i kædens butikker på landsplan i forbindelse med Lidl Danmarks ugentlige øko-kampagner, der kører en gang om måneden i Lidl-Plus-appen. Indkøbsdirektør i Lidl, Peer Sandtner, er glad for, at kunderne har taget tilbuddene til sig, for det skal være nemmere at tage sunde og økologiske valg, siger han.

Der har været rift om de økologiske frugter og grøntsager, når Lidl hver måned har afholdt ugentlige øko-kampagner i Lidl Plus-appen. Ifølge nye tal fra Lidl er salget vokset med 21 procent i kædens butikker på landsplan sammenlignet med normale perioder uden kampagnepriser.
Tendensen ses også på kommunalt plan, hvor butikker i hele ti kommuner har oplevet stigninger på over 25 procent i salget. Flere kommuner skiller sig endda ud med endnu højere vækst, herunder Allerød Kommune, Lyndby-Taarbæk Kommune og Tårnby Kommune på Sjælland og Holstebro Kommune og Odder Kommune i Jylland, hvor forbrugerne i særlig høj grad har lagt økologiske produkter i indkøbskurven.
"Vi er rigtig glade for, at så mange kunder har taget imod vores øko-tilbud. Det viser, at hvis prisen er rigtig, så vælger danskerne at handle mere økologisk frugt og grønt, hvilket vi også tidligere har kunnet se, når vi har eksperimenteret med at fjerne prisen svarende til momsen på frugt og grønt. Det vidner om, at hvis vi som samfund fjerner momsen på frugt og grønt, vil sunde og økologiske varer bliver mere populære, hvilket både vil komme danskerne og samfundet til gode," siger Peer Sandtner, indkøbsdirektør i Lidl.
Økologiske forbrugere betaler mere i moms
Økologisk Landsforening har dokumenteret, hvordan den nuværende momsstruktur rammer økologiske varer særligt hårdt, netop fordi økologi typisk er lidt dyrere. Det betyder, at økologiske forbrugere hvert år betaler omkring 700 mio. kr. mere i moms, selvom de vælger produkter, der bidrager til renere grundvand, bedre miljøbeskyttelse og bedre dyrevelfærd.
”Selvom intentionen om at købe økologiske og sunde varer er der, kommer mange til at tænke på alt det andet, de gerne vil have råd til eller på de mange faste udgifter. Dertil kommer, at det er et indgroet instinkt hos mange af os at vælge det billigste. Prisen kan derfor godt gå hen og blive lidt af en partykiller for sundhed og økologi. Det, synes vi, i Økologisk Landsforening ikke er rimeligt. Økologi skal være for alle. Derfor glæder vi os over Lidls indsats for at fremme økologien, og vi arbejder politisk for at sænke momsen på økologiske varer,” siger Rasmus Prehn, administrerende direktør i Økologisk Landsforening.
Også Lidl deler holdning om, at økologi skal være for alle.
"Økologiske frugter og grøntsager skal ikke være luksusvarer. Når vi ser så stor effekt af kampagner, der gør de sunde valg mere tilgængelige, bør det få politisk opmærksomhed. Vi ved fra egne testperioder og generel brug i udlandet, at differentieret moms er et værktøj, som virker og har stor effekt. Vi er klar til at gå forrest og sørge for, at de administrative omkostninger bliver minimale," siger Peer Sandtner.
Datagrundlaget går fra maj 2024 til slutningen af marts 2025, hvor Lidl har afholdt 13 kampagner - én uge hver måned - i alt.
Fakta: Her så Lidl den største stigning i antal solgte stk. økologisk frugt og grønt:
Top 10:
Allerød Kommune |
44% |
Tårnby Kommune |
34% |
Lyngby-Taarbæk Kommune |
32% |
Gentofte Kommune |
31% |
Egedal Kommune |
30% |
Holstebro Kommune |
29% |
Odder Kommune |
27% |
Frederiksberg Kommune |
27% |
Furesø Kommune |
26% |
Københavns Kommune |
26% |
Kontakter
Thomas SejersenPressechef - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkOm Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 164 butikker.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidls tøjkollektioner har før ramt plet – nu lander ny Lidl-Trek-kollektion i butikkerne20.6.2025 14:33:43 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har lanceret en ny Lidl-Trek-kollektion i alle danske butikker inspireret af et af verdens bedste cykelhold. Kollektionen henvender sig til både hverdagscyklister og sportsentusiaster og lander midt i en sommer præget af Mads Pedersens etapesejre i flere af forårets løb samt weekendens afholdelse af Copenhagen Sprint, hvor Lidl er Official Fresh Food Partner.
Lidls nye butik i Hillerød er åbnet, og den er helt uden tobak og nikotin12.6.2025 18:44:54 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag morgen blev snoren klippet til Lidls nye butik på Frederiksværksgade i Hillerød. Dermed har byen fået sin første tobaks- og nikotinfrie dagligvarebutik, og kunderne strømmede til fra morgenstunden for at besøge den nye butik.
Ny Chief Customer Officer i Lidl: “Vi skal gøre Lidls kunder til fans”4.6.2025 10:04:50 CEST | Pressemeddelelse
Lidl udvider direktionen med ansættelsen af Mette Schacht Færch som ny Chief Customer Officer (CCO). Mette Schacht Færch kommer fra en stilling som Global Vice President, Categories, Marketing & Consumer Experience i Danish Crown, hvor hun har spillet en central rolle i at styrke og modernisere koncernens image. Nu skal hun styrke Lidls brand og sætte yderligere fokus på dagligvarekædens markante sundhedsinitiativer.
Med 20 års erfaring i bagagen er Kasper klar til at åbne ny Lidl-butik i Hillerød30.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag den 12. juni kl. 8 åbner Lidl dørene til sin nye butik på Frederiksværksgade 154 i Hillerød. I front står en lokal og erfaren profil nemlig butikschef Kasper Pichard Nielsen, der ser frem til at hilse på kunderne i byens første tobaks- og nikotinfrie dagligvarebutik. På åbningsdagen kan alle kunder se frem til friskbrygget kaffe, morgenmad og masser af gode åbningstilbud.
Begræns tilgængeligheden af tobaks- og nikotinprodukter: Nye tal viser opbakning til regeringens seneste udmelding28.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Regeringens udmelding om at begrænse antallet af salgssteder for tobak og nikotinprodukter vækker stor opbakning i befolkningen, viser en ny undersøgelse. Lidl Danmark, som allerede har 24 tobaks- og nikotinfrie butikker, hilser udmeldingen velkommen og opfordrer til handling i hele branchen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum