STARK Group A/S

SBTI godkender STARK Groups klimamål mod net zero i 2050

Del

Science Based Targets initiative (SBTi) har godkendt STARK Groups klimamål om at nå net zero i 2050. Målene omfatter reduktioner på tværs af hele værdikæden og er i tråd med 1,5°C-scenariet og FN’s Parisaftale.

I 2021 var STARK Group den første distributør af byggematerialer og blandt de første 20 danske virksomheder til at få godkendt sin klimaplan mod 2030. Virksomhedens mål er at reducere direkte CO2-emissioner (scope 1 og 2) med 45% og indirekte emissioner i værdikæden (scope 3) med 25% inden 2030.

Nu har STARK Group fået godkendt de målsætninger, der tegner vejen helt frem til 2050. Virksomheden forpligter sig til at reducere sine samlede udledninger (scope 1, 2 og 3) med minimum 90% frem mod 2050 – med særligt fokus på at nedbringe klimaaftrykket fra de byggematerialer, der udgør langt størstedelen af koncernens emissioner.

Målene er baseret på detaljerede analyser og en datadrevet tilgang til at identificere og reducere klimaaftrykket på tværs af STARK Groups egne emissioner og emissionerne fra de byggematerialer, som virksomheden sælger. Denne indsats understøttes af eksterne faktorer som skærpede reduktionskrav i bygningsreglementer, leverandørers egne net zero-mål, samt politiske initiativer som EU Green Deal og UK Climate Act, hvor både EU og Storbritannien har forpligtet sig til klimaneutralitet senest i 2050.

Louise Askær-Hune, Senior Director, Group Sustainability & ESG, siger:

"Vores klimaambition bygger på store mængder data og grundige beregninger, og vi er meget stolte over, at vores ambitiøse mål nu er videnskabeligt godkendt. Det gælder både vores egne aktiviteter og indsatsen for at bringe hele vores værdikæde med på rejsen mod en mindre klima-påvirkende byggeindustri. Med godkendelsen ved vi, at vi er på rette vej”

Mere end 95% af STARK Groups emissioner stammer fra de byggematerialer som virksomheden sælger (scope 3). Derfor har STARK Group måtte udvikle nye metoder og løsninger, der skubber til standarden i byggeriet. I dag udregnes klimadata typisk ud fra gennemsnitsberegninger baseret på en varegruppes pris, hvilket giver dyrere materialer ringere klimatal end billigere produkter. Nu har STARK Group som den første i branchen indsamlet og digitaliseret klimadata fra bl.a. miljøvaredeklarationer (EPD’er) på over 60% af produkterne i sortimentet.

Med den nye, præcise opgørelsesmetode får byggematerialeproducenter mulighed for at producere mere klimavenligt, når de reelle emissioner og ikke prisen på varen bliver udslagsgivende for varens opgjorte klimatal. Samtidig får kunderne et reelt billede af produkternes klimaaftryk, og har derfor mulighed for at denne information indgår i beslutningsprocessen.

Blot 2% af vores samlede udledninger kommer fra vores direkte emissioner. Derfor ligger den største opgave i at nedbringe CO2-udledningen i de byggematerialer og produkter, som vi gør tilgængelige fra producenter og leverandører. Godkendelsen af vores klimamål har været en omfattende proces, hvor indsamling og kortlægning af data og beregninger har krævet betydeligt arbejde. Vi er derfor glade for at have etableret et værktøj, som tydeliggør produkternes klimaaftryk, som er førende inden for vores branche,” siger Louise Askær-Hune

For STARK Group, betyder indsatsen ikke blot større gennemsigtighed, men også et styrket strategisk beslutningsgrundlag. Den detaljeret indsigt i produkternes emissioner gør det muligt at målrette koncernens klimaarbejde og understøtte ambitionen om at nå net zero med konkrete, databaserede tiltag.

STARK Group har allerede implementeret klimamonitoreringsværktøjer i Danmark og Sverige. Senere i år når de også Finland, og virksomheden arbejder nu på at tilbyde løsningen i alle sine markeder. I Danmark anvendes det STARK-udviklet værktøj KlimaLog, der i 2024 modtog den anerkendte Finans Impact Climate Award.

Siden 2021 har virksomheden været tilsluttet FN’s Global Compact, etableret et European Supplier Programme med fokus på leverandørsamarbejde bl.a. indenfor bæredygtig udvikling, og har opnået EcoVadis’ platin rating for sit engagement i bæredygtige forretningspraksisser.

STARK Groups godkendte 2030- og 2050 klimamål:

  • At reducere absolutte scope 1 og 2 GHG-emissioner med 45% inden FY30 fra et FY20 basisår.
  • At reducere absolutte scope 3 GHG-emissioner med 25% inden FY30 fra et FY23 basisår.
  • At reducere absolutte scope 1 og 2 GHG-emissioner med 90% inden FY50 fra et FY20 basisår.
  • At reducere absolutte scope 3 GHG-emissioner med 90% inden FY50 fra et FY23 basisår.

Kontakter

Billeder

Om STARK Group

STARK Group er den største B2B distributør af byggematerialer til byggebranchen i Europa, med et strategisk fokus på at servicere det professionelle kundesegment fra sine flere end 1.100 forretninger. STARK Group har en årlig omsætning på EUR 7,8 mia. (i DKK 58 mia.), betjener en portefølje af ca. 450.000 kunder og samarbejder med godt 15.000 leverandører. Med hovedkontor i Danmark, har STARK Group i alt ca. 19.000 medarbejdere i Tyskland, Østrig, Storbritannien, Danmark, Sverige, Finland og Norge. Gruppen har flerdoblet sin størrelse inden for de seneste par år gennem både opkøb og organisk vækst og har i dag markedsledende positioner nationalt eller regionalt i alle sine markeder.

STARK Group har forpligtet sig til at opnå net zero i 2050 på tværs af hele værdikæden, har underskrevet FN's Global Compact og arbejder inden for fuldt validerede 2030 videnskabsbaserede mål for at holde temperaturstigningerne under 1,5 grader.

Følg pressemeddelelser fra STARK Group A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra STARK Group A/S

STARK Group når milepæl: Nyt distributionscenter i Storkøbenhavn skal styrke logistikken15.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

STARK Group har nået en vigtig milepæl i byggeriet af sit kommende nationale distributionscenter i Storkøbenhavn. Anlægget er en central del af koncernens strategiske arbejde med at styrke logistikken og sætte nye standarder for distribution af byggematerialer i Danmark. Milepælen blev fejret med et traditionelt rejsegilde, blot seks måneder efter første spadestik.

STARK Group lancerer ny flagskibsforretning uden for london – den største i Storbritannien10.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

STARK Group styrker sin position på det britiske marked med åbningen af en ny flagskibsforretning i Luton, nordvest for London. Forretningen, der drives under koncernens britiske brand Jewson, strækker sig over 26.000 m² og er den største i STARK Groups britiske netværk. Åbningen er et vigtigt skridt i arbejdet med at imødekomme de stigende behov hos professionelle håndværkere og byggebranchen i hele Storbritannien.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye