Claus’ værksted brændte - nu er han tilbage
KP Biler brændte ned for to år siden. Siden da har Claus Pedersen drevet forretningen videre hos en god kollega. Nu er han tilbage på hjemmebane i et nyt og miljørigtigt værksted. “Det kunne kun lade sig gøre, fordi alle kunder fulgte med”

Torsdag d. 8. juni 2023 kunne Claus Pedersen se sit og farens livsværk gå op i røg. Bogstaveligt talt.
“Der gik ild i en bil, som vi ikke kunne slukke, og så brændte det hele ned. Alt forsvandt,” beretter den 53-årige værkstedsejer, der overtog stedet i Vester Skerninge efter sin far for 20 år siden.
Virksomheden, der blev taget af flammerne, nåede dog kun at være lukket i to dage.
“En kollega i Svendborg - TE Biler - havde et værksted, vi kunne leje. Ellers havde vi ikke haft nogen kunder i to år. Så jeg er heldig, at han ringede og tilbød det allerede dagen efter, værkstedet brændte, for det gør, at vi ikke nåede at blive alt for påvirkede af det,” vurderer Claus Pedersen.
Han er dog ikke i tvivl om, hvem der er skyld i, at forretningen overlevede branden: “Det er takket været kunderne. Uden dem var der ikke noget, der hed KP Biler i dag - så kort kan det siges. De er blevet ved med at komme hos os, efter det brændte. Alternativet var, at jeg ville have tabt hele omsætningen i to år, men alle kunder fulgte med. Det betyder virkelig meget.”
Brænder for kunderne
Skal man tro, hvad der står på Trustpilot, er KP Biler og de ansatte også mere end blot et værksted. Ord som behagelige, imødekommende, personlig betjening og fornuftige priser går igen. Det påvirker Claus Pedersen, der selv har haft sin gang på værkstedet, siden han var dreng og hjalp med at støvsuge og vaske biler:
“Det gør os glade. Vi har mange, der kommer igen og igen - også helt fra min fars tid. Og så har vi familier hvor børnene også begynder at komme.
Han mener, noget af forklaringen skyldes den ånd, han driver det i:
“Vi er et landværksted. Det betyder, at vi kender stort set alle og er på fornavn med hinanden. Vi mødes jo også nede i idrætsforeningen. Og så kan vi rigtig godt lide at være sammen med kunderne - ikke bare at servicere men også snakke. Det tror jeg, de kan mærke. Jeg oplever i hvert fald, at alle mine kunder har tillid til mig. Det er f.eks. ikke tit, nogen spørger til prisen, for de ved, at de også kan regne med mig.”
Nyt værksted - samme sjæl
Når værkstedet nu kan fejre 40 års jubilæum, er det i en noget andet udgave, end da det slog dørene op i 1985, mindes han:
“Det var et af de gammeldags værksteder med tankstation og kiosk ved siden af, som min kone Anette og mine forældre passede, indtil det brændte. Det er virkelig ærgerligt, at det ikke er her mere.”
Både værksted og vaskehal er blevet opført igen. Sammen med sin kone, der er medejer, har Claus Pedersen investeret mange penge og kræfter i at sikre, at det bliver en ny, forbedret og grønnere udgave.
“Vi har altid brugt de rigtige materialer og skaffet dæk og olie ordentligt af vejen. Så vi var temmeligt hurtige om at beslutte, at vi ville gå miljørigtigt til værks,” fremhæver han og fastslår: “Vi kunne jo bare have ladet være og så bygget det samme, men det var vigtigt for os at gøre det ordentligt og skåne miljøet. Så vi har rengjort de gamle tanke i jorden og lagt solceller på taget, hvor vi også samler vand fra, så vi er CO2-neutrale.”
Fremtidssikret med E+
KP Biler er i samme ombæring blevet et AutoMester E+-værksted, der bl.a. betyder, at de fokuserer på miljøet og samtidig tilbyder en række fordele til bilejerne - særligt dem der kører i el- og hybridbiler.
“Vi har allerede mange elbiler på værkstedet, for de går jo også i stykker ligesom alle de andre,” oplever Claus Pedersen, der mener, at det i det hele taget er meget værd for bilejerne at få deres biler serviceret på et E+-værksted: “Deres bil bliver lavet efter forskrifterne og beholder fabriksgarantien.”
Udover kunderne og kollegaen hos TE Biler i Svendborg, ligger det Claus Pedersen meget på sinde at takke Købstædernes Forsikring og så AutoMester-kæden, som de altid har været en del af:
“Nu har jeg aldrig været i tvivl om, at vi skulle være en del af AutoMester, men de har været en kæmpe hjælp under både branden og flytningen. Det har været helt uundværligt.”
Den 22. august inviterer det gamle værksted i nye klæder alle venner, kunder, samarbejdspartnere og andre nysgerrige til åbent hus på Fåborgvej 39. Her bliver der både plads til fejring, gensyn og en markering af, at de – på trods af mareridtet for to år siden – har 40 års jubilæum i år.
Nøgleord
Kontakter
Lena Britt PedersenMarketing ManagerAutoMester ApS
Tlf:+ 45 63 41 89 88lena.pedersen@automester.dkBilleder

Om AutoMester
AutoMester er Danmarks største værkstedskæde med næsten 400 værksteder. Den prisvindende kæde investerer i grønnere tiltag og nye teknologier, mens de tilbyder service og reparation af alle slags biler - uanset mærke, model og årgang. Fordi det skal være enkelt at være bilejer.
Følg pressemeddelelser fra AutoMester Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra AutoMester Danmark
Populært værksted skifter hænder og bliver AutoMester E+24.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Søren Johannsen Automobiler i Tønder får nye ejere efter næsten 32 år. En menneskealder for de to nye ejere på bare 21 og 29 år
Bonde Auto har vokseværk: Større lokaler og E+ giver muligheder16.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Bonde Auto er flyttet ind i det gamle Volkswagen-værksted i Haderslev. Det har givet mere plads til at håndtere blandt andet elbiler, erhvervslivet - og så en kendis’ gamle bil
Mangel på mekanikere kræver handling: AutoMester satser på de unge20.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Over 110 lærlinge samles d. 20. maj i Horsens, når AutoMester inviterer deres lærlinge til en hel dag i fællesskabets tegn. “Med vores lærlingenetværk sikrer vi, at vores unge mekanikere får en følelse af, at de aldrig står alene,” lyder det fra AutoMesters kædechef
Tredje generation er grøn: Løgstrup Auto er AutoMester E+12.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Når man er tredje generation, kan man let få en berøringsangst af frygt for at ændre ved noget, der er mange følelser omkring. Rasmus Slej Mikkelsen, der ejer Løgstrup Auto, har det lige modsat, nu hvor han er blevet AutoMester E+: “Man skylder næsten at udvikle værkstedet, så det også har en plads i fremtiden”
Blev AutoMester E+ i april - nu strømmer det til med kunder5.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er flere ting, der er med til at sikre succes for Taha Nema og hans værksted TS Autoteknik. Det gælder både hans høje karakterer, hans tommelfingerregler for god service - og sidst men ikke mindst, at han er blevet AutoMester E+. “Jeg kan tydeligt se forskel,” fortæller han
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum