Landdistrikter: Nye anbefalinger bør følges op med massive investeringer i den kollektive trafik og mobilitetsløsninger
Landdistrikternes Fællesråd roser ekspertudvalgets fokus på fleksible transportløsninger og et styrket hovednet, som er vigtige for at binde landet bedre sammen gennem den kollektive trafik. Men det kræver politisk opbakning og massive investeringer i et stærkt rutenet og fleksible transportløsninger.

Ekspertudvalget om kollektiv mobilitet i hele Danmark har netop offentliggjort sine endelige anbefalinger til, hvordan fremtidens kollektive trafik og mobilitet bør se ud. Formand for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard, bakker op om flere fleksible transportløsninger, især i landdistrikterne, ligesom der fortsat skal være et højfrekvent hovednet af tog- og buslinjer, på tværs af kommuner og internt i kommunerne.
- Jeg er glad for at se, at ekspertgruppens anbefalinger læner sig op ad vores anbefalinger til fremtidens mobilitet i landdistrikterne, som blev lanceret for et par måneder siden. Det bliver afgørende, at vi styrker transporthovednettet af bus og tog, og samtidig arbejder med mere fleksible løsninger, som passer til de lokale behov, lyder det fra Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd.
Ekspertudvalget anbefaler, at opgaven med at sikre et strategisk og højfrekvent hovednet bedst varetages ved et kommunalt og statsligt ansvar for organiseringen.
- Denne anbefaling er vi klart uenige i, da det med vores erfaring vil få negative konsekvenser for de tværkommunale ruter, da man lokalt ikke vil have de samme interesser for dækning, som regionerne har været gode til at håndtere på tværs af kommuner. Vi vurderer, at det mest optimale er at fastholde den organisering, som vi har i dag, hvor både regioner og kommuner har deres del af ansvaret for den kollektive transport og sammenhængen, påpeger formanden.
I Landdistrikternes Fællesråd ser man frem til de politiske forhandlinger, hvor Steffen Damsgaard har en forventning til, at den kollektive trafik vil få et stort løft.
- Det er ikke et nulsumsspil, men kræver massive investeringer i den kollektive trafik. Det er netop i disse år, hvor det økonomiske råderum er stort, at den slags investeringer skal foretages.
Ifølge en analyse fra Dansk Industri er antallet af køreplanstimer i landkommuner faldet med 13,4 procent siden 2016[1].
- Den kollektive trafik halter særligt i land- og yderområder. Det er et kæmpe problem, fordi bussen og toget er livsnerver, der forbinder os til uddannelse, arbejdspladser, daglige gøremål, lægebesøg og fællesskaber.
- Man er derfor nødt til at gøre op med tanken om, at en halvtom bus er en meningsløs bus. For den kan være en forudsætning for at unge, ældre og de tusindvis af familier, ca. 25 % i landdistrikterne, som ikke har en bil, kan leve et helt liv og bo, leve, arbejde, drive virksomhed, samt uddanne sig, også uden for de større byer, afslutter Steffen Damsgaard.
[1] https://www.danskindustri.dk/arkiv/analyser/2025/02/farre-busser-i-store-dele-af-landet/
Nøgleord
Kontakter
Helle VendelboPressechefLanddistrikternes Fællesråd
Tlf:31718938hve@landdistrikterne.dkJulie Ronge LaursenPublic Affairs ansvarligLanddistrikternes Fællesråd
Tlf:53850124jrl@landdistrikterne.dkVedhæftede filer
Følg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd
Landdistrikter: 99% er ikke nok – alle danskere skal have adgang til lynhurtigt internet26.6.2025 10:42:07 CEST | Pressemeddelelse
Der er netop indgået en bred politisk teleforligsaftale, der sætter retningen for Danmarks digitale infrastruktur frem mod 2030. Men i Landdistrikternes Fællesråd er skuffelsen stor, for ambitionen om kun at dække 99 % af danskerne med lynhurtigt internet er både utilstrækkelig og uretfærdig.
Landdistrikter: Alle danskere skal have adgang til lynhurtigt internet – alt andet er uambitiøst25.6.2025 13:24:35 CEST | Pressemeddelelse
Over 30.000 adresser kæmper fortsat med dårlig internetforbindelse, og størstedelen ligger i landdistrikterne. En ny teleaftale er på trapperne, men Landdistrikternes Fællesråd forudser, at aftalen ikke sikrer, at alle boliger, sommerhuse og virksomheder får adgang til en lynhurtig 1 Gbit/s-forbindelse.
Årets Landsby 2025: Finalisterne er… Agerskov, Sennels og Holbøl!24.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Slutspurten er sat i gang for at finde Årets Landsby 2025, der kåres af Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark og Forenet Kredit. De tre landsbyer Agerskov, Sennels og Holbøl er videre i finalen.
Landdistrikter: Nu tages første spadestik til et bedre tilskuds- og udligningssystem17.6.2025 13:14:52 CEST | Pressemeddelelse
Nu starter arbejdet med et nyt tilskuds- og udligningssystem, der skal rette op på den massive økonomiske skævvridning, der særligt udfordrer mange land-, ø- og yderkommuner. Det møder ros fra Landdistrikternes Fællesråd, som har 55 kommuner som medlemmer.
Landdistrikter: Løft i kommunernes økonomiaftale – men behov for mere27.5.2025 15:17:27 CEST | Pressemeddelelse
Set i lyset af en stærk dansk økonomi, burde kommunernes økonomiaftale for 2026 i højere grad sikre de økonomisk pressede land- og yderkommuner bedre, mener Landdistrikternes Fællesråd. Organisationen efterlyser desuden en flerårig løsning, hvis skævvridningen mellem land og by ikke skal blive større i de kommende år frem mod en ny tilskuds- og udligningsreform.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum