Rudersdal Kommune

Vedbæk Skole indgår partnerskab med museum

Del

Vedbæk Skole og Rudersdal Museer har indgået et tæt samarbejde, som skal bringe fortidens liv tættere på nutidens elever. Fremover vil alle skolens elever stifte bekendtskab med det unikke stenalderfund Vedbækfundene i forskellige tværfaglige sammenhænge.

Et nyt tæt samarbejde mellem Vedbæk Skole og Rudersdal Museer skal danne grundlag for en række tværfaglige undervisningsforløb. Samarbejdet kulminerer med et nyt valgfag i udskolingen i skoleåret 26/27, der skal kombinere naturvidenskabelige og humanistiske perspektiver. Her kommer eleverne til at arbejde med autentisk materiale og praksisnære naturvidenskabelige metoder, blandt andet DNA-analyse og etiske overvejelser om kulturarv, samfund og klima/miljø.

- Det nye valgfag er et led i Vedbæk Skoles strategi om at styrke udskolingsprofilen med mere praksisnær og motiverende undervisning, udtaler Dorte Juel Hansen, skoleleder på Vedbæk Skole.

Naturfaglig nysgerrighed

Det nye valgfag skal understøtte naturfaglig nysgerrighed, kritisk tænkning og elevdeltagelse, og Vedbæk Skole drømmer om at udvikle et forløb, hvor elever deltager i rekonstruerede forsøg, udgravningssimulationer, museumsbesøg og selv producerer formidling i form af udstillinger, artikler, podcast eller dokumentarer.

Formålet er at styrke Vedbæk Skoles udskoling med valgfag, der skaber motivation, faglig dybde og praksisnær læring.

- Det vil give eleverne mulighed for at fordybe sig i tværfaglige problemstillinger og samtidig understøtte overgangen til ungdomsuddannelser, udtaler Dorte Juel Hansen.

Projektet skal desuden inspirere til videre faglig udvikling blandt skolens lærere og bidrage til skolens professionelle læringsfællesskab.

Input fra forskningen

Mandag lagde Vedbæk Skole lokaler til en workshop, hvor en blanding af naturfagslærere, dansklærere, forskere med naturfaglig baggrund og ansatte fra Rudersdal Museer var samlet.

Workshoppen bød bl.a. på oplæg om DNA-forskning fra Theis Z. T. Jensen, postdoc på Globe Institute ved Københavns Universitet, og om klima og miljø ved Eline Lorenzen, professor i molekylær naturhistorie på Globe Institute, Københavns Universitet.

Begge dele fungerede som inspiration til Vedbæk Skole, der nu går i gang med at udvikle på de konkrete moduler til et kommende valgfag.

Skole og museum side om side

Til september åbner Rudersdal Museer et pop-up museum om Vedbækfundene lige ved siden af skolen.

-  Det giver endnu bedre muligheder for at binde undervisning, forskning og formidling sammen. Både fagligt og fysisk, udtaler Vivi Lena Andersen, museumschef på Rudersdal Museer.

Pop-up museet bliver placeret der, hvor fundene blev gjort for 50 år siden; i hjertet af Vedbæk ved Vedbæk Skole og station med Maglemosen i baggrunden.

- Alle børn skal kende til det unikke fund og vil arbejde med skeletterne i forskellige tværfaglige sammenhænge fra de starter på skolen i 0. klasse, udtaler Dorte Juel Hansen, skoleleder på Vedbæk Skole.

Nøgleord

Kontakter

Om Rudersdal Kommune

Rudersdal Kommune er tæt på og meget grønnere - med både bymiljø, arkitekturperler og naturskønne områder. Kommunen ligger med sine godt 57.000 indbyggere der, hvor Københavns forstæder hører op, og Nordsjællands skove, søer og åbne landskaber begynder. Her er grønt, så langt øjet rækker, med ranke kongebøge, gennem dale og bakker – og med malerisk flotte områder langs Furesøen, Sjælsø, Mølleåen og Øresund.

Følg pressemeddelelser fra Rudersdal Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Rudersdal Kommune

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye