TUI Danmark A/S

Økonomien bider ikke på danskernes ferievaner

Del

Ny undersøgelse viser, at kun hver femte ændrer ferieplaner på grund af økonomien – og kun tre procent dropper rejsen helt.

Langt de fleste danskere holder fast i deres ferieplaner. Ifølge en ny undersøgelse svarer 69 procent, at økonomien ikke får dem til at ændre ferievaner, hvilket er det samme som sidste år.

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Media på vegne af TUI. 1.075 danskere har deltaget i undersøgelsen og det er femte gang, at undersøgelsen foretages.

Ferien forbliver en prioritet

Tallene vidner om, at ferie fortsat er en vigtig del af danskernes liv. Selv når husholdningsbudgettet er presset, vælger langt de fleste at holde fast i drømmen om at komme væk hjemmefra. 

"Når danskerne justerer deres ferieplaner, handler det oftest om at finde løsninger – ikke at opgive ferien helt. Det kan være at vælge en billigere destination. Kun et fåtal vælger helt at blive hjemme, hvilket understreger, at rejsen stadig prioriteres højt," siger Mikkel Hansen, kommunikationschef hos TUI.

Spørgsmål: Vil du ændre dine ferieplaner inden for de næste tolv måneder som følge af den økonomiske situation?

Maj 2023 Sep 2024 Maj 2024 Sep 2024 Maj 2025
Nej 66% 63% 69% 63% 69%
Ved ikke 13% 12% 7% 16% 12%
Ja 21% 25% 24% 22% 19%

Af de 19 procent, som svarer, at de vil ændre deres ferieplaner som følge af den økonomiske situation, svarer 6 procent, at de vil vælge en mere prisvenlig destination, mens 5 procent svarer, at de enten vil tage på færre eller kortere rejser eller holdere ferie herhjemme. Kun 3 procent svarer, at de slet ikke vil rejse.

De unge er hårdest ramt

Selvom økonomien overordnet set ikke er et problem for danskerne, når de skal vælge deres næste feriedestination, er der i følge undersøgelsen én gruppe, som har det hårdere end andre. 22 procent af danskere i aldersgruppen 18-34 år svarer, at økonomien får dem til at ændre ferieplaner, hvilket er højere end landsgennemsnittet på 19 procent. 59 procent svarer, at det har ikke indflydelse, hvilket også er mindre end landsgennemsnittet på 69 procent.

Aldersgruppen 56-79 år er mindst påvirket af økonomien, når det kommer til valget af ferie.

Om undersøgelsen

Undersøgelse: Kantar Media – Gallup på vegne af TUI
Periode for undersøgelse:
5. maj – 12. maj 2025
Respondenter: 1.075
Målgruppe: 18 – 79 år (nationalt repræsentativt)

Kontakter

Om TUI

TUI er verdens førende rejsekoncern og opererer sine hoteller, krydstogtskibe, flyselskaber og udflugter verden over. TUI-aktien er børsnoteret i Tyskland. I regnskabsåret 2023 havde TUI-koncernen +60.000 ansatte, +20 millioner kunder og en omsætning på +20 mia. euro. Hele værdikæden for turisme er under ét tag og tæller +400 TUI-ejede hoteller, 17 krydstogtskibe og fem flyselskaber med mere end 100 fly. I Danmark sender TUI op imod 200.000 danskere på ferie om året. TUI's primære produkt er pakkerejser til udlandet med enten charterfly eller rutefly, men produktporteføljen tæller også skiferie, kør-selv-ferie og udflugter. TUI er i Danmark medlem af industriorganisationen Rejsearrangører i Danmark (RID) og Rejsegarantifonden. TUI har sit danske kontor i København.

Følg pressemeddelelser fra TUI Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra TUI Danmark A/S

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye