TUI Danmark A/S

TUI Group indgår strategisk samarbejdsaftale med Oman

Del

Den nye aftale lægger grunden til at positionere Oman som en sol- og baddestination for europæiske ferierejsende.

Den nye aftale lægger grunden til at positionere Oman som en sol- og baddestination for europæiske ferierejsende i tråd med "Oman Vision 2040", med TUI som nøglepartner. Oman bliver en strategisk aktionær i TUI Group med 1,4 procent gennem OMRAN Group. TUI og den omanske regering udvikler i fællesskab et første klyngeprojekt med fem nye hoteller i Dhofar-provinsen.

TUI Group og Sultanatet Omans turismeudviklingsselskab OMRAN Group har underskrevet en strategisk aftale, der beskriver et langsigtet partnerskab. Samarbejdet har til formål at positionere Oman som en ledende sol- og baddestination, hvilket understreger turismens afgørende rolle i Oman Vision 2040. Kernen i aftalen er opførelsen og driften af en første klynge med fem nye hoteller i Dhofar-provinsen under TUIs førende hotelbrands, som forventes at byde gæster fra hele verden velkommen allerede i vinteren 2028. Aftalen indeholder også planer for, at Oman bliver strategisk aktionær i TUI Group med 1,4 procent gennem OMRAN Group.

– Denne aftale repræsenterer en afgørende milepæl i at styrke Omans position på det globale turistkort. I strategisk samarbejde med OMRAN Group og TUI er vi fast besluttet på at udvikle turistdestinationer og oplevelser i verdensklasse, som ikke blot tiltrækker flere besøgende, men også skaber kvalitetsarbejdspladser og tiltrækker betydningsfulde, værdiskabende investeringer. Disse initiativer understøtter ministeriets omfattende plan for turismeudvikling i alle provinser, hvilket øger konkurrenceevnen gennem enestående service og varierede oplevelser, der matcher internationale rejsendes skiftende præferencer, siger Hans Ekscellence Salem Mohammed Al Mahruqi, minister for kulturarv og turisme.

– Med dette partnerskab tager vi et afgørende skridt mod at etablere Oman som en succesfuld feriedestination. Ligesom i andre regioner i verden udvikler TUI vertikalt integrerede destinationsklynger – noget som kun TUI kan. Eksempler herpå findes i Nord-, Øst- og Vestafrika, Centralamerika og Caribien. En klynge består af hoteller, oplevelser og krydstogter. Også i Oman arbejder vi sammen med vores partnere om at udvikle en destination, der skiller sig ud med sin kvalitet, bæredygtighed og unikke karakter, forklarer Sebastian Ebel, CEO for TUI Group.

– Denne milepæl afspejler OMRAN Groups engagement i at udvikle særprægede turistdestinationer, som styrker Omans globale position. Ved at kombinere international ekspertise med vores lokale vision tager vi det første skridt mod at udnytte landets fulde potentiale som en helårsdestination, skabe bæredygtig økonomisk vækst og meningsfulde muligheder for vores befolkning og virksomheder i tråd med Oman Vision 2040, siger Hans Ekscellence Azzan Qassim Al Busaidi, vicekulturminister og turismeminister samt formand for OMRAN Group.

– Der er stor efterspørgsel blandt ferierejsende på Oman – men hidtil et begrænset udbud. TUIs stærke hotelbrands – herunder ROBINSON, TUI Blue, RIU, Jaz og The Mora – vil også bringe deres eksisterende kundebase og loyale gæster til Oman. Vi ser dette nye destinationsklyngeprojekt som en stor mulighed. I dag har vi over 450 hoteller. TUI er det førende brand inden for hotelsektoren for fritidsrejser, siger Peter Krueger, Chief Strategy Officer og CEO for Holiday Experiences hos TUI Group.

Som en del af partnerskabet bidrager Oman med jord og kapital til et joint venture. OMRAN Group og TUI vil eje 45 procent hver af dette joint venture, mens en privat investor vil eje de resterende 10 procent. TUI bidrager med sin omfattende ekspertise inden for hotelledelse, rejsefordeling, flyselskaber og lokale oplevelser.

Samtidig bliver OMRAN Group en strategisk aktionær i TUI Group med 1,4 procent ved at erhverve nyudstedte TUI-aktier til en pris af 9,50 € pr. aktie med en lockup-periode på tre år i bytte for TUIs 45-procentige andel i joint venture-selskabet*. Det nye partnerskab er næste skridt for TUI Group i at åbne nye rejsemål gennem sin integrerede forretningsmodel med innovative projekter og stærke alliancer – til gavn for gæster, partnere og aktionærer.

De fælles projekter vil blive udviklet i henhold til de højeste bæredygtighedsstandarder, der integrerer økonomiske, sociale, kulturelle og miljømæssige hensyn. Udviklingsprojekterne forventes at skabe betydelige direkte og indirekte arbejdspladser, øge små og mellemstore virksomheders deltagelse og befæste Omans position som en førsteklasses turistdestination året rundt.

Læs her for mere information og kontaktoplysninger ved spørgsmål.

Kontakter

Om TUI

TUI er verdens førende rejsekoncern og opererer sine hoteller, krydstogtskibe, flyselskaber og udflugter verden over. TUI-aktien er børsnoteret i Tyskland. I regnskabsåret 2023 havde TUI-koncernen +60.000 ansatte, +20 millioner kunder og en omsætning på +20 mia. euro. Hele værdikæden for turisme er under ét tag og tæller +400 TUI-ejede hoteller, 17 krydstogtskibe og fem flyselskaber med mere end 100 fly. I Danmark sender TUI op imod 200.000 danskere på ferie om året. TUI's primære produkt er pakkerejser til udlandet med enten charterfly eller rutefly, men produktporteføljen tæller også skiferie, kør-selv-ferie og udflugter. TUI er i Danmark medlem af industriorganisationen Rejsearrangører i Danmark (RID) og Rejsegarantifonden. TUI har sit danske kontor i København.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye