Her er de ting, der irriterer danskere mest i lufthavnen
Sommerferien står for døren, og for rigtig mange kan opholdet i lufthavne være en stressende oplevelse. Og i en ny undersøgelse afslører danskerne, hvad der særligt irriterer dem ved andre rejsende, når de er i lufthavnen.

Få steder kan få blodtrykket op som lufthavnen i sommerferien. For de tusindvis af danskere der hvert år rejser ud og hjem på sommerferie, er det en uundgåelig del af rejsen, som tager timer af ferien, og som ofte foregår i de meget tidlige timer af døgnet.
En ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring viser, hvilke ting der går danske rejsende mest på, når de befinder sig i lufthavnen. Her er det særligt køkultur, der er til stor irritation.
I undersøgelsen svarer 43 procent, at folk der springer over i køen, er det største irritationsmoment, mens 31 procent mener, det mest irriterende er, når folk presser bagfra i køen. Imellem to eksempler på dårlig køkultur finder man højlydte telefonsamtaler, som 33 procent svarer, er det mest irriterende i lufthavnen.
“Man skal huske, at lufthavnen måske er det sted, hvor flest nationaliteter og kulturer mødes. Dét kombineret med en smule tidspres, og måske endda trætte børn er en kombination, der kan trække tænder ud på de fleste. Derfor er det også vigtigt at væbne sig med lidt ekstra tålmodighed, så afrejsen bliver en god oplevelse for alle,” siger Louise Hertzum Andersen, fagchef i Gouda Rejseforsikring.
Med forberedelse kan irritationen undgås
Et klassisk irritationsmoment er også, når rejsende ikke er forberedte ved sikkerhedskontrollen. Sådan lyder det fra 25 procent af danskerne i undersøgelsen.
Og denne sommer bliver ingen undtagelse. Derfor har Louise Hertzum Andersen også et par gode råd til, hvordan man kan forberede sig inden man kommer frem til securityområdet.
“Hvis man rejser med toiletsager eller elektronik i håndbagagen, bør man pakke dem til sidst, så de ligger lige for, når man ankommer til security. Derudover, kan man med fordel bruge ventetiden i køen på at fjerne løse genstande som bælte, telefon og andet man har i lommerne, og putte i sin taske eller jakkelomme. På den måde er man klar, når det bliver ens tur, og køen kommer til at glide langt bedre.”
Derudover påpeger Louise Hertzum Andersen, at selvom nogle lufthavne har implementeret nye scannere i security, hvor væsker og elektronik ikke skal ud af tasken, så er det langt fra alle steder, man kan forvente dette. I Københavns Lufthavn er udskiftningen i gang, men når ikke at gælde alle scannere inden højsæsonen.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1034 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af YouGov for Gjensidige i juni 2025.
Hvilken adfærd fra andre rejsende, irriterer dig mest, når du er i en lufthavn?Du kan markere op til tre svar |
|
Folk, der springer over i køen |
43% |
Folk, der presser bagfra i køen |
31% |
Folk, der står i vejen ved gaten, inden de kan boarde flyet |
10% |
Folk, der er synligt berusede |
23% |
Folk, der ikke er forberedte ved sikkerhedskontrollen |
25% |
Folk, der står for tæt ved bagagebåndet |
16% |
Folk, der blokerer gangarealer |
16% |
Folk, der har højlydte telefonsamtaler |
33% |
Folk, der har højlydte børn |
25% |
Ingen af ovennævnte |
5% |
Ved ikke |
9% |
Nøgleord
Kontakter
Lise MadsenKommunikationskonsulent Gjensidige
Tlf:20111842lise.madsen@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark og Sverige. I Norge tilbydes også pension og opsparing.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Efter våd sommer: Boligejere mangler en plan for oversvømmelser12.8.2025 07:47:00 CEST | Pressemeddelelse
Det har aldrig været mere relevant, men alligevel mangler rigtig mange boligejere en plan for håndtering af oversvømmelser i deres bolig, viser en ny undersøgelse foretaget YouGov for Gjensidige og NRGi.
Farlig adfærd: Halvdelen af danskerne oplever bilister kører over for rødt lys5.8.2025 07:34:00 CEST | Pressemeddelelse
Selvom det at standse ved rødt er en grundlæggende færdselsregel, oplever flere danskere, at bilister ignorerer signalet og kører videre. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige.
Danskere overser simpelt trick mod store vandmængder31.7.2025 07:46:00 CEST | Pressemeddelelse
Alle kneb tages i brug, når huset og kælderen skal beskyttes mod den tunge sommerregn. Men syv ud af ti danske række- og parcelhusbeboere ser ikke regntønder som en aktiv del af skadeforebyggelsen. Og det er en fejl, mener skadedirektør i Gjensidige.
Cyklister til gene: Mange oplever dårlig cykelvane29.7.2025 07:49:00 CEST | Pressemeddelelse
Tusindvis af danskere tager hver dag cyklen til skole eller på arbejde. Det er dog langt fra alle, som husker at overholde færdselsreglerne. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige.
To ud af tre af danskerne ved ikke dette om deres betalingskort17.7.2025 07:36:00 CEST | Pressemeddelelse
Størstedelen af danskerne ved ikke, om deres betalingskort har en grænse for, hvor meget de kan bruge det, når de er i udlandet. Det kan give udfordringer på udlandsferien.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum