Gjensidige

Her er de ting, der irriterer danskere mest i lufthavnen

Del

Sommerferien står for døren, og for rigtig mange kan opholdet i lufthavne være en stressende oplevelse. Og i en ny undersøgelse afslører danskerne, hvad der særligt irriterer dem ved andre rejsende, når de er i lufthavnen.

Få steder kan få blodtrykket op som lufthavnen i sommerferien. For de tusindvis af danskere der hvert år rejser ud og hjem på sommerferie, er det en uundgåelig del af rejsen, som tager timer af ferien, og som ofte foregår i de meget tidlige timer af døgnet.  

En ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring viser, hvilke ting der går danske rejsende mest på, når de befinder sig i lufthavnen. Her er det særligt køkultur, der er til stor irritation.  

I undersøgelsen svarer 43 procent, at folk der springer over i køen, er det største irritationsmoment, mens 31 procent mener, det mest irriterende er, når folk presser bagfra i køen. Imellem to eksempler på dårlig køkultur finder man højlydte telefonsamtaler, som 33 procent svarer, er det mest irriterende i lufthavnen.  

“Man skal huske, at lufthavnen måske er det sted, hvor flest nationaliteter og kulturer mødes. Dét kombineret med en smule tidspres, og måske endda trætte børn er en kombination, der kan trække tænder ud på de fleste. Derfor er det også vigtigt at væbne sig med lidt ekstra tålmodighed, så afrejsen bliver en god oplevelse for alle,” siger Louise Hertzum Andersen, fagchef i Gouda Rejseforsikring.  

Med forberedelse kan irritationen undgås 

Et klassisk irritationsmoment er også, når rejsende ikke er forberedte ved sikkerhedskontrollen. Sådan lyder det fra 25 procent af danskerne i undersøgelsen.  

Og denne sommer bliver ingen undtagelse. Derfor har Louise Hertzum Andersen også et par gode råd til, hvordan man kan forberede sig inden man kommer frem til securityområdet. 

“Hvis man rejser med toiletsager eller elektronik i håndbagagen, bør man pakke dem til sidst, så de ligger lige for, når man ankommer til security. Derudover, kan man med fordel bruge ventetiden i køen på at fjerne løse genstande som bælte, telefon og andet man har i lommerne, og putte i sin taske eller jakkelomme. På den måde er man klar, når det bliver ens tur, og køen kommer til at glide langt bedre.” 

Derudover påpeger Louise Hertzum Andersen, at selvom nogle lufthavne har implementeret nye scannere i security, hvor væsker og elektronik ikke skal ud af tasken, så er det langt fra alle steder, man kan forvente dette. I Københavns Lufthavn er udskiftningen i gang, men når ikke at gælde alle scannere inden højsæsonen.  

Om undersøgelsen 

Undersøgelsen er foretaget blandt 1034 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af YouGov for Gjensidige i juni 2025. 

Hvilken adfærd fra andre rejsende, irriterer dig mest, når du er i en lufthavn?Du kan markere op til tre svar 

Folk, der springer over i køen 

43% 

Folk, der presser bagfra i køen 

31% 

Folk, der står i vejen ved gaten, inden de kan boarde flyet 

10% 

Folk, der er synligt berusede 

23% 

Folk, der ikke er forberedte ved sikkerhedskontrollen 

25% 

Folk, der står for tæt ved bagagebåndet 

16% 

Folk, der blokerer gangarealer 

16% 

Folk, der har højlydte telefonsamtaler 

33% 

Folk, der har højlydte børn 

25% 

Ingen af ovennævnte 

5% 

Ved ikke 

9% 

Nøgleord

Kontakter

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark og Sverige. I Norge tilbydes også pension og opsparing. 

Følg pressemeddelelser fra Gjensidige

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Gjensidige

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye