Hedensted Kommune

Hedensted Kommune indgår klimapartnerskab med tunge aktører i transportbranchen

Del

Et nyt, ambitiøst klimapartnerskab mellem Hedensted Kommune, Volvo Trucks Danmark, Recharge City,  GodEnergi og Rådet for Grøn Omstilling skal sætte fart på den grønne omstilling af den tunge transport lokalt og i Danmark. Partnerskabet skal styrke samarbejdet om grønne drivmidler, ladeinfrastruktur og innovative løsninger, der både reducerer CO₂-udledning og fremmer bæredygtig erhvervsudvikling.

Billede af personer der indgår partnerskabsaftalen på vegne af aktørerne.
Et nyt partnerskab for grøn, tung transport blev i går indgået på rådhuset i Hedensted. Fra venstre mod højre er det Charlotte Ørnsvig (Recharge City), Marc Reseke (Hedensted Kommune), Simon Lysholm Christensen (GodEnergi) - Med online: Christian Rohmann, (Rådet for Grøn Omstilling), Michael Sparlund (Volvo Danmark) - Ole Vind (Hedensted Kommune), Heidi Baltzer Schmidt (Hedensted Kommune) & Marianne Berthelsen (Hedensted Kommune).

Hedensted-borgmester Ole Vind (V) fremhæver Hedensteds centrale rolle som geografisk og logistisk knudepunkt, som et oplagt udgangspunkt for udvikling af grønne transportløsninger:

– Med vores placering midt i Danmark og et stærkt erhvervsliv inden for transport og logistik, har Hedensted Kommune et medansvar for, og potentialet til, at gå forrest i den grønne omstilling i transportsektoren. Med partnerskabet vil vi være med til at understøtte konkrete udviklingstiltag, hvor grøn transport bliver til virkelighed.

Partnerskabet, der er organiseret med en styregruppe på tværs af sektorer, bygger på frivillighed, fælles mål og en erkendelse af, at ingen aktør kan løfte den grønne omstilling alene. Her spiller køretøjsleverandørerne også en vigtig rolle.

Michael Sparlund, E-mobility specialist hos Volvo Trucks Danmark, forklarer:

– Den tunge transport står over for store forandringer og skal i langt højere grad elektrificeres. Det kræver fælles indsatser, hvis vi skal lykkes. Derfor er vi glade for at bidrage med vores viden og teknologi og til et tæt samarbejde, som sikrer, at vi kan tænke i hele værdikæden på transportområdet. Det bliver partnerskabet med Hedensted et vigtigt skridt i, så vi kan gøre emissionsfri lastbiltransport til virkelighed.

Hos Recharge City, som er Nordeuropas største parkeringsanlæg for lastbiler, ser man store perspektiver i aftalen.

Charlotte Ørnsvig, projektdirektør i Recharge City, siger:

– Partnerskabet passer rigtig godt ind, i det vi gerne vil med Recharge City – nemlig at skabe bedre rammer og bæredygtige løsninger for transportsektoren. Derfor glæder vi os over, at vi kan være med til at løfte dette ambitiøse projekt og generere viden og dele erfaringer på tværs – og Hedensted er det perfekte sted at gøre det. Vi vil være med til at skabe løsninger, der ikke kun virker her, men som kan skaleres til resten af landet – og gerne internationalt.

Også ladesektoren er en afgørende brik i at udrulle grønne transportløsninger. Derfor ser GodEnergi store perspektiver i samarbejdet, fortæller Simon Lysholm Christensen, EV Specialist hos GodEnergi:

– Overgangen til grønne drivmidler kræver ikke bare ambitioner. Den kræver en solid og fremtidssikret ladeinfrastruktur, skræddersyet til de reelle behov hos dem, der kører på vejene hver dag. Det kræver tæt samarbejde mellem virksomheder, myndigheder, energiselskaber og os, der står for at levere og implementere løsningerne i praksis. Hos GodEnergi har vi sat standarden for tung transport i Danmark, og vi ser frem til at bringe vores erfaring og helhedsorienterede tilgang i spil i dette samarbejde.

Fra civilsamfundets side ser Rådet for Grøn Omstilling stor værdi i samarbejdet som model for fremtidens grønne transportløsninger.

Jeppe Juul, transportpolitisk chef i rådet, udtaler:

– Den grønne omstilling af den tunge transport er et af de sværeste og vigtigste skridt i klimaarbejdet. Derfor er det meget positivt, at Hedensted Kommune og erhvervslivet går sammen i et konkret samarbejde, der kan teste og skalere løsninger i praksis. Vi ser det som en model, der kan inspirere andre kommuner – og være med til at sætte en ny standard for, hvordan lokal handling kan bidrage til nationale klimamål.

FAKTA:

  • Partnerskabet vil igangsætte og støtte initiativer, der:

    1. Skaber overblik over og afprøver grønne drivmidler (el, biogas, HVO, brint mv.)
    2. Støtter etablering af ladeinfrastruktur og tankanlæg i samarbejde med energiselskaber.
    3. Hjælper virksomheder med at søge nationale tilskud (fx Transportpuljen)
    4. Muliggør fælles indkøb, test og demonstration af grønne lastbiler
    5. Understøtter kompetenceudvikling og grøn omstilling i virksomhederne

  • Partnerskabet drives af en styregruppe med medlemmer fra de deltagende organisationer. 

  • Partnerskabet får organisatorisk støtte fra Hedensted Kommune og finansieres delvist af kommunale midler samt fondsmidler og nationale puljer.

Kontakter

Jeppe JuulTransportpolitisk chefRådet for Grøn Omstilling

Tlf:33 18 19 48

Følg pressemeddelelser fra Hedensted Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Hedensted Kommune

Milliarder af skattekroner på spil: Borgmestre er begejstrede for opgør med skævt fordelingssystem18.6.2025 15:17:02 CEST | Pressemeddelelse

Med et nyt kommissorium sætter Regeringen nu for alvor gang i en længe ventet analyse af det kommunale tilskuds- og udligningssystem. Analysen skal bidrage til at sikre en mere objektiv, gennemskuelig og ikke mindst stabil fordeling af midler mellem kommunerne i Danmark. Det vækker glæde hos borgmestrene i Hedensted, Holstebro, Favrskov og Rebild, der gennem flere år har presset på for et opgør med systemet.

Lokalplan i Juelsminde tager yderligere form: Mere lys og luft ved nybyggeri på havneområdet9.5.2025 13:09:18 CEST | Pressemeddelelse

Udvalget for Teknik & Miljø behandlede onsdag den 7. maj det reviderede udkast til lokalplanen for Juelsminde havneområde. På den baggrund lægges der nu op til, at flere byggefelter langs havnebassinet ikke må bebygges med en stor, sammenhængende bygning – men at byggefelterne minimum skal rumme to eller tre adskilte bygninger. Ligesom der lægges op til mere luft mellem andre mulige bygninger på havnen.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye