Østlig Ringvej vil lede trafik uden om indre København
En Østlig Ringvej anlagt som sænketunnel langs Amagers østkyst mellem Nordhavn i nord og Øresundsmotorvejen i syd vil i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14%, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over 4 mio. timer i trafikken.

Nye trafikmodelberegninger viser, at Østlig Ringvej vil lede trafik uden om den centrale del af København samtidig med, at den vil kunne trafikbetjene nye byområder i Østhavnen og forbedre adgangen til Øresundsforbindelsen.
Trafikmodelberegningerne er foretaget som led i miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej, som Sund & Bælt er i gang med. Beregningerne viser, hvilken effekt Østlig Ringvej vil have for trafikken i forhold til et scenarie uden Østlig Ringvej. Beregningerne tager udgangspunkt i et hverdagsdøgn i årene 2035, 2040, 2050 og 2070.
Over 80.000 daglige køretøjer
Af beregningerne fremgår det blandt andet, at over 87.000 trafikanter dagligt vil benytte Østlig Ringvej i 2050. Det vil have betydning for trafikken, som aflastes i det meste af Københavns og Frederiksbergs kommuner, lige som Gladsaxe, Rødovre, Hvidovre og Herlev kommuner også vil opleve en aflastning af trafikken som følge af en Østlig Ringvej. Det indre København vil opleve en aflastning på 14%, mens trafikken på Knippelsbro aflastes med 25% og Langebro og H. C. Andersens Boulevard aflastes med 15%.
Mindre lastbiltrafik
Ifølge beregningerne vil også lastbiltrafikken i København reduceres, hvis Østlig Ringvej bliver anlagt. I 2050 vil der i Indre By være 18% færre lastbiler på vejene end uden en Østlig Ringvej. H. C. Andersens Boulevard ved Rådhuspladsen vil opleve en aflastning på 24%, og effekten vil strække sig til andre strækninger som Amager Strandvej, der vil aflastes med 36%.
Tidsbesparelser
De ændrede trafikmønstre, som Østlig Ringvej kan medføre, vil give trafikanter i København rejsetidsbesparelser. En tur i myldretiden fra Tårnby til Gentofte reduceres for eksempel med 10 til 20 minutter, og fra Lyngby til Amager Strandpark vil køreturen være omkring 5 til 10 minutter kortere. Forbindelsen vil også gøre det lettere at pendle mellem Danmark og Sverige, da turen fra eksempelvis Øresundsforbindelsen til Nordhavn vil kunne gennemføres 20 til 30 minutter hurtigere.
Øget trafik på nogle indfaldsveje
Nogle strækninger vil opleve en trafikstigning, da der vil komme mere trafik på de adgangsveje, der fører til Østlig Ringvej. Det gælder særligt Helsingørmotorvejen, Nordhavnsvej og Nordhavnstunnelen.
Trafikken på den inderste del af Helsingørmotorvejen forventes at stige med 28% på et hverdagsdøgn i 2050, mens trafikken på Nordhavnsvej beregnes at blive fordoblet. Trafikken i Nordhavnstunnelen vil opleve en firedobling, hvis Østlig Ringvej anlægges. Det kan medføre lavere hastighed og forøget rejsetid på denne del af ruterne, men sammenlagt vil rejsetidsbesparelser for trafikanter i hovedstaden være på over 4 millioner timer årligt.
Det kommer også trafikanter på Motorring 3, Amagermotorvejen og den vestlige del af Øresundsmotorvejen til gode, idet disse strækninger vil opleve en aflastning på henholdsvis 3%, 6% og 7%.
Den fulde Østlig Ringvej vil ud over ovennævnte effekter også kunne bidrage til styrket integration i Øresundsregionen, da trafikken til Øresundsforbindelsen forventes at stige med 4%.
Miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej forventes færdig i 2026, hvorefter der kan tages politisk stilling til projektet.
Læs forudsætningsnotatet her.
Læs rapport om trafikmodelberegninger for Østlig Ringvej her.
Læs mere om Østlig Ringvej her.
| Forudsætninger gennemgået |
|
Forud for trafikmodelberegningerne har Sund & Bælt etableret en følgegruppe, der består af eksterne eksperter og interessenter fra DTU, CONCITO, Dansk Industri, Københavns Kommune, By & Havn, Københavns Lufthavn, Metroselskabet, Refshaleøens Ejendomsselskab, Vejdirektoratet og Transportministeriet. Følgegruppen har i samarbejde med Sund & Bælt fastlagt de forudsætninger, der indgår i beregningerne af de trafikale effekter af en Østlig Ringvej. Trafikmodelberegningerne er et kvalificeret bud på, hvordan trafikken vil se ud i forhold til de forudsætninger, der er fastlagt forud for beregningerne. Der er foretaget beregninger for årene 2035, 2040, 2050 og 2070. Beregninger viser forskellen på udviklingen i trafikken med og uden en Østlig Ringvej i de pågældende år. Beregningerne dækker en fuld Østlig Ringvej fra Helsingørmotorvejen og Nordhavn i nord til Øresundsmotorvejen i syd. Beregninger for 1. etape af Østlig Ringvej fra Nordhavn til Lynetteholm er under udarbejdelse og forventes klar i løbet af 2. halvår 2025. |
| Udvalgte effekter af Østlig Ringvej pr. hverdagsdøgn i 2050 |
|
Kontakter
Louise RasmussenKommunikationskonsulent, Sund & Bælt
Tlf:+ 45 51 37 79 22lora@sbf.dkFølg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Munck Havne & Anlæg vinder opgave om udvidelse af motorvej11.12.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Sund & Bælt tildeler første etape af opgaven med at udvide Øresundsmotorvejen til Munck Havne & Anlæg. Projektet skal forbedre fremkommeligheden på motorvejen, der i dag er præget af omfattende kødannelse og trængselsproblemer i myldretiden.
Nye priser på Storebælt i 2026 for fritidstrafikken5.12.2025 12:38:57 CET | Pressemeddelelse
Priserne for at passere de grønne ekspresbaner med bizz eller nummerplade stiger fra 201 til 205 kr. 1. januar 2026. For personbiler, der betaler kontant eller med kort, stiger prisen til 235 kr. Besparelsen ved at benytte ekspresbanerne bliver dermed 30 kr. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Ekprespris kræver ikke længere en særaftale Fra 1. januar 2026 bliver det lettere at opnå ekspresprisen med bizz eller nummerpladebetaling. Hidtil har det krævet en Storebælt Privataftale, men fremover vil man automatisk opnå besparelsen uden behov for en særskilt aftale. Det gælder, uanset om man er kunde hos Brobizz, ØresundPay eller øvrige udbydere. Formålet er at forenkle processen for alle privatkunder, uanset hvilken udbyder man benytter. Sådan ser priserne ud for privatkunder i 2026 Køretøjstype Eksprespris Kort- og kontantpris MC / personbil under 3 m 109 kr. 125 kr. Personbil under 6 m
Prisændringer for erhvervskunder på Storebælt i 20265.12.2025 12:38:12 CET | Pressemeddelelse
1. januar 2026 stiger prisen for at passere Storebælt med grøn rabat for lastbiler og busser mellem 10-20 meter fra 874 kr. til 887 kr. Prisen uden grøn rabat stiger fra 1.005 kr. til 1020 kr. Dermed bliver besparelsen 133 kr. med grøn rabat. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Grøn rabat erstattes af eksprespris for lette erhvervskøretøjer I det nye år vil lette erhvervskøretøjer automatisk få turen til eksprespris, hvis der betales med bizz eller nummerplade i ekspresbanerne. Det betyder, at grøn rabat afskaffes, og man skal derfor ikke længere søge om grøn rabat for at få en besparelse. Ekspresprisen i en almindelig personbil med bizz eller nummerplade bliver 205 kr. i 2026. Grøn rabat vil fortsat være gældende for alle tunge erhvervskøretøjer. For at opnå grøn rabat kræver det, at ens køretøj opfylder betingelserne. Find alle priser og læs mere om betingelser for Grøn rabat på St
Øresundsmotorvejen ved Københavns Lufthavn genåbner kørespor mod Sverige27.11.2025 08:32:33 CET | Pressemeddelelse
Den midlertidige lukning af køresporene på Øresundsmotorvejen ved Københavns Lufthavn og lukning af frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup er slut. Motorvejen og frakørslen genåbner lørdag morgen den 29. november.
Fremgang i trafikken bidrager til opjustering af resultat26.11.2025 14:29:03 CET | Pressemeddelelse
Flere trafikanter end ventet har i årets første ni måneder kørt over Storebæltsbroen og Øresundsbron. Samtidig er omkostningsniveauet lavere end forventet. Derfor opjusteres forventninger til årets resultat.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum