Østlig Ringvej vil lede trafik uden om indre København
En Østlig Ringvej anlagt som sænketunnel langs Amagers østkyst mellem Nordhavn i nord og Øresundsmotorvejen i syd vil i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14%, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over 4 mio. timer i trafikken.

Nye trafikmodelberegninger viser, at Østlig Ringvej vil lede trafik uden om den centrale del af København samtidig med, at den vil kunne trafikbetjene nye byområder i Østhavnen og forbedre adgangen til Øresundsforbindelsen.
Trafikmodelberegningerne er foretaget som led i miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej, som Sund & Bælt er i gang med. Beregningerne viser, hvilken effekt Østlig Ringvej vil have for trafikken i forhold til et scenarie uden Østlig Ringvej. Beregningerne tager udgangspunkt i et hverdagsdøgn i årene 2035, 2040, 2050 og 2070.
Over 80.000 daglige køretøjer
Af beregningerne fremgår det blandt andet, at over 87.000 trafikanter dagligt vil benytte Østlig Ringvej i 2050. Det vil have betydning for trafikken, som aflastes i det meste af Københavns og Frederiksbergs kommuner, lige som Gladsaxe, Rødovre, Hvidovre og Herlev kommuner også vil opleve en aflastning af trafikken som følge af en Østlig Ringvej. Det indre København vil opleve en aflastning på 14%, mens trafikken på Knippelsbro aflastes med 25% og Langebro og H. C. Andersens Boulevard aflastes med 15%.
Mindre lastbiltrafik
Ifølge beregningerne vil også lastbiltrafikken i København reduceres, hvis Østlig Ringvej bliver anlagt. I 2050 vil der i Indre By være 18% færre lastbiler på vejene end uden en Østlig Ringvej. H. C. Andersens Boulevard ved Rådhuspladsen vil opleve en aflastning på 24%, og effekten vil strække sig til andre strækninger som Amager Strandvej, der vil aflastes med 36%.
Tidsbesparelser
De ændrede trafikmønstre, som Østlig Ringvej kan medføre, vil give trafikanter i København rejsetidsbesparelser. En tur i myldretiden fra Tårnby til Gentofte reduceres for eksempel med 10 til 20 minutter, og fra Lyngby til Amager Strandpark vil køreturen være omkring 5 til 10 minutter kortere. Forbindelsen vil også gøre det lettere at pendle mellem Danmark og Sverige, da turen fra eksempelvis Øresundsforbindelsen til Nordhavn vil kunne gennemføres 20 til 30 minutter hurtigere.
Øget trafik på nogle indfaldsveje
Nogle strækninger vil opleve en trafikstigning, da der vil komme mere trafik på de adgangsveje, der fører til Østlig Ringvej. Det gælder særligt Helsingørmotorvejen, Nordhavnsvej og Nordhavnstunnelen.
Trafikken på den inderste del af Helsingørmotorvejen forventes at stige med 28% på et hverdagsdøgn i 2050, mens trafikken på Nordhavnsvej beregnes at blive fordoblet. Trafikken i Nordhavnstunnelen vil opleve en firedobling, hvis Østlig Ringvej anlægges. Det kan medføre lavere hastighed og forøget rejsetid på denne del af ruterne, men sammenlagt vil rejsetidsbesparelser for trafikanter i hovedstaden være på over 4 millioner timer årligt.
Det kommer også trafikanter på Motorring 3, Amagermotorvejen og den vestlige del af Øresundsmotorvejen til gode, idet disse strækninger vil opleve en aflastning på henholdsvis 3%, 6% og 7%.
Den fulde Østlig Ringvej vil ud over ovennævnte effekter også kunne bidrage til styrket integration i Øresundsregionen, da trafikken til Øresundsforbindelsen forventes at stige med 4%.
Miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej forventes færdig i 2026, hvorefter der kan tages politisk stilling til projektet.
Læs forudsætningsnotatet her.
Læs rapport om trafikmodelberegninger for Østlig Ringvej her.
Læs mere om Østlig Ringvej her.
Forudsætninger gennemgået |
Forud for trafikmodelberegningerne har Sund & Bælt etableret en følgegruppe, der består af eksterne eksperter og interessenter fra DTU, CONCITO, Dansk Industri, Københavns Kommune, By & Havn, Københavns Lufthavn, Metroselskabet, Refshaleøens Ejendomsselskab, Vejdirektoratet og Transportministeriet. Følgegruppen har i samarbejde med Sund & Bælt fastlagt de forudsætninger, der indgår i beregningerne af de trafikale effekter af en Østlig Ringvej. Trafikmodelberegningerne er et kvalificeret bud på, hvordan trafikken vil se ud i forhold til de forudsætninger, der er fastlagt forud for beregningerne. Der er foretaget beregninger for årene 2035, 2040, 2050 og 2070. Beregninger viser forskellen på udviklingen i trafikken med og uden en Østlig Ringvej i de pågældende år. Beregningerne dækker en fuld Østlig Ringvej fra Helsingørmotorvejen og Nordhavn i nord til Øresundsmotorvejen i syd. Beregninger for 1. etape af Østlig Ringvej fra Nordhavn til Lynetteholm er under udarbejdelse og forventes klar i løbet af 2. halvår 2025. |
Udvalgte effekter af Østlig Ringvej pr. hverdagsdøgn i 2050 |
|
Kontakter
Louise RasmussenKommunikationskonsulent, Sund & Bælt
Tlf:+ 45 51 37 79 22lora@sbf.dkFølg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Presseinvitation: Transportministre åbner stor Femern-udstilling i LEGOLAND12.6.2025 14:54:53 CEST | Pressemeddelelse
Transportministrene Thomas Danielsen og Claus Ruhe Madsen, Slesvig-Holsten, indvier mandag den 23. juni en ny 250 kvm stor udstilling i LEGOLAND i Billund. LEGO modellerne i den nye attraktion viser byggeriet af verdens længste sænketunnel – Femern Bælt-tunnelen – og skal inspirere børn og unge gennem leg og læring til at overveje en uddannelse inden for byggefagene.
Sund & Bælt inviterer til borgermøder om Østlig Ringvej28.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælt afholder borgermøde i Kastrup og på Østerbro om arbejdet med den igangværende miljøkonsekvensvurdering af Østlig Ringvej.
Vedligehold påvirker trafikken på Storebæltsbroen i næste uge27.5.2025 15:05:58 CEST | Pressemeddelelse
Fra mandag den 2. juni til onsdag d. 4 juni udføres der vedligeholdelsesarbejde på Storebæltsbroen i aften- og nattetimerne. I denne periode vil der være dobbeltrettet trafik. Broen lukkes kortvarigt ad flere omgange for at omlægge trafikken.
6000 truede haletudser har fået nyt hjem på Sprogø23.5.2025 12:58:37 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælt er gået sammen med Zoologisk Have København om at styrke bestanden af den truede paddeart grønbroget tudse. For nogle uger siden blev der indsamlet æg på den gamle del af Sprogø, der under de bedste betingelser i ZOO har udviklet sig til tusindvis af haletudser, som nu er blevet sat ud på den menneskeskabte del af øen.
Sund & Bælt udbyder opgave med anlæg af overhalingsspor på jernbane i København21.5.2025 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Folketinget har besluttet, at der skal anlægges overhalingsspor ved Kalvebod i København for at øge kapaciteten til gavn for passager- og godstrafik på jernbanen. Sund & Bælt udbyder nu første del af opgaven som en totalentreprise på op mod 330 mio. kr.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum