føtex sætter ambitiøse sundhedsmål for 2030
Med fokus på Nøglehulsmærkede varer samt mindre sukker og fedt i det samlede varesortiment vil føtex gøre det lettere for kunderne at træffe et sundere valg.

En af Danmarks førende dagligvarekæder, føtex, tager nu et stort skridt i retning af at tilbyde kunderne et sundere udvalg af varer til gode priser. Med konkrete og ambitiøse sundhedsmålsætninger, lavet i samarbejde med egne indkøbere, vil føtex gøre det nemmere for danskerne at træffe et sundere valg, når de køber ind.
- Vi skal hele tiden udvikle os, så kundernes indkøbsoplevelse bliver sundere, bedre og nemmere. Vi forsøger hele tiden at sætte ekstra skub på sundhedsagendaen, og jeg er meget tilfreds med, at vi har sat os seriøse målsætninger om varernes indhold og et endnu større fokus på Nøglehulsmærkede varer frem mod 2030. Nu skal vi i arbejdstøjet, hvis vi skal lykkes med at nå de nye målsætninger, siger direktør i føtex, Morten Møberg.
Nøglehulsmærket er en vigtig guide for de kunder, der ønsker at vælge sundere alternativer. Derfor har føtex en klar målsætning om at øge udbuddet og salget af Nøglehulsmærkede varer. Konkret betyder det en udvidelse af sortimentet og et endnu større fokus på placeringen i butikkerne – til sammen skal de indsatser øge det samlede salg af Nøglehulsmærkede varer med 40 procent i 2030.
Nøglehulsmærket er en stærk guide inden for de enkelte varekategorier, men hvis man ikke ønsker varen med Nøglehullet, kan det som kunde være svært at orientere sig om, hvad det næstbedste alternativ er. Derfor kæmper føtex stadig for en udvidelse af Nøglehulsmærket eller en indførelse af Nutri-Score, så navigationsredskabet fremover dækker alle fødevarer.
Mindre fedt og sukker
Ud over det store fokus på Nøglehulsvarer har føtex sat yderligere målsætninger, der skal understøtte muligheden for at købe fødevarer med et sundere næringsindhold – det udmønter sig konkret i en målsætning om at reducere den solgte mængde af mættede fedtsyrer og sukkerarter med 1400 ton i 2030. For at eksemplificere ambitionen, svarer det i runde tal til 44 millioner pakker grillpølser og 15 millioner pakker guldkorn.
De mættede fedtsyrer og sukkerarter har den største negative indvirkning på det ernæringsmæssige indhold, og derfor er de parametre udvalgt som de bærende fokusområder.
Reduktionen opnås blandt andet gennem en stor gennemgang af ingredienslisten i alle private label varer og ved at lægge ekstra pres på mærkevareleverandørerne, så de fremover har større fokus på den ernæringsmæssige sammensætning i deres produktudvikling.
I føtex vil de inspirere kunderne til at træffe flere sunde valg, og et afgørende parameter i den proces er udvalget af varer. Fremover vil indkøberne i Salling Group og føtex vurdere og tilpasse varesortimentet efter de nye sundhedsmålsætninger.
- Reduktion af mættede fedtsyrer og sukkerarter kan naturligvis ikke stå alene, for vores kunder har også andre klare forventninger til vores produkter, og her vil vi også se ind i, hvordan de sundere valg kan blive mere simple, så vi også efterkommer ønsket om færre ultraforarbejdede fødevarer. Vores nye målsætninger sammenholdt med vores ønske om en ny sundhedsmærkning, som eksempelvis Nutri-Score, viser vores helhedsorienterede og transparente tilgang til sundhed, siger Morten Møberg.
Med de nye målsætninger tager føtex endnu et skridt i retning af at gøre sunde varer til en naturlig del af danskernes hverdag, og ser frem til at fortsætte dialogen med kunder, indkøbere og leverandører om, hvordan samarbejdet kan skabe en sundere fremtid for alle føtex-kunder.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comOm Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Rimi og Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 70.000 dedikerede kolleger i Danmark, Tyskland, Polen, Letland, Estland og Litauen servicerer hver uge millioner af kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 2,3 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Salling Group klargør 50 beredskabsbutikker11.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Landets største dagligvarekoncern accelerer arbejdet med at forberede 50 beredskabsbutikker, som skal kunne fungere i minimum to dage uden strøm eller forbindelse til omverdenen. Det skal bl.a. ske ved at sikre større lagerbeholdninger og butikkernes infrastruktur såsom strøm.
Bilka-leder vinder nystiftet pris: Tobias brænder for at udvikle sine elever10.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Dansk Erhverv, HK Privat og HK Handel har i år stiftet Oplæringsprisen, hvor fokus er på at skabe de bedste læringsrammer for elever og forme dem til fremtiden. Prisen bliver uddelt på tværs af hele detailbranchen, og den første vinder af Oplæringsprisen er Tobias Højland, Teamleder Trainee i Bilka Kolding.
Salling skriver historie og slår dørene op i København4.9.2025 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Stormagasinet Salling åbner for første gang dørene til et helt nyt Salling i hjertet af København – et mere kompakt format, men med samme høje ambitioner, kvalitet og service. Den historiske åbning falder sammen med Sallings 120 års jubilæum.
Netto til angreb på inflationsdrivere: Sænker prisen på dyre dagligvarer resten af året3.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Landets største dagligvarekæde sænker og låser prisen på fem af de varer, som er og har været hårdest ramt af fødevareinflationen.
Fra Tjele Gods til indkøbskurven: føtex med stor økologisk satsning29.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag kan føtex-kunder i hele landet lægge økologiske grøntsager og mejeriprodukter fra Tjele Gods i kurven. Det sker som led i det nye partnerskab, der skal gøre økologien mere tilgængelig for danskerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum