DI - Dansk Industri

Design booster erhvervslivets konkurrencekraft i en usikker verden

Del

Design i Danmark er langt mere end æstetik. Ny undersøgelse blandt 600 virksomheder viser, at design er en vigtig del af udviklingsprocesser og strategi, og det skaber konkurrencekraft. Men mange går stadig glip af det fulde potentiale.

Christian Wolff-Petersen, ejer af GH Form, siddende på citybænken skabt i samarbejde med Nanna Ditzel i 1997.
Christian Wolff-Petersen, ejer af GH Form, siddende på citybænken skabt i samarbejde med Nanna Ditzel i 1997. DDC

Verden er i forandring, og dansk erhvervsliv er nødt til være nytænkende og omstillingsparat for at følge med udviklingen. Her er design et værdifuldt værktøj – både til at udvikle forretningsmodeller, drive grøn omstilling samt skabe attraktive løsninger, der matcher kundebehov og ny lovgivning.

Heldigvis står Danmark stærkt. Vi er en design-nation med designere i verdensklasse – og det smitter af på erhvervslivet. Over halvdelen af danske virksomheder – store som små – anvender nemlig design til meget andet end valg af farve og form. Det bruges til at drive udviklingsprocesser og er en integreret del af forretningsstrategien – og det skaber konkurrencekraft i virksomhederne.

Det viser Design Delivers 2025, en spørgeundersøgelse foretaget af Megafon for DDC – Dansk Design Center og Dansk Industri. 600 private virksomheder med mere end 10 ansatte har medvirket i undersøgelsen, der dokumenterer, hvordan design skaber værdi i praksis. 28 % af virksomhederne svarer, at de bruger design som en central del af strategien, og 33 % svarer, at design er en integreret del af deres udviklingsprocesser. 

Og det betaler sig. 9 ud af 10 virksomheder, der bruger design i en eller anden grad, oplever, at det skaber værdi – blandt andet i form af øget konkurrencekraft, forbedret salg, styrket brand, højere brugervenlighed og evnen til at skille sig ud fra konkurrenterne. Samtidig viser undersøgelsen, at jo mere design er integreret i strategien – jo tidligere det inddrages i udviklingen af produkter – desto mere værdi skaber det for virksomheden.

“Den nye Design Delivers bekræfter os i, at design er en vigtig ingrediens i dansk erhvervsliv. Vi oplever, at virksomhederne efterspørger kompetencer til at håndtere globale forandringer og imødekomme nye markeder og teknologisk udvikling. Vi ved, at designdrevne værktøjer og viden kan hjælpe virksomhederne med at navigere i usikkerhed og skabe forretningsmodeller, der er robuste nu og i fremtiden,” siger Henriette Søltoft, vicedirektør i Dansk Industri.

Uden design - intet GH Form

En af de virksomheder, som har brugt design til at udvikle sig i takt med verdens forandring er GH Form – et familieejet jernstøberi i Borup. Mens mange danske jernstøberier måtte lukke med den stigende globalisering i 90’erne, formåede GH Form at transformere sig ved at samarbejde med nogle af landets førende arkitekter og designere. Det betød, at de gik fra at være underleverandører til industrien til en anerkendt produktionsvirksomhed, som giver Danmarks byrum identitet med gade- og parkudstyr.

“Uden design var der ikke noget GH Form. Vi har prøvet at designe vores egne produkter, men de sender de forkerte signaler og har ikke samme salgsværdi, så det er vi for længst stoppet med. Magien sker i sammensmeltningen af vores viden om materialer og produktionsteknik, og designerens blik for funktionalitet og æstetik,” siger Christian Wolff-Petersen, ingeniør og ejer af GH Form.   

GH Form står blandt andet bag Citybænken, udviklet i samarbejde med den anerkendte designer Nanna Ditzel, samt en række ikoniske serier af byrumsinventar skabt i samarbejde med design- og arkitektvirksomheder.

Design er med andre ord tænkt ind fra starten af produktudviklingen, og det har hjulpet virksomheden med at imødekomme bæredygtighedskrav. Alt hvad GH Form producerer er nemlig lavet af et restprodukt: små metalkugler, som er trykket ud af hullerne i perforerede plader.

“Det har gjort, at vi kan levere udstyr til miljøcertificerede byggerier, og det er afgørende for vores fremtid som jernstøberi i EU,” siger Christian Wolff-Petersen.

Mange virksomheder misser værdien af design

Men Danmarks designressource er langt fra udtømt. 2 ud af 5 virksomheder går potentielt glip af den merværdi, som design kan skabe, ved kun at bruge design som sidste finish eller ved slet ikke at bruge det. Størstedelen af de virksomheder, som er non-users, anser design som irrelevant – på trods af, at de efterspørger præcis de kompetencer, design bidrager med: udvikling af produkter, services, kundeindsigt og digitale løsninger.

“Mange virksomheder mangler stadig viden om, hvad design er og kan. I DDC har vi sat os for at gøre danske virksomheder førende i at konvertere brug af design til konkurrencekraft. Derfor deler vi viden og værktøjer fra hele designfeltet for at inspirere flere virksomheder til at bruge design på produktionsgangen, på fabriksgulvet og i produktudviklingen. Det er godt for virksomhederne og dermed godt for Danmark,” siger Martin Delfer, direktør i DDC.

Få et gratis designtjek


Vil du vide, hvordan din virksomhed kan få (mere) værdi ud af design?

DDC tilbyder et gratis designtjek – en 1:1 samtale, hvor vi sammen ser på, hvor der kan ligge et uforløst designpotentiale i jeres virksomhed, og hvordan I kan tage de første eller de næste skridt mod at bruge design mere strategisk.

Ræk ud til  Kimmie Tentschertkit@ddc.dk for at høre mere.

Design Delivers 2025 nøgletal:

 

9 ud af 10 virksomheder, der bruger design, vurderer, at det skaber værdi for:

  • Konkurrencekraft (90 %)
  • Salg (92%)
  • Brugervenlige løsninger (89 %)
  • Brand (92 %)
  • Evnen til at differentiere sig fra konkurrenter (93%)

 

8 ud af 10 virksomheder, der bruger design, vurderer, at det skaber værdi for:

  • Den økonomiske bundlinje (83 %)
  • Tiltrækning af arbejdskraft (82 %)
  • Udvikling af nye løsninger og forretningsmodeller (83 %)

2 ud af 3 virksomheder, der bruger design, vurderer, at det skaber værdi for:

  • Ressourceeffektivitet (65 %)

Om Design Delivers:

  • Spørgeundersøgelsen er foretaget via telefoninterview.
  • 600 private virksomheder med 10+ medarbejdere er blevet tilfældigt udvalgt over hele landet.
  • Virksomhederne har deltaget anonymt.
  • Målgruppen er personer, der har mandat til at udtale sig på vegne af hele virksomheden.
  • Stikprøven er repræsentativ på branche, geografi og størrelse. Stratificeringen er foretaget med udgangspunkt i, hvor stor en andel af den private arbejdsstyrke, der er beskæftiget inden for ovenstående stikprøveafgrænsninger. 
  • Design Delivers er foretaget af Megafon og udviklet af DDC – Dansk Design Center og Dansk Industri / DI Kreative Erhverv, med Creative Denmark som kommunikationspartner.

Kontakter

Pressekontakt:
Rebecca Juul Bedford Cywan, Kommunikationsansvarlig, DDC - Dansk Design Center
Tlf: 29331013
Mail: rbc@ddc.dk

Lars Bøgeskov, pressekoordinator DI, 22363138, larb@di.dk

Billeder

"Den nye Design Delivers bekræfter os i, at design er en vigtig ingrediens i dansk erhvervsliv. Vi oplever, at virksomhederne efterspørger kompetencer til at håndtere globale forandringer og imødekomme nye markeder og teknologisk udvikling - og design er en af dem," siger Henriette Søltoft, vicedirektør i Dansk Industri.
"Den nye Design Delivers bekræfter os i, at design er en vigtig ingrediens i dansk erhvervsliv. Vi oplever, at virksomhederne efterspørger kompetencer til at håndtere globale forandringer og imødekomme nye markeder og teknologisk udvikling - og design er en af dem," siger Henriette Søltoft, vicedirektør i Dansk Industri.
DI
Download
"Mange virksomheder mangler stadig viden om, hvad design er og kan. I DDC har vi sat os for at gøre danske virksomheder førende i at konvertere brug af design til konkurrencekraft," siger Martin Delfer, direktør i DDC.
"Mange virksomheder mangler stadig viden om, hvad design er og kan. I DDC har vi sat os for at gøre danske virksomheder førende i at konvertere brug af design til konkurrencekraft," siger Martin Delfer, direktør i DDC.
Download

Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri

NYE ANSIGTER I BESTYRELSEN HOS DI RANDERS-NORDDJURS10.6.2025 13:45:50 CEST | Pressemeddelelse

Dansk Industris regionale forening, DI Randers-Norddjurs, byder velkommen til tre nye medlemmer i bestyrelsen efter årets generalforsamling den 4. juni 2025 hos DI i Aarhus. De tre nye medlemmer i bestyrelsen, som blev valgt med applaus, er: Director, Head of Aerostructures Metal Manufacturing Thomas Steenfeldt Andersen, Terma Aerostructures A/S Direktør Morten Arnesen, Arena Randers | Randers Idrætshaller Direktør Henrik Rygaard, Rygaard Transport & Logistic A/S Bestyrelsen sagde farvel til HR-chef Chanett Mønster fra Arkikon A/S, der valgte ikke at genopstille, samt Lars Thomas Kristensen fra Thortrans A/S og Kim Egsmark Hovesen fra Terma Aerostructures, som trak sig i løbet af året på grund af jobskifte og salg af virksomhed. På generalforsamlingen blev følgende genvalgt til bestyrelsen: Direktør Peter Bogh Lindgaard, DermaPharm A/S Teknisk direktør Jens Brøndum, VAM A/S Adm. direktør Søren Mark Andersen, TurnTech A/S HR-direktør Margrete Larsen, Verdo A/S Direktør Michael Almskov A

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye