
Ny publikation afslører sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder
I en ny digital publikation, Kernetal 2025, går Schulstad tæt på de 14-18-åriges madvaner og spørger: hvad spiser de unge egentlig – og hvad styrer deres valg? Tre omfattende undersøgelser tegner et billede af en generation, der gerne vil spise sundere, blive mætte og hygge sig over maden, men som ofte udfordres af hverdagens fristelser og sociale forventninger.

Hver tredje danske teenager springer morgenmaden over, og hver tiende har ikke spist et rigtigt måltid, når klokken slår 13. Alligevel mener 43 % af de 15-18-årige, at de spiser sundt. Det viser nye tal i 2. udgave af den årlige publikation og undersøgelse af danskernes madvaner, Kernetal, som Danmarks førende leverandør af frisk brød, Schulstad, står bag. I årets Kernetal sætter Schulstad spot på teenagernes madvaner.
Baseret på tre omfattende undersøgelser giver Kernetal 2025 dog mere end et indblik i, hvad unge faktisk spiser. Kernetal 2025 dykker også ned i, hvorfor de vælger, som de gør, og hvordan pris, fællesskab og fristelser spiller en afgørende rolle, når det gælder kostvaner.
”Med Kernetal 2025 var det vigtigt for os at komme tættere på de unges egne oplevelser og forstå, hvad der egentlig former deres valg. Gennem undersøgelserne ser vi et tydeligt sundhedsparadoks, hvor de unge ønsker at spise sundt, og hvor mæthed er det vigtigste for dem, men sandheden er, at deres faktiske madvaner viser noget andet,” siger Pernille Bang-Löwgren, administrerende direktør i Schulstad.
Særligt hverdagens fristelser spiller en stor rolle i de unges madvaner. Publikationen viser, at 47 % af de 15-18-årige handler ugentligt i supermarkedet på en skoledag – og næsten en tredjedel gør det flere gange om ugen. Og købene er sjældent planlagte: Halvdelen træffer deres beslutning spontant, og mange bliver fristet af usunde alternativer som energidrikke, bake-off og snacks, når de står i supermarkedet. Samtidig siger 17 % af de unge, at det er vigtigt, at deres mad ikke vækker opmærksomhed i skolen, og hver tredje føler, at det er svært at finde noget, der både er sundt, mættende og socialt acceptabelt.
”De unge vil gerne det sunde, og det handler ikke om manglende viden, men om alt fra impulskøb til sociale spilleregler og ikke mindst manglende sunde alternativer til lave priser, der passer ind i den måde, de unge gerne vil spise på. Derfor er der også behov og mulighed for nye idéer, der gør det sunde til et attraktivt og fristende tilvalg,” siger Pernille Bang-Löwgren.
Undersøgelserne i Kernetal 2025 består af en kvantitativ undersøgelse af madvaner blandt danskere +18 år, en kvantitativ undersøgelse af 15-18-årige danskere samt en kvalitativ undersøgelse af 14-17-årige danskere. Den kvalitative undersøgelse indeholder både autoetnografiske opgaver, hvor de unge har dokumenteret deres mad fra morgen til aften med billeder i fem hverdage, samt afsluttende interviews.
Håbet spirer i fuldkornskrisen
Mens fuldkorn er en nøgleingrediens i en sund og mættende kost, viser Kernetal 2025, at 48 % af de 15-18-årige typisk ikke spiser hverken havregryn eller rugbrød på en dag. En bekymrende tendens ifølge Pernille Bang-Löwgren, fordi det er de to historisk største kilder til det vigtige fuldkorn i Danmark.
”Når næsten halvdelen af de unge ikke får fuldkorn på en almindelig dag fra de oplagte fuldkornsrige kilder, er det ikke bare et signal om ændrede madvaner, det er tegn på en reel fuldkornskrise. Vi ved, at fuldkorn spiller en dokumenteret rolle i forebyggelsen af livsstilssygdomme. Tallet er bekymrende, og det er en vigtig opgave for os at være med til at sikre, at fuldkorn igen bliver en naturlig del af de unges hverdag,” siger Pernille Bang-Löwgren.
Samtidig viser Kernetal 2025, at der også er håb at hente:
”Vi kan se, at de unge efterspørger måltider med mening, mobilfrie måltider og fællesskab. De vil gerne deltage i madlavning og interesserer sig for, hvad de spiser. Men når de sunde valgmuligheder er dyre eller utilgængelige i hverdagen, bliver det sværere at sætte handling bag de gode intentioner. Det skaber et mulighedsrum, vi er mange, der skal forsøge at gribe,” siger Pernille Bang-Löwgren.
En fælles opgave
I forbindelse med Kernetal 2025 har man sammenlignet svar fra 15-18-årige med svar fra forældre, der har gættet på, hvad deres barn i samme aldersgruppe ville svare. Her peger meget data på, at forældre undervurderer teenagernes gode intentioner. Eksempelvis svarer over halvdelen af de unge selv, at deres frokost er sund, mens kun 39 % af deres forældre tror det samme. Tal, der tegner et billede af et behov for en bedre forståelse for de unges perspektiv, hvis vi skal tage det nødvendige ansvar, lyder det fra Pernille Bang-Löwgren.
”Opgaven i at løfte børn og unges madvaner ligger ikke hos de unge. Den ligger hos os som voksne, men ikke ved at tro og gætte på, hvad der skal til. Vi skal være nysgerrige og lytte til de unge. Forældre, skoler, producenter, politikere og detailhandlen har alle en rolle at spille, hvis sunde madvaner skal blive en reel mulighed og ikke kun et ideal. Et ansvar, vi tager alvorligt i Schulstad. Med Kernetal 2025 har vi jagtet en dybere forståelse, så vi bedre kan arbejde for at skabe nye løsninger i nye formater, der passer til de unges livsstil”, siger Pernille Bang-Löwgren.
Den nye digitale publikation Kernetal 2025 kan læses her.
Nøgleord
Kontakter
Hannah KrausBrand Manager, Lantmännen Schulstad
Tlf:+45 51 63 18 75hannah.kraus@lantmannen.comBilleder












Udvalgte data fra Kernetal 2025
- 43 % af de 15-18-årige vurderer deres kost som sund.
- 1 ud af 3 af de 15-18-årige springer morgenmaden over.
- 73 % af de 15-18-årige har adgang til mad og drikke uden for skolen – og halvdelen køber ofte spontant.
- Kun 48 % af de 15-18-årige får typisk fuldkorn fra havregryn eller rugbrød på en dag.
- 53 % af de 15-18- årige mener, deres frokost er sund, men kun 39 % af forældre med børn i samme aldersgruppe tror dette.
- 1 ud af 10 af de 15-18-årige har ikke spist et rigtigt måltid før kl.13.00 på en normal hverdag.
- Næsten halvdelen af de 15-18-årige deltager jævnligt i madlavningen, og 2/3 af disse nyder det.
- Hver tredje af de 15-18-årige ønsker ikke telefon ved aftensmadsbordet.
- Næsten halvdelen af de 15-18-årige synes, det er vigtigt at få talt sammen rundt om aftensmadsbordet.
- 71 % af de 15-18-årige synes godt om ideen om gratis skolemad – det vigtigste kriterie er økonomiske fordele, og at familien og de selv kan spare penge.
Om Kernetal og undersøgelserne
Kernetal 2025 er en årligt tilbagevendende digital publikation fra Schulstad, der sætter fokus på aktuelle tendenser i danskernes madvaner. I 2025-udgaven er der zoomet ind på de 15-18-årige med henblik på at skabe større forståelse for unges valg og barrierer – og styrke samtalen om, hvordan vi sammen kan fremme en sundere madkultur blandt unge. Kernetal 2025 samler og bygger på tre undersøgelser:
1. Kvantitativ undersøgelse af brødvaner blandt danskere over 18 år
Data er indsamlet via et spørgeskema sendt ud repræsentativt til danskere 18+ år og er indsamlet med højde for at sikre korrekt kvotering på køn, alder og regioner. Der er gennemført 1.000 online interviews i målgruppen i perioden 1.-18. november 2024. Link til tallene bag undersøgelsen.
2. Kvalitativ undersøgelse af 14-17-årige
Undersøgelsen blev gennemført i efteråret 2024 og bestod af autoetnografiske opgaver samt dybdegående duo-interviews med 20 unge i alderen 14–17 år. Den autoetnografiske del strakte sig over fem hverdage, hvor deltagerne dokumenterede alle deres måltider, snacks og drikkevarer med billeder i perioden. Deltagerne blev rekrutteret ud fra specifikke kriterier, der sikrede spredning og variation i deltagernes alder, køn, igangværende uddannelse, forældres uddannelsesmæssige baggrund, placering i søskenderækken, geografi samt om de boede i en lille by (under 50.000 indbyggere), en stor by (over 50.000 indbyggere) eller i et landområde.
3. Kvantitativ undersøgelse af 15-18-årige og forældre til 15-18-årige
Data er indsamlet via et spørgeskema sendt ud til 15-18-årige danskere samt forældre med børn i alderen 15-18 år og er indsamlet med højde for at sikre korrekt kvotering på køn, alder og regioner ift. børnene. Der er gennemført 750 online interviews i målgruppen 15-18-årige og 600 online interviews blandt forældre i perioden 27. januar-20. februar 2025 med begrænset indsamling i uge 7 og uge 8 for at undgå vinterferien. Link til tallene bag undersøgelsen.
Om Schulstad
Historien om Schulstad startede i et bageri tilbage i 1880, da Viggo Schulstad købte et nedlagt rugbrødsbageri i St. Kongensgade i København. Dengang var Viggo drevet af en ambition om at forny og forbedre danskernes brødkultur – et fokus, der den dag i dag stadig er drivende for Schulstad. I dag er Schulstad Danmarks førende leverandør af friskt brød. Vi leverer langt over 100 mio. brød til danske hjem om året svarende til 20 poser brød pr. dansker. Schulstad er en del af Lantmännen Unibake, som er en af Europas største bageri koncerner, ejet af Lantmännen koncernen. Sammen har vi et stort fokus på råvarernes vej fra jord til bord, hvor vi arbejder for at sikre kvalitet og reducere vores miljømæssige aftryk.
Følg pressemeddelelser fra Schulstad
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.