Transportministeriet

Vejprojekter er endnu bedre end forventet

Del

Vejdirektoratet evaluerer løbende større vejprojekter, og de seneste tre evalueringer viser, at projekterne både har øget fremkommeligheden mere end ventet, og at projekterne blev billigere end budgetteret.

Gevinsterne ved at forbedre vejinfrastrukturen er større end ventet. Det viser de evalueringer, som Vejdirektoratet netop har færdiggjort af tre tidligere større anlægsprojekter. Det drejer sig om udbygningen af Østjyske Motorvej, 2. etape af Kalundborgmotorvejen og etableringen af Haderup Omfartsvej, som blev afsluttet i henholdsvis foråret 2019, efteråret 2019 og efteråret 2020. 

Evalueringerne viser, at den samfundsøkonomiske nettogevinst ved alle tre byggerier ikke bare er stor, men også større end det, der oprindeligt blev beregnet i beslutningsgrundlaget for projekterne. Den samfundsøkonomiske nettogevinst udregnes ved at sammenholde omkostningerne ved byggeriet med den tidsbesparelse, trafikanterne efterfølgende opnår. Endvidere indgår klimaeffekter, luftforurening, støj og uheld i beregningerne.

- Når vi udvider og bygger nye veje har det stor betydning for de daglige brugere, der nemmere og hurtigere kan komme frem. Med Vejdirektoratets evalueringer bliver det tydeligt, at vejprojekterne ikke kun er gode for den enkelte bilist, men for os alle sammen, og gevinsterne for samfundet er højere end ventet, siger transportminister Thomas Danielsen.

De faktiske tal viser, at man ved udbygningen fra 4 til 6 spor af Østjyske Motorvej mellem Skanderborg og Aarhus har fået en intern rente på 11,8 procent mod de 8,7 procent, der var beregnet i beslutningsgrundlaget. Den interne rente er således 3,1 procentpoint højere end det, der oprindeligt blev beregnet. Den interne rente viser, hvor stor forrentning samfundet får af investeringen i projektet. Er den interne rente større end ca. 3,2 procent, betragtes et projekt som en god investering. 

2. etape af Kalundborgmotorvejen og etableringen af Haderup Omfartsvej har fået en intern rente på henholdsvis 3,5 og 4 procentpoint højere end det, der oprindeligt blev beregnet. 

De tre projekter har givet større samfundsøkonomisk gevinst end forventet, fordi trafikanterne kommer hurtigere frem, end oprindeligt beregnet. Det har også haft en positiv effekt på forrentningen, at alle tre projekter blev billigere end det, der oprindeligt var afsat til dem.  

Projekterne er udført mellem 26 og 38 procent under budgettet, og det skyldes især tre forhold:

  • Vejdirektoratet har ikke haft store uforudsete udgifter, og derfor har det kun i begrænset omfang været nødvendigt at trække på de økonomiske reserver, der var afsat.
  • Projekterne er udført i en periode, hvor markedet for at opføre store byggeprojekter var gunstige.
  • Slutligt har Vejdirektoratet undervejs i projekterne fundet billigere anlægsmetoder, end det oprindeligt var forudsat. 

Yderligere kortlægger evalueringerne, at projekterne har flyttet trafik fra parallelle veje og landeveje. I Haderup har den nye omfartsvej betydet, at 4.800 færre køretøjer nu kører gennem Haderup, mens udbygningen af Kalundborgmotorvejen har fjernet omkring 17.000 køretøjer fra den gamle landevej ved Nr. Jernløse. 

Fakta

Vejdirektoratet har evalueret vejprojekter efter etablering siden 2017. Der er gennemført evalueringer af i alt 11 projekter, hvoraf ti har været mere rentable end ventet.

  • Helsingørmotorvejen, fra 5,1 % i beslutningsgrundlaget til 5,9% i evalueringen.
  • Køge Bugt Motorvejen, fra 11,8 % i beslutningsgrundlaget til 9,9 % i evalueringen.
  • Frederikssund MV. + Motorring 4, fra 9,4 % i beslutningsgrundlaget til 11,1 % i evalueringen.
  • Silkeborgmotorvejen fra 5,2 % i beslutningsgrundlaget til 6,8 % i evalueringen
  • Fynske Motorvej (Nr. Aaby-Middelfart) fra 8,5 % i beslutningsgrundlaget til 12,7 % i evalueringen.
  • Bredsten-Vandel (Rute 28 Vejle-Billund) fra 2,3 % i beslutningsgrundlaget til 3,0 % i evalueringen.
  • Næstved Omfartsvej fra 12,9 % i beslutningsgrundlaget til 18,6 % i evalueringen.
  • Holstebromotorvejen fra 5,1 % i beslutningsgrundlaget til 11,1 % i evalueringen.
  • Kalundborgmotorvejen, Regstrup fra 6,4 % i beslutningsgrundlaget til 9,9 % i evalueringen.
  • Østjyske Motorvej (Skanderborg – Aarhus) fra 8,7 procent i beslutningsgrundlaget til 11,7 % i evalueringen.
  • Haderup Omfartsvej fra 3,8 % i beslutningsgrundlaget til 7,8 % i evalueringen.

Links

Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye