Danske Bank og magasinet Vores Børn lancerer ny podcast-serie, der vil gøre forældre klogere på gaming og børns digitale liv
I en tid, hvor debatten om børn og unges digitale liv ofte er reduceret til kun at handle om skærmtid, har Danske Bank og Egmont-magasinet Vores Børn indgået samarbejde om en podcast-serie. Serien skal være med til at nuancere debatten og give forældre værktøjer til at åbne sårbare og trygge samtaler med deres børn.

Onsdag den 28. maj lancerede Danske Bank og Vores Børn podcast-serien Gamechanger – for forældre. Serien består af otte afsnit, hvor chefredaktør for Vores Børn, Christina B. Kjeldsen, er vært og har sat sig for at blive klogere på gaming.
I løbet af seriens otte afsnit taler Christina B. Kjeldsen med flere eksperter, blandt andet en hjerneforsker, en spilanmelder, en ekspert i online trivsel, Danmarks største Twitch-streamer og Danske Banks børne- og ungechef Anne Juel Jørgensen. Tilsammen er de forskellige eksperter med til at forklare, hvilken betydning gaming-universerne har for et børneliv anno 2025. Forældre behøver ikke nødvendigvis at forstå gaming, men de behøver at forstå, hvorfor deres barn synes, det er sjovt at game – de nye og gamle venskaber, der opstår, den fantasifulde leg og de kreative universer. Og så skal forældrene selvfølgelig også kende til de negative sider.
Online-gaming handler også om økonomi
Udover otte podcast-episoder består konceptet af en integreret content-kampagne, som tæller digitorials og video til sociale medier, der udkommer på tværs af Danske Banks, Vores Børns og Center for Digital Pædagogiks kanaler.
Ambitionen med Gamechanger – for forældre er at skabe indhold, der oplyser og giver konkrete værktøjer til en moderne forældregruppe, som ofte føler sig på bar bund, når det handler om gaming. Her er der tale om en målgruppe, som Egmont-magasinet Vores Børn hver dag rækker ud til, og derfor er et samarbejde om podcast-serien oplagt:
”Gode pengevaner starter tidligt – og i dag starter de ofte bag en skærm. For børn og unge er gaming ikke bare leg – det er et af deres første møder med komplekse forbrugsmekanismer og forretningsmodeller, der er designet til at få dem til at bruge penge. Når digitale køb, præmier og betting-elementer flytter ind i spiluniverset, udviskes grænsen mellem gaming og gambling. Det starter uskyldigt, men kan ende alvorligt. Derfor har vi som forældre et ansvar for at spørge ind og forstå, hvad der sker bag skærmen – også selvom det kan være svært at vide, hvor man skal starte,” siger Anne Juel Jørgensen, børne- og ungechef i Danske Bank.
”Vi tror på, at mødet mellem barnet eller den unge og deres forældre bliver mindre konfliktfyldt, hvis samtaler om gaming handler om mere end kun skærmtid. Gamechanger – for forældre handler ikke om, hvad gaming går ud på – den handler om et børneliv anno 2025, hvor virkeligheden både udspiller sig online og offline. Det kan godt være, at mange forældre ikke er særligt interesserede i gaming, men de er interesserede i at forstå det liv, deres barn lever online. På den måde kan de heppe, når noget er sjovt, og være en støtte, når noget er svært – akkurat som i alle mulige andre facetter af livet,” siger Christina B. Kjeldsen.
Bag idé, koncept og eksekvering står Egmont-bureauet, Story Lab:
”Podcast-serien Gamechanger – for forældre er et rigtig godt eksempel på en kampagne med substans og gennemslagskraft, som er båret frem af to brands med samme værdigrundlag, der arbejder for at give forældre konkrete værktøjer, der kan gøre det lettere at navigere i et digitalt familieliv,” siger Louise Aalbæk, Client Service Director & COO hos Story Lab.
Link til podcast-serien:
https://open.spotify.com/show/0zgUojSJVvbDcNaLBgWoRX?si=8122d9efc71b4619
FAKTABOKS
Om Danske Bank
Dagens børn lever i en foranderlig finansiel verden, og Danske Bank ønsker, at børn får de bedst mulige forudsætninger for finansiel tryghed i voksenlivet. Digitale penge, kontaktløse betalinger, køb i apps og køb af virtuel valuta begynder fra en tidlig alder og er nogle af alle de ting, børn har brug for hjælp til at agere i. Det stiller krav til både dem og deres omverden om hele tiden at være på forkant med den nyeste viden. Derfor har Danske Bank i mere end 10 år arbejdet på at hjælpe børn, unge og deres forældre til at få gode pengevaner i et digitalt liv.
Om Vores Børn
Magasinet Vores Børn er et dansk livsstilsmagasin målrettet forældre med børn i alderen 0–12 år. Det udgives af Story House Egmont, en del af mediekoncernen Egmont, som er en af Nordens største medievirksomheder.
Om Story House Egmont
Story House Egmont er et førende europæisk mediehus, der kombinerer medier, forbrugerindsigter, data, teknologi og kreativitet for at levere enestående fortællinger og oplevelser. Vi tilbyder populære magasiner, digitale medier, førende e-handelsplatforme og bureauydelser på højt niveau.
Om Story Lab
Story Lab er Egmonts kreative marketingbureau, der skaber brandaktiverende koncepter og effektivt indhold – baseret på skræddersyede strategier og kreativ udførelse. Alt udvikles med en rød tråd på tværs af platforme og kontaktpunkter.
Om Center for Digital Pædagogik
Center for Digital Pædagogik genererer og formidler viden om digital pædagogik. Organisationen råder over specialister indenfor digital pædagogik, design og programmering. Udover rådgivning udvikler og drifter CfDP en bred portefølje af sociale projekter
Kontakter
Jesper EisingPressechef, Egmont
Tlf:+45 29 60 30 19jesper.eising@egmont.comBilleder
Om Story House Egmont
Story House Egmont står bag stærke mediebrands, e-handelsforretninger og agencies. Vi er publicister af hjertet og en del af den nordiske mediekoncern Egmont, som hvert år uddeler omkring 100 millioner kroner til børn og unge med svære livsvilkår. We bring stories to life.
Følg pressemeddelelser fra Story House Egmont
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Story House Egmont
Aase Nielsen fra Lidl i Skive er Danmarks sødeste kassedame 202512.5.2025 11:40:51 CEST | Pressemeddelelse
Aase Nielsen er kassedame i Lidl i Skive og en af de helte, der gør hverdagens indkøbstur til en særlig oplevelse for kunderne. Derfor hædrer ugebladet Hjemmet hende med titlen Danmarks sødeste kassedame 2025.
Gastro Awards er uddelt for første gang7.4.2025 20:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Ved et gallashow i H.C. Andersen Slottet i Tivoli uddelte magasinet Gastro mandag aften for første gang Gastro Awards, der hylder årets bedste kulinariske talenter og gastronomiske oplevelser. Prisen fokuserer på innovation og kvalitet i restaurationsbranchen og anerkender dem, der skaber unikke og inspirerende smagsoplevelser.
Her er de fem finalister til Hjemmets kåring af Danmarks sødeste kassedame 20257.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Finalisterne til ugebladet Hjemmets kåring af Danmarks sødeste kassedame er fundet, og alle kan nu være med til at stemme på en af hverdagens helte.
Julia fra SuperBrugsen i Hørsholm er i finalen om at blive Danmarks sødeste kassedame7.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Julia Kronholm kan lide at hjælp kunderne og at gøre noget særligt ud af højtiderne, når hun passer kassen i SuperBrugsen Hørsholm
Højt humør ved kassen i Silkeborg hvor Helle er finalist!7.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I REMA 1000 på Funder Bygade i Silkeborg er det ikke kun musikken fra højtalerne, kunderne kan høre på deres indkøbstur. For når Helle Rønde Jensen er på arbejde i kassen, kan man altid høre hendes gode humør i hele butikken. Sådan lyder det i en af indstillingerne til Hjemmets kåring af Danmarks sødeste kassedame, hvor Helle Jensen er finalist.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum