hummel leverer stærkt comeback og forbedrer bundlinjen med over 100 millioner kroner

Del

Det danske sportsbrand hummel afslutter 2024 med en ny omsætningsrekord på 2,433 mia. kr. og en stærk forbedring af bundlinjen. Et skærpet fokus på kerneforretningen har været afgørende for, at resultatet før skat er forbedret med 109 millioner kroner sammenlignet med 2023.

Efter to udfordrende år har hummel i 2024 gennemført en strategisk rekalibrering med skærpet fokus på kerneforretningen. Det afspejler sig i årets resultat, hvor driftsindtjeningen (EBITDA) forbedres markant og lander på 143 mio. DKK.

Samtidig leverer hummel et stærkt comeback på bundlinjen, hvor sidste års underskud på 97 mio. kr. er vendt til et overskud på 12 mio. kr. i 2024. Et resultat, som hummels CEO, Lars Stentebjerg, kalder tilfredsstillende i en transitionsfase med fokus på kerneforretningen og langsigtet positionering af brandet.

”Vi har kæmpet os tilbage og står nu igen med sorte tal på bundlinjen. Det er resultatet af en nødvendig og benhård prioritering, hvor vi har skærpet fokus på kerneforretningen – blandt andet inden for team sport og vores professionelle klubber. I dag står vi stærkere end længe, men rejsen er kun lige begyndt, og vi har stadig store ambitioner for brandet,” udtaler Lars Stentebjerg.

Udover en markant fremgang på både driften og bundlinjen sætter hummel også omsætningsrekord for fjerde år i træk. Her stiger omsætningen fra 2,225 mia. kr. i 2023 til 2,433 mia. kr. i 2024.

Team sport driver væksten i Europa
En af de store forklaringer på hummels fremgang i 2024 skal findes i team sport-forretningen, der er vokset med 20 procent på tværs af Europa. Med en målrettet indsats mod amatørklubber har hummel sat fart på en strategisk satsning, der skal bringe brandet op på 10.000 klubber inden udgangen af 2028.

Samtidig har stærke partnerskaber med fodboldklubber som Werder Bremen, Sunderland og Real Betis bidraget positivt til væksten. I løbet af 2024 har alle tre klubber sat salgsrekorder for deres spillertrøjer, mens hummel også oplevede stor efterspørgsel på Danmarks landsholdstrøje under EM 2024.

”Team sport og fodbold er centrale hjørnesten i vores vækststrategi, og 2024 har bekræftet, at vi kan løfte forretningen på tværs af nøglemarkeder indenfor disse kategorier. Vores investeringer i ressourcer, produktudvikling og partnerskaber har givet os stærk synlighed, som vi nu udnytter til også at vinde bredden blandt amatørklubberne. Vores pro-klubber fungerer som løftestang, der skal skabe endnu større momentum i markedet,” siger CEO Lars Stentebjerg.

En anden væsentlig faktor bag årets comeback er effektiviseringen af supply chain. Over de sidste tre år har hummel reduceret sit varelager med 330 mio. kr., hvilket har skabt en mere agil og leveringsdygtig forretning.

”Det handler i bund og grund om at drive en sundere forretning. Vi har formået at kombinere salgsvækst med lavere omkostninger pr. omsætningskrone, og det er præcis den balance, der skal kendetegne hummel fremadrettet. Vi er blevet skarpere og mere fokuserede i den måde, vi driver vores forretning på,” siger Lars Stentebjerg.

Finansielt status quo i 2025
Efter et tilfredsstillende 2024 forventer hummel finansielt status quo i 2025. Året bliver præget af bevidste og langsigtede prioriteringer i både wholesale-distributionen og på egne salgskanaler.

”Vi jagter profitabel vækst, og vi er ambitiøse. Vores mål er at vækste på den rigtige måde med de rette partnere. Vi investerer målrettet i vores produkt og organisation, og det vil på sigt skabe mere værdi for brandet og for vores kunder,” siger Lars Stentebjerg.

Selvom resultatet forventes at forblive stabilt i 2025, ser hummel-direktøren ind i en markant forbedring af den underliggende drift performance – særligt inden for brandets win zones: fodbold, håndbold og kids.

”Året vil fortsat være påvirket af eksterne forhold som høj inflation i Tyrkiet, et presset globalt forretningsmiljø og betydelige investeringer i produktudvikling og positionering. Men kursen er lagt – og den handler om at vinde på den lange bane. Det fundament, vi bygger nu, er afgørende for, at vi kan vækste brandet og sikre, at vi forbliver relevante både hos forhandlere og slutforbrugeren,” slutter hummel-direktøren. 

Kontakter

Om Hummel

hummel er et dansk sports- og modebrand med en historik, der rækker tilbage til 1923. hummel designer, producerer og markedsfører sportstøj, træningstøj, udstyr og sneakers til både børn og voksne, kvinder som mænd. Gennem de fire produktkategorier teamsport, footwear, kids, sport lifestyle samt udvalgte premium co-labs, leverer hummel flere gange årligt nye styles i deres gennemførte mix af retro og tidsaktuelle trends. hummel A/S er en del af Thornico koncernen.

Følg pressemeddelelser fra Hummel

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Hummel

Grønland ER allerede ’GREAT’: Fodboldtrøje skaber global hype7.1.2025 14:58:47 CET | Pressemeddelelse

Mens USA har vist interesse for at købe Grønland, er der én ting, som Donald Trump Jr. næppe får med hjem fra sit besøg på verdens største ø; Grønlands nye fodboldlandsholdstrøje. Trøjen blev udsolgt på under 24 timer ved lanceringen kort før jul, og den enorme internationale efterspørgsel har nu fået hummel til at producere et nyt oplag for at imødekomme den globale interesse.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye