Lidl Danmark

Begræns tilgængeligheden af tobaks- og nikotinprodukter: Nye tal viser opbakning til regeringens seneste udmelding

Del

Regeringens udmelding om at begrænse antallet af salgssteder for tobak og nikotinprodukter vækker stor opbakning i befolkningen, viser en ny undersøgelse. Lidl Danmark, som allerede har 24 tobaks- og nikotinfrie butikker, hilser udmeldingen velkommen og opfordrer til handling i hele branchen.

Indkøbsdirektør i Lidl, Peer Sandtner, understreger, at dagligvarekæden gerne stiller sig til rådighed for regeringen for at erfaringer med, hvordan vi kan begrænse tilgængeligheden.
Indkøbsdirektør i Lidl, Peer Sandtner, understreger, at dagligvarekæden gerne stiller sig til rådighed for regeringen for at erfaringer med, hvordan vi kan begrænse tilgængeligheden.

Fredag den 23. maj præsenterede regeringen Kræftplan V, der tager næste skridt for at videreudvikle og fremtidssikre kræftområdet. En central del af den ambition er en styrkelse af forebyggelsesindsatsen, så der skabes bedre rammer om børn og unges sundhed. Det gælder blandt andet brugen af tobaks- og nikotinprodukter, hvor regeringen ligger op til at foretage en analyse med henblik på at begrænse antallet af salgssteder for tobaks- og nikotinprodukter.

Lidl Danmark bakker op om tiltaget – og begyndte allerede det store arbejde i maj 2023.  Som den første landsdækkende dagligvarekæde meldte Lidl ud, at koncernen helt vil udfase tobaks- og nikotinprodukter inden 2028.

“Regeringens udmelding er både modig og nødvendig og sætter en klar retning for folkesundheden: færre børn og unge skal begynde at ryge, og adgangen til tobak og nikotin skal begrænses. Det bakker vi i Lidl op om. Jo færre butikker, der sælger tobak, jo færre børn og unge begynder at ryge. Det er ikke bare logik – det er også vores erfaring. Derfor har vi valgt at tage ansvar, og vi håber, flere i branchen følger trop,” siger Peer Sandtner, indkøbsdirektør iLidl Danmark.

Tre ud af fire danskere bakker op
En ny befolkningsundersøgelse fra maj 2025 foretaget af Norstat på vegne af Lidl Danmark viser desuden, at 73 % af danskerne bakker op om potentiel ny lovgivning, der begrænser salgssteder for tobak og nikotinprodukter. Også blandt rygerne er der opbakning, hvor næsten halvdelen (48 %) støtter forslaget.

Ifølge seniorforsker Lotus Sofie Bast, der arbejder med tobaks- og nikotinforebyggelse på Statens Institut for Folkesundhed, sender tallene i den nye undersøgelse et klart signal:

“Hvis vi skal i mål med, at færre børn og unge ryger eller bruger nikotinbruger, så er det helt centralt at begrænse antallet af salgssteder. Børn og unge bliver disponeret for et utal af steder, som forhandler tobaks- og nikotinprodukter, i deres hverdag, så hvis vi kan skærpe tilgængeligheden, er det et godt sted at sætte ind. Derfor er det positivt, at den nye undersøgelse viser samme tendens, som jeg har påpeget, nemlig opbakning til at antallet af salgssteder med tobaks- og nikotinprodukter bør reduceres.” 

Ifølge Lidl Danmark er det et tegn fra forbrugerne om, at tiden er inde til at tage et opgør med tilgængeligheden af tobaks- og nikotinprodukter:

“Vi ser regeringens initiativ som en styrkelse af den forebyggelsesindsats, vi allerede selv har sat i gang. Det er en vigtig markering i kampen mod tobaksrelaterede sygdomme og en fremtid uden røg blandt børn og unge. I Lidl Danmark mener vi ikke, at tobaks- og nikotinprodukter skal være tilgængelige, der hvor børn, unge og familier gør deres dagligvareindkøb. Det samme kan vi se, at danskerne er enige i. Vi stiller os derfor gerne til rådighed for regeringen for at dele vores erfaringer med, hvordan vi kan begrænse tilgængeligheden,” Peer Sandtner, indkøbsdirektør i Lidl Danmark.

Siden Lidl Danmark i maj 2023 annoncerede en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og nikotinprodukter inden 2028 i samtlige 163 Lidl-butikker, har Lidl:

  • Åbnet 24 nye butikker, der ikke har tobaks- og nikotinprodukter på hylderne
  • Udfaset 40 % af cigaretterne i de eksisterende butikker

Desuden er Lidl partner i ‘Røgfri Fremtid’, som Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden står bag og arbejder for at ingen børn og unge ryger i 2030.

Nøgleord

Kontakter

Vedhæftede filer

Om Lidl Danmark

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 butikker. 

Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk 

Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse

Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.

Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.

Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse

Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye