Mellemformer kan være svaret på udfordringer med inklusion
Skal skolebørn med særlige behov have specialundervisning? Eller skal de deltage i den almene undervisning på lige fod med andre børn? Svaret behøver ikke være enten-eller. Ny forskningsoversigt fra DPU, Aarhus Universitet om de såkaldte 'mellemformer' giver et første, samlet bud på, hvad specialpædagogik er, når den indgår som en del af almenpædagogikken. Og den peger på forudsætninger for, at denne særlige form for inklusion kan lykkes.

Mellemformer har i 15 år været den danske betegnelse for den måde at organisere undervisningen i skolen på, der bevæger sig mellem segregerede specialtilbud og inklusion i almenskolen.
”Det er en særlig form for inklusion, der foregår ”midt imellem” almen- og specialområdet,” siger Lotte Hedegaard-Sørensen, lektor ved DPU, Aarhus Universitet, der har skrevet den nye forskningsoversigt ’Mellemformer: Mellem almen- og specialpædagogik’.
Hjælp til at udvikle undervisningen
Siden begrebet ’mellemformer’ første gang blev brugt herhjemme i 2010 i en publikation fra Finansministeriet, der kortlagde specialundervisningsområdet, er det både af forskere og politikere blevet fremhævet som et alternativ til den økonomisk dyre og pædagogisk utilfredsstillende segregering.
Et alternativ, der kan medvirke til, at inklusion af alle børn i almenundervisningen i højere grad sker med udgangspunkt i de enkelte børns aktuelle og særlige behov.
Men kvaliteten i mellemformer kommer ikke af sig selv, understreger Lotte Hedegaard-Sørensen.
”Hvis ambitionen med mellemformer er, at flere børn skal rykkes fra den segregerede specialundervisning over i den almindelige folkeskole – og det er jo i hvert fald den præmis, politikerne sætter - så er budskabet fra både den danske og internationale forskning klart. Det kræver, at flere fagprofessionelle fra specialundervisningen, fra PPR og andre ressourcepersoner flytter ind i den almene skole og kommer helt tæt på lærernes arbejde i klassen. At de bliver videnspersoner, der er tilgængelige, og som kontinuerligt kan hjælpe lærerne med at udvikle undervisningen,” siger hun.
Inspiration fra Finland
Selvom selve begrebet mellemformer kun bruges i Danmark, er der også internationalt stort fokus på at integrere specialpædagogik i den almene skole. Ambitionen er den samme: at tilpasse den almene undervisning til de mange forskelle i forudsætninger, baggrunde og interesser hos eleverne. I stort set alle lande volder den ambition vanskeligheder, men Lotte Hedegaard-Sørensen fremhæver Finland som en undtagelse, vi kan hente stor inspiration hos.
”Når det i højere grad ser ud til at lykkes i Finland, er det fordi det politiske, det organisatoriske og ledelsesmæssige og det pædagogiske og didaktiske er tæt forbundet. I alle led arbejdes der systematisk og sammenhængende med at understøtte en måde at lave skole på, hvor det specialpædagogiske integreres i den ordinære undervisning,” siger hun og uddyber:
”Det sker bl.a. ved at understøtte, at professionelle med specialpædagogiske fagligheder indgår i et tæt, forpligtende samarbejde med lærere om at udvikle og gennemføre en undervisning, hvor der bliver gjort noget særligt over for nogle særlige børn, men på måder, der sikrer, at alle kan være med i det samme læringsfællesskab,” siger hun.
Situeret specialpædagogik starter i børnefællesskabet
Forskningsoversigten indkredser, hvad forskningslitteraturen egentlig forstår ved specialpædagogik. Særligt én forståelse dominerer billedet, nemlig den, der tager afsæt i børn med diagnoser, og som orienterer sig mod at kompensere for diagnoserne gennem evidensbaserede programmer og interventioner. Dette foregår dog ofte uden for undervisningen i den ordinære skole og altså på afstand af børnenes fællesskaber i klassen.
”Hvad specialpædagogik er, når det finder sted som del af almenundervisningen, giver forskningen derimod ikke noget entydigt eller klart svar på. Her har vi et stort videnshul, både i Danmark og internationalt,” siger Lotte Hedegaard-Sørensen.
Som alternativ forståelse bruger hun begrebet ’situeret specialpædagogik’. Det er en specialpædagogik, der finder sted som en del af den almene undervisning med afsæt i børnefællesskaberne.
”Det er en form for specialpædagogik, som bliver trukket frem og – nogle gange pludseligt - folder sig ud i undervisningen, når situationen kalder på det. Det betyder ikke, at man ikke kan planlægge den. Tværtimod bygger den på en opmærksomhed på, hvad det er for nogle barrierer, nogle børn kan opleve, når man underviser sådan og sådan, og hvordan man kan arbejde med de barrierer,” siger hun.
Fakta
'Mellemformer: Mellem almen- og specialpædagogik' af Lotte Hedegaard-Sørensen er den 27. forskningsoversigt i DPU, Aarhus Universitets e-bogsserie ’Pædagogisk indblik’.
Den henvender sig især til politikere på nationalt og kommunalt niveau, skoleledere, konsulenter, vejledere, PPP-medarbejdere og lærere.
Forskningsoversigten er baseret på 82 danske og internationale studier fra årene 2004-2024. Den inviterer læserne til at diskutere og tage stilling til de spørgsmål og svar, forskningen peger på, og giver samtidig et indblik i de forudsætninger, den bygger på.
'Pædagogisk indblik’ udgives i samarbejde med Aarhus Universitetsforlag.
Nøgleord
Kontakter
Lotte Hedegaard-Sørensen
E: lohes@edu.au.dk
T: 22 40 84 28
Links
DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse
DPU (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.
DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Børn er ikke længere bange for de voksne, og det er en god ting28.10.2025 10:36:57 CET | Pressemeddelelse
Grethe Kragh-Müller er en af de væsentligste stemmer i Danmark, når det handler om små børns liv og udvikling. Igennem mere end 50 år har hun arbejdet med børn som psykolog, konsulent, underviser og forsker. De sidste 25 år som lektor ved DPU, Aarhus Universitet. Nu overgår hun til emerita og gør status over debatten og udviklingen på dagtilbudsområdet.
Samarbejde om job og uddannelse gør skolen virkelighedsnær for de ældste elever27.10.2025 11:01:29 CET | Pressemeddelelse
Mange elever i udskolingen kæmper med manglende motivation i undervisningen. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet og VIA University College viser, at motivationen stiger, når lærere og uddannelsesvejledere samarbejder om at inddrage virksomheder og arbejdspladser i undervisningen. Den kommende fagfornyelse af folkeskolen bør derfor sikre plads til dette samarbejde, anbefaler forskerne bag undersøgelsen.
Markus fra Vejle Tekniske Gymnasium vinder Ellehammerprisen for idéhistorisk projekt1.10.2025 10:27:41 CEST | Pressemeddelelse
Markus Bollerup Petersen fra Vejle Tekniske Gymnasium vinder årets Ellerhammerpris 2025. Prisen hædrer de bedste HTX-elever inden for idéhistorie og er indstiftet i et samarbejde mellem faget idéhistorie på Aarhus Universitet, det faglige miljø omkring gymnasiefaget og Ellehammerfonden.
Forskere fra Aarhus finder Europas ældste blå pigment i Tyskland29.9.2025 10:53:08 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt studie ledt af forskere fra Arts, Aarhus Universitet, har identificeret den tidligste kendte brug af blå pigment i Europa. Fundet kaster nyt lys over oprindelsen af kunst, kreativitet og kropsdekoration.
Teologi tager del i samfundsdebatten22.9.2025 08:29:24 CEST | Pressemeddelelse
Offentlighedsteologi er mere aktuelt end nogensinde. Med åbningsseminaret for Forskningsenheden for offentlighedsteologi og etik den 6. oktober sætter Aarhus Universitet fokus på, hvordan teologien kan bidrage til samtalen om samfundets store udfordringer – fra krig og klima til forsoning og fællesskab.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum