Mellemformer kan være svaret på udfordringer med inklusion
Skal skolebørn med særlige behov have specialundervisning? Eller skal de deltage i den almene undervisning på lige fod med andre børn? Svaret behøver ikke være enten-eller. Ny forskningsoversigt fra DPU, Aarhus Universitet om de såkaldte 'mellemformer' giver et første, samlet bud på, hvad specialpædagogik er, når den indgår som en del af almenpædagogikken. Og den peger på forudsætninger for, at denne særlige form for inklusion kan lykkes.

Mellemformer har i 15 år været den danske betegnelse for den måde at organisere undervisningen i skolen på, der bevæger sig mellem segregerede specialtilbud og inklusion i almenskolen.
”Det er en særlig form for inklusion, der foregår ”midt imellem” almen- og specialområdet,” siger Lotte Hedegaard-Sørensen, lektor ved DPU, Aarhus Universitet, der har skrevet den nye forskningsoversigt ’Mellemformer: Mellem almen- og specialpædagogik’.
Hjælp til at udvikle undervisningen
Siden begrebet ’mellemformer’ første gang blev brugt herhjemme i 2010 i en publikation fra Finansministeriet, der kortlagde specialundervisningsområdet, er det både af forskere og politikere blevet fremhævet som et alternativ til den økonomisk dyre og pædagogisk utilfredsstillende segregering.
Et alternativ, der kan medvirke til, at inklusion af alle børn i almenundervisningen i højere grad sker med udgangspunkt i de enkelte børns aktuelle og særlige behov.
Men kvaliteten i mellemformer kommer ikke af sig selv, understreger Lotte Hedegaard-Sørensen.
”Hvis ambitionen med mellemformer er, at flere børn skal rykkes fra den segregerede specialundervisning over i den almindelige folkeskole – og det er jo i hvert fald den præmis, politikerne sætter - så er budskabet fra både den danske og internationale forskning klart. Det kræver, at flere fagprofessionelle fra specialundervisningen, fra PPR og andre ressourcepersoner flytter ind i den almene skole og kommer helt tæt på lærernes arbejde i klassen. At de bliver videnspersoner, der er tilgængelige, og som kontinuerligt kan hjælpe lærerne med at udvikle undervisningen,” siger hun.
Inspiration fra Finland
Selvom selve begrebet mellemformer kun bruges i Danmark, er der også internationalt stort fokus på at integrere specialpædagogik i den almene skole. Ambitionen er den samme: at tilpasse den almene undervisning til de mange forskelle i forudsætninger, baggrunde og interesser hos eleverne. I stort set alle lande volder den ambition vanskeligheder, men Lotte Hedegaard-Sørensen fremhæver Finland som en undtagelse, vi kan hente stor inspiration hos.
”Når det i højere grad ser ud til at lykkes i Finland, er det fordi det politiske, det organisatoriske og ledelsesmæssige og det pædagogiske og didaktiske er tæt forbundet. I alle led arbejdes der systematisk og sammenhængende med at understøtte en måde at lave skole på, hvor det specialpædagogiske integreres i den ordinære undervisning,” siger hun og uddyber:
”Det sker bl.a. ved at understøtte, at professionelle med specialpædagogiske fagligheder indgår i et tæt, forpligtende samarbejde med lærere om at udvikle og gennemføre en undervisning, hvor der bliver gjort noget særligt over for nogle særlige børn, men på måder, der sikrer, at alle kan være med i det samme læringsfællesskab,” siger hun.
Situeret specialpædagogik starter i børnefællesskabet
Forskningsoversigten indkredser, hvad forskningslitteraturen egentlig forstår ved specialpædagogik. Særligt én forståelse dominerer billedet, nemlig den, der tager afsæt i børn med diagnoser, og som orienterer sig mod at kompensere for diagnoserne gennem evidensbaserede programmer og interventioner. Dette foregår dog ofte uden for undervisningen i den ordinære skole og altså på afstand af børnenes fællesskaber i klassen.
”Hvad specialpædagogik er, når det finder sted som del af almenundervisningen, giver forskningen derimod ikke noget entydigt eller klart svar på. Her har vi et stort videnshul, både i Danmark og internationalt,” siger Lotte Hedegaard-Sørensen.
Som alternativ forståelse bruger hun begrebet ’situeret specialpædagogik’. Det er en specialpædagogik, der finder sted som en del af den almene undervisning med afsæt i børnefællesskaberne.
”Det er en form for specialpædagogik, som bliver trukket frem og – nogle gange pludseligt - folder sig ud i undervisningen, når situationen kalder på det. Det betyder ikke, at man ikke kan planlægge den. Tværtimod bygger den på en opmærksomhed på, hvad det er for nogle barrierer, nogle børn kan opleve, når man underviser sådan og sådan, og hvordan man kan arbejde med de barrierer,” siger hun.
Fakta
'Mellemformer: Mellem almen- og specialpædagogik' af Lotte Hedegaard-Sørensen er den 27. forskningsoversigt i DPU, Aarhus Universitets e-bogsserie ’Pædagogisk indblik’.
Den henvender sig især til politikere på nationalt og kommunalt niveau, skoleledere, konsulenter, vejledere, PPP-medarbejdere og lærere.
Forskningsoversigten er baseret på 82 danske og internationale studier fra årene 2004-2024. Den inviterer læserne til at diskutere og tage stilling til de spørgsmål og svar, forskningen peger på, og giver samtidig et indblik i de forudsætninger, den bygger på.
'Pædagogisk indblik’ udgives i samarbejde med Aarhus Universitetsforlag.
Nøgleord
Kontakter
Lotte Hedegaard-Sørensen
E: lohes@edu.au.dk
T: 22 40 84 28
Links
DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse
DPU (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.
DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Forkæmper for fremmedsprog modtager fransk orden2.12.2025 10:35:37 CET | Pressemeddelelse
Ana Kanareva-Dimitrovska har i årevis arbejdet for at fremme flersprogethed og interkulturalitet. Indsatsen har fået det franske kulturministerium til at slå hende til ridder med ordenen ’Ordre des Arts et des Lettres’.
To historiestuderende fra Aarhus Universitet vinder international pris12.11.2025 08:17:22 CET | Pressemeddelelse
To unge historiestuderende fra Aarhus Universitet vinder den internationale ICOM Young Member Award 2025 for deres undervisningsforløb om minoriteter udviklet i samarbejde med Den Gamle By i Aarhus.
Arthur Alejandro Cardoso Jørgensen fra Skanderborg vinder international pris12.11.2025 08:14:14 CET | Pressemeddelelse
Arthur Alejandro Cardoso Jørgensen læser til dagligt Historie på Aarhus Univeristet. Nu har den unge skanderborgenser sammen med en anden historiestuderende, Laura Lyndgaard Hansen, vundet den internationale ICOM Young Member Award 2025. Prisen får de for deres undervisningsforløb om minoriteter udviklet i samarbejde med Den Gamle By i Aarhus.
Laura Lyndgaard Hansen fra Fredericia vinder international pris12.11.2025 08:09:19 CET | Pressemeddelelse
Laura Lyndgaard Hansen læser til dagligt Historie på Aarhus Univeristet. Nu har den unge fredericianer sammen med en anden historiestuderende, Arthur Alejandro Cardoso Jørgensen, vundet den internationale ICOM Young Member Award 2025. Prisen får de for deres undervisningsforløb om minoriteter udviklet i samarbejde med Den Gamle By i Aarhus.
Nyt digitalt kort kortlægger 300.000 kilometer romerske veje – over 100.000 mere end hidtil kendt7.11.2025 07:47:06 CET | Pressemeddelelse
Et internationalt forskerhold med base på Aarhus Universitet og Universitat Autònoma de Barcelona har kortlagt næsten 300.000 kilometer romerske veje – over 100.000 kilometer mere end hidtil kendt. Resultatet offentliggøres i det videnskabelige tidsskrift Nature Scientific Data og giver et nyt og langt mere detaljeret billede af, hvordan Romerriget hang sammen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum