Stigende trafik på begge broer og ny vejafgift sat i drift

Trafikken steg i årets tre første måneder på både Storebæltsbroen og Øresundsbron, mens omsætningen for vejtrafikken over Storebæltsbroen faldt på grund af lavere listepriser for kontant- og kortbetaling. Flertallet af kunderne foretrækker fortsat digitale betalingsløsninger, som både er billigere og hurtigere. Det viser Sund & Bælts delårsrapport for første kvartal af 2025.
På Storebæltsbroen steg den gennemsnitlige døgntrafik med 1,6 pct. for personbiler, mens lastbiltrafikken steg med 2,4 pct. Den samlede vejtrafik steg med 1,6 pct. i første kvartal sammenlignet med sidste år. Indtægterne fra vejforbindelsen var på 677 mio. kr., hvilket er et fald på 1,9 pct. i forhold til samme periode sidste år. De faldende indtægter er forventet og skyldes primært, at regeringen besluttede at nedsætte listeprisen for personbiler pr. 1. januar 2025 med ca. 17 pct. som følge af et eurovignet-direktiv.
På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik i første kvartal samlet med 4,3 pct. i forhold til 2024. Personbiltrafikken steg med 4,4 pct., mens lastbiltrafikken steg med 3,2 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 351 mio. kr. og steg med 4,8 pct.
– I årets første tre måneder er der fremgang i trafikken over begge broer for både personbiler og lastbiler. For Storebæltsbroen betyder det nye eurovignet-direktiv dog, at den samlede indtjening falder grundet en reduceret pris for at betale med kort og kontant. Flertallet af kunderne foretrækker fortsat digitale betalingsløsninger, som både er billigere og hurtigere, siger Sund & Bælts CEO, Mikkel Hemmingsen.
Femern Bælt-projektets tidsplan fortsat udfordret
De første færdige tunnelelementer til Femern Bælt-tunnelen blev trukket fri af tørdokken og sejlet ud i de store bassiner foran tunnelfabrikken i Rødby Havn i årets første kvartal. Det specialbyggede fartøj IVY, som skal anvendes til nedsænkning af tunnelelementerne, er fortsat ikke klar til nedsænkning, og der er behov for en længere testperiode. Det giver projektet endnu en dårlig mellemtid.
Tidsplanen med at åbne ultimo 2029 er derfor fortsat væsentligt udfordret. Der vil derfor skulle arbejdes intensivt med at optimere nedsænknings- og installationsprocesser, og der vil ske en revurdering af tidsplanen, når de første tunnelelementer er nedsænket.
Samlet resultat
Koncernens nettoomsætning udgør 824 mio. kr. i perioden januar – marts, svarende til en stigning på 4,4 pct. sammenlignet med samme periode sidste år. Stigningen skyldes, at den kilometer- og CO2-differentierede vejafgift for lastbiler i Danmark på 12 ton og derover er trådt i kraft 1. januar. Sund & Bælt leverer den tekniske løsning til opkrævning og kontrol med afgiften på vegne af staten. Bevillingen til drift af ordningen er klassificeret som nettoomsætning.
I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S, svarende til en indtægt på 189 mio. kr., hvori er indeholdt positive dagsværdireguleringer på 24 mio. kr. Resultatandelen før dagsværdireguleringer er positiv med 165 mio. kr. og er 16 mio. kr. højere end i samme periode sidste år.
Koncernens nettofinansieringsomkostninger, opgjort som de finansielle poster ekskl. dagsværdireguleringer, er 108 mio. kr. og 33 mio. kr. lavere end i samme periode sidste år. Det skyldes primært gennemslaget fra faldende markedsrenter og lavere inflationsopskrivning end i samme periode i 2024.
Resultatet før værdiregulering og skat, inklusive resultatandel fra Øresundsbro Konsortiet I/S, blev i perioden et overskud på 500 mio. kr. mod et overskud på 441 mio. kr. i 1. kvartal af 2024.
Værdireguleringer af koncernens gæld inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet I/S er en indtægt på 2.768 mio. kr. I samme periode sidste år var værdireguleringer en indtægt på 612 mio. kr. Forskellen skyldes primært stigende markedsrenter på længere løbetider i 1. kvartal 2025. Dagsværdireguleringer er en regnskabsteknisk post uden effekt på selskabets gældsafvikling, da gælden afdrages til nominel værdi.
Koncernens resultat efter skat blev et overskud på 2.552 mio. kr. mod et overskud på 821 mio. kr. i samme periode sidste år.
Koncernens rentebærende nettogæld udgør 68,2 mia. kr. ved udgangen af første kvartal. For A/S Storebælt udgør den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt 15,2 mia. kr., og tilbagebetalingstiden er uændret 37 år, svarende til 2035.
På baggrund af udviklingen i 1. kvartal er det som udmeldt i årsrapporten for 2024 fortsat forventningen at realisere et overskud før dagsværdireguleringer og skat i størrelsesordenen 1,8 – 2,1 mia. kr.
Forventningerne er baseret på en forudsætning om faldende trafikindtægter på 3,8 pct. (opgjort i faste priser) pga. eurovignetdirektivet og introduktionen af kilometerbaserede vejafgifter for lastbiler. Forventningerne er hertil baseret på en forudsætning om inflation på 2,0 pct. som grundlag for opskrivning af de finansielle omkostninger, hvortil også den største usikkerhed fortsat vil være knyttet.
Forventningerne til 2025 er forbundet med usikkerhed og afhænger fortsat af udviklingen på de finansielle markeder samt de makroøkonomiske forhold.
Resultat for Sund & Bælt koncernen reguleret for effekt af dagsværdireguleringer*

*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, BroBizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet, der står for driften af Øresundsbron. Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles.
Biltrafik over broerne 1. januar – 31. marts 


Nøgleord
Kontakter
Jens VillemoesPressechef, Sund & Bælt
Tlf:+45 33 41 44 27jvi@sbf.dkLinks
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet31.10.2025 10:31:39 CET | Pressemeddelelse
Den 1. november tiltræder Guy Taylor som ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet. Han afløser Henrik Vincentsen, der fratræder posten.
Nyt lærlingecampus ved Femern-projektet indviet27.10.2025 17:15:16 CET | Pressemeddelelse
Campus Femern består bl.a. af 24 individuelle boliger og fælles faciliteter, der giver lærlinge på Femern Bælt-projektet bedre mulighed for at have et fællesskab udenfor arbejdet på byggepladsen.
Stationsarbejde lukker Københavns Lufthavn Metrostation 29.-30. oktober og der indsættes metrobusser27.10.2025 11:01:32 CET | Pressemeddelelse
I forbindelse med arbejdet med at udvide Københavns Lufthavn Station er det nødvendigt at lukke Københavns Lufthavn Metrostation onsdag den 29. oktober til torsdag den 30. oktober. Der indsættes metrobusser mellem Femøren station og Københavns Lufthavn Station.
COWI vinder rådgiveropgave om kystsikring af kritisk infrastruktur24.10.2025 09:00:39 CEST | Pressemeddelelse
Klimaforandringer medfører en øget risiko for stormfloder i hovedstadsområdet. For at beskytte kritisk infrastruktur mod oversvømmelser fra havet igangsætter Sund & Bælt en miljøkonsekvensvurdering af en oversvømmelsessikring på Sydamager. COWI bliver teknisk og miljøfaglig rådgiver på projektet.
EKSTRA UDSENDELSE: Kæmpekran lukker motorvejsspor ved Københavns Lufthavn fra tidlig mandag morgen19.10.2025 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I forbindelse med udvidelsen af Københavns Lufthavn Station bliver Øresundsmotorvejen midlertidigt reduceret til to kørespor ved lufthavnen og Frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup lukkes. De reducerede kørespor træder i kraft fra tidlig mandag morgen, og bilister til lufthavnen anbefales at lægge ekstra rejsetid ind.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum