Stigende trafik på begge broer og ny vejafgift sat i drift

Del

Trafikken steg i årets tre første måneder på både Storebæltsbroen og Øresundsbron, mens omsætningen for vejtrafikken over Storebæltsbroen faldt på grund af lavere listepriser for kontant- og kortbetaling. Flertallet af kunderne foretrækker fortsat digitale betalingsløsninger, som både er billigere og hurtigere. Det viser Sund & Bælts delårsrapport for første kvartal af 2025.

På Storebæltsbroen steg den gennemsnitlige døgntrafik med 1,6 pct. for personbiler, mens lastbiltrafikken steg med 2,4 pct. Den samlede vejtrafik steg med 1,6 pct. i første kvartal sammenlignet med sidste år. Indtægterne fra vejforbindelsen var på 677 mio. kr., hvilket er et fald på 1,9 pct. i forhold til samme periode sidste år. De faldende indtægter er forventet og skyldes primært, at regeringen besluttede at nedsætte listeprisen for personbiler pr. 1. januar 2025 med ca. 17 pct. som følge af et eurovignet-direktiv.

På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik i første kvartal samlet med 4,3 pct. i forhold til 2024. Personbiltrafikken steg med 4,4 pct., mens lastbiltrafikken steg med 3,2 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 351 mio. kr. og steg med 4,8 pct.

– I årets første tre måneder er der fremgang i trafikken over begge broer for både personbiler og lastbiler. For Storebæltsbroen betyder det nye eurovignet-direktiv dog, at den samlede indtjening falder grundet en reduceret pris for at betale med kort og kontant. Flertallet af kunderne foretrækker fortsat digitale betalingsløsninger, som både er billigere og hurtigere, siger Sund & Bælts CEO, Mikkel Hemmingsen.

Femern Bælt-projektets tidsplan fortsat udfordret
De første færdige tunnelelementer til Femern Bælt-tunnelen blev trukket fri af tørdokken og sejlet ud i de store bassiner foran tunnelfabrikken i Rødby Havn i årets første kvartal. Det specialbyggede fartøj IVY, som skal anvendes til nedsænkning af tunnelelementerne, er fortsat ikke klar til nedsænkning, og der er behov for en længere testperiode. Det giver projektet endnu en dårlig mellemtid.

Tidsplanen med at åbne ultimo 2029 er derfor fortsat væsentligt udfordret. Der vil derfor skulle arbejdes intensivt med at optimere nedsænknings- og installationsprocesser, og der vil ske en revurdering af tidsplanen, når de første tunnelelementer er nedsænket.

Samlet resultat
Koncernens nettoomsætning udgør 824 mio. kr. i perioden januar – marts, svarende til en stigning på 4,4 pct. sammenlignet med samme periode sidste år. Stigningen skyldes, at den kilometer- og CO2-differentierede vejafgift for lastbiler i Danmark på 12 ton og derover er trådt i kraft 1. januar. Sund & Bælt leverer den tekniske løsning til opkrævning og kontrol med afgiften på vegne af staten. Bevillingen til drift af ordningen er klassificeret som nettoomsætning.

I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S, svarende til en indtægt på 189 mio. kr., hvori er indeholdt positive dagsværdireguleringer på 24 mio. kr. Resultatandelen før dagsværdireguleringer er positiv med 165 mio. kr. og er 16 mio. kr. højere end i samme periode sidste år.

Koncernens nettofinansieringsomkostninger, opgjort som de finansielle poster ekskl. dagsværdireguleringer, er 108 mio. kr. og 33 mio. kr. lavere end i samme periode sidste år. Det skyldes primært gennemslaget fra faldende markedsrenter og lavere inflationsopskrivning end i samme periode i 2024.

Resultatet før værdiregulering og skat, inklusive resultatandel fra Øresundsbro Konsortiet I/S, blev i perioden et overskud på 500 mio. kr. mod et overskud på 441 mio. kr. i 1. kvartal af 2024.

Værdireguleringer af koncernens gæld inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet I/S er en indtægt på 2.768 mio. kr. I samme periode sidste år var værdireguleringer en indtægt på 612 mio. kr. Forskellen skyldes primært stigende markedsrenter på længere løbetider i 1. kvartal 2025. Dagsværdireguleringer er en regnskabsteknisk post uden effekt på selskabets gældsafvikling, da gælden afdrages til nominel værdi.

Koncernens resultat efter skat blev et overskud på 2.552 mio. kr. mod et overskud på 821 mio. kr. i samme periode sidste år.

Koncernens rentebærende nettogæld udgør 68,2 mia. kr. ved udgangen af første kvartal. For A/S Storebælt udgør den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt 15,2 mia. kr., og tilbagebetalingstiden er uændret 37 år, svarende til 2035.

På baggrund af udviklingen i 1. kvartal er det som udmeldt i årsrapporten for 2024 fortsat forventningen at realisere et overskud før dagsværdireguleringer og skat i størrelsesordenen 1,8 – 2,1 mia. kr.

Forventningerne er baseret på en forudsætning om faldende trafikindtægter på 3,8 pct. (opgjort i faste priser) pga. eurovignetdirektivet og introduktionen af kilometerbaserede vejafgifter for lastbiler. Forventningerne er hertil baseret på en forudsætning om inflation på 2,0 pct. som grundlag for opskrivning af de finansielle omkostninger, hvortil også den største usikkerhed fortsat vil være knyttet.

Forventningerne til 2025 er forbundet med usikkerhed og afhænger fortsat af udviklingen på de finansielle markeder samt de makroøkonomiske forhold.

Resultat for Sund & Bælt koncernen reguleret for effekt af dagsværdireguleringer*

*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, BroBizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet, der står for driften af Øresundsbron. Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles.

Biltrafik over broerne 1. januar – 31. marts 

Nøgleord

Kontakter

Links

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Stigende trafik og vigtige milepæle i projekterne27.3.2025 13:26:54 CET | Pressemeddelelse

I 2024 blev der sat ny rekord for trafikken på begge broer. På Storebæltsbroen var væksten især drevet af lastbiltrafikken, mens det på Øresundsbron var personbiltrafikken, der drev årets vækst. Trafikudviklingen bidrager positivt til resultatet, som lå over forventningerne for året. På Storebæltsbroen steg lastbiltrafikken med 3,0 pct, mens der var et mindre fald i personbiltrafikken på 0,2 i forhold til 2023. I gennemsnit passerede mere end 37.000 køretøjer forbindelsen i døgnet, og vejtrafikken satte ny årsrekord med knap 13,7 mio. køretøjer. Omsætningen fra vejtrafikken på Storebæltsforbindelsen var på 3.237 mio. kr. og steg med 2,6 pct. i forhold til 2023. På Øresundsbron steg personbiltrafikken med 3,8 pct., mens lastbiltrafikken endte med en stigning på 1,2 pct. Vejtrafikken satte ny årsrekord med 7,6 mio. køretøjer, og knap 21.000 kørte dagligt over forbindelsen i 2024. I delårsrapporten fra 3. kvartal var forventningen til årets resultat før dagsværdireguleringer og skat i stø

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye